
V rozhovore sa dozviete:
- 01:30 Aké základné veci z emailingu by mal riešiť malý e-shop?
- 02:49 Mali by ste opustený košík začať riešiť hneď od začiatku?
- 04:06 Treba sa od začiatku sústrediť aj na segmentáciu?
- 12:49 Je segmentovanie drahá záležitosť?
- 14:58 Ako začať používať email marketing?
- 18:48 Čo sú typické veci, čo veľkí robia a malí by tiež mohli?
- 25:37 Sú nejaké dobré príklady, ktoré sa oplatí sledovať?
- 27:22 Čo sú nemerateľné hodnoty, ktoré email marketing prináša?
- 28:59 Umiera email marketing?
Aké základné veci z emailingu by mal riešiť malý e-shop?
Pri malých e-shopoch je často problém s tým, že celkovo marketing považujú za zbytočný, pretože majú málo objednávok a príde im to prílišná investícia na ich stav podniku. Aj maličké firmy by preto mali už od začiatku fungovať s email marketingom. Nemusí tam byť nejaká extra práca, stačí aj jeden informačný newsletter týždenne. Okrem transakčných emailov po objednávke by Ondra Ratajský taktiež odporúčal poslať nejaké privítanie v komunite, aby sa zákazník cítil lepšie.
Mali by ste opustený košík začať riešiť hneď od začiatku?
Čím viac vecí sa dá spraviť od začiatku, tým je to samozrejme lepšie. Ale nie vždy to je z kapacitného hľadiska možné. Dá sa predpokladať, že malý e-shop začne s klasickými performance vecami, preto je na zváženie práve ísť hneď do takých detailov, akými je aj riešenie opusteného košíka.
Treba sa od začiatku sústrediť aj na segmentáciu?
Už pri emailoch po objednávkach sa dá spracovať pošta tak, aby tam boli ukázané informácie o nakúpených produktoch. Aj to sa dá považovať za segmentáciu. Ale opäť je to o kapacitách a možnostiach. Pokiaľ je možné posielať emaily personalizované, je to vždy lepšie. Čo poslať po nákupe dosť závisí aj od veľkosti e-shopu. Iné to je pri veľkých reťazcoch, ktorým až tak nezáleží na budovaní značky, ako pri maličkých značkách, kde je to opačne.
Keď máte všeobecný e-shop s rôznorodými produktami, tak je najdôležitejším cieľom pre vás zbierať spätnú väzbu. Aby boli hodnotenia na porovnávačoch a na trhoviskách čo najlepšie a vyzerali ste v očiach potenciálnych nových zákazníkov dobre. Pri špecifickom produkte sa skôr musíte sústrediť na budovanie značky a celkové dobré spojenie so zákazníkom.
Všetko by malo viesť k tomu, aby ľudia znovu nakúpili.
Je segmentovanie drahá záležitosť?
Rozhodne to nie je drahé, ale skôr náročné. A nie z hľadiska nastavenia, ale náročné na dáta. Aby mohla byť personalizácia čo najlepšia, sú potrebné kvalitné vstupy, a tie je kvôli rôznym obmedzeniam veľmi ťažké získať.
Ako začať používať email marketing?
Je to len na vás, či sa rozhodnete do toho pustiť sami, alebo osloviť externého špecialistu. Dá sa využiť aj tím špecialistov priamo od nástroja, pre ktorý ste sa rozhodli. Je to preto už len na vás, čo vám bude viac vyhovovať. Všetko bude stáť rôzne finančné zdroje, ale vo výsledku by to pre vás malo mať osoh.
Čo sú typické veci, čo veľkí robia a malí by tiež mohli?
Základnou vecou by mala byť práca s dátami a obohacovanie emailových kontaktov. Pri zisku týchto informácií je možné následne fungovať omnoho presnejšie.
Marketéri sa neustále snažia prísť na to, čo ľudí zaujíma, aby im vedeli posielať personalizovaný obsah. Ale pokiaľ vám to človek napíše sám, tak máte vyhrané.
Sú nejaké dobré príklady, ktoré sa oplatí sledovať?
Okrem spomínaných kitary.cz je má emailing vynikajúco spracovaný aj fischer.cz. Stačí sa zaregistrovať do zoznamu a sledovať, aké veci vám budú chodiť.
Čo sú nemerateľné hodnoty, ktoré email marketing prináša?
Predaj je neoddeliteľnou súčasťou email marketingu, ale je to taktiež veľmi o budovaní vzťahov s ľuďmi. Budovanie brandu, lojalita ku značke a mnoho ďalšieho. Nie vždy je to len o číslach v tabuľke.
Umiera email marketing?
V najbližšej dobe to zdá sa nebude. Email je stále veľmi silný nástroj, kde chodia transakčné veci a potvrdenia objednávok. Dajú sa tam spätne veľmi dobre dohľadať informácie. Čím viac sú prísne regulácie a obmedzenia cookies, tým je cennejšie mať práve emailový kontakt na zákazníka.