3 min. čítanie

Ekonomické predikcie: Čo nás čaká v 2023?

Do konca roka ostávajú posledné dni, no vy ste doteraz nestihli mentálne spracovať ani len 2020? Vôbec v tom nie ste sami. Pre lepšiu predstavu aktuálnej ekonomickej situácie sme pripravili sumár tohtoročných ukazovateľov a predikcií na rok 2023 pre Slovensko a Česko. Nebudeme klamať, ružovo to nevyzerá.

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Ekonomické predikcie: Čo nás čaká v 2023?

Zažívame zvláštne časy… Ekonomika ešte donedávna rástla najrýchlejším tempom za posledných 80. rokov, no v tom prišiel rok 2020 a svet sa otočil hore nohami. Ekonomika začala stagnovať, tempo prevzala inflácia a všetkých nás ovládla „menšia“ nervozita (čo sa bude diať s e-commerce je kapitola sama o sebe). Ako sa začali vyvíjať ekonomické ukazovatele po tomto trpkom roku a čo môžeme očakávať v 2023?

 Slovensko

Zdroj: Európska komisia

Slovenská ekonomika sa v dôsledku zvyšovania cien výrazne spomalí a HDP v budúcom roku porastie len o pol percenta. Na čo sa však pozerá najhoršie je extrémny nárast inflácie. Vrchol nastane už v prvých mesiacoch 2023, kedy nás čaká prudký nárast regulovaných cien energií, od čoho sa bude odrážať znížená kúpyschopnosť. (Zdá sa vám toto číslo extrémne? Jesenné prognózy NBS vraveli o inflácii na úrovni 18,3 %). Dopyt po hlavných exportných produktoch, ako sú autá, zostane silný napriek vyšším cenám.

 Česká republika

Zdroj: Európska komisia

Česká ekonomika začala tento rok pomerne úspešne vďaka vysokým investíciám, v dôsledku zhoršenia finančnej situácie českých firiem a domácností sa však rast zastavil. Inflácia zostane v strednodobom horizonte vysoká, pričom aktuálne zažíva svoj vrchol.

V priebehu 2023 by sa mala spomaliť na úroveň 9,5 %. Súkromná spotreba zažíva útlm a inak tomu nebude ani v 2023, čo bude odrážať pokles reálneho disponibilného príjmu. Predpokladaná miera úspor preto v budúcom roku klesne.

 Existuje cesta späť?

Za aktuálny stav nielen našich, ale aj svetových ekonomík, môžu v skratke dva faktory. Dlhé a úprimne pohodlné obdobie nízkej inflácie a nízkych úrokových sadzieb sa náhle skončilo príchodom pandémie a nepriaznivú situáciu predlžuje vojna na Ukrajine. Dokáže sa svetová ekonomika po tom všetkom postaviť späť na nohy? Nuž, neostáva nám nič iné ako veriť predikciám na rok 2024, ktoré už vyzerajú o čosi lepšie.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastrešujem marketing pre platobné systémy Besteron. Vyše 8 rokov tiež pôsobím ako prekladateľ a kreatívny copywriter. Riadim sa heslom: „Nikto nečíta reklamy. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma, čo je občas aj reklama…“.

Besteron
Tento článok ti prináša

Besteron

S platobnou bránou Besteron už nemusíte čakať na svoje peniaze. Máte ich k dispozícii v ten istý deň, ako zaplatí zákazník a môžete ich znovu investovať do rozvoja svojho podnikania.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Tipy na šikovné online nástroje pre zacielenie vašej reklamy

Áno, všetci dobre poznáme a pravdepodobne aj všetci riešime biznis účty na Facebooku, Instagrame a LinkedIne. TikTok je trošku kontroverznejší, vzhľadom na vekový priemer užívateľov, no pri rozumnom využití ide o veľmi účinný marketingový nástroj s vyše miliardou aktívnych užívateľov. Sociálne siete sú vo svete reklamy nepriestrelné klasiky, no ani zďaleka nejde o jediné platformy, […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
11 min. čítanie

Ktorá sociálna sieť je najvhodnejšia pre vás a váš biznis? Zistite, kde sa sústreďuje aké publikum

Občas sa môžete snažiť najviac, ako viete a výsledky stále nie sú také, ako by ste očakávali. Ak váš biznis nerastie aj vďaka sponzorovaným či nesponzorovaným príspevkom na sociálnych sieťach tak, ako by ste chceli, možno publikujete v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Prečítať článok
5 min. čítanie

Ako môže neuromarketing pomôcť vašej firme?

Obchodníci si lámu hlavy nad tým, ako presvedčiť zákazníka k nákupu. Existuje mnoho prípadových štúdií ako vplývať pozitívne na správanie spotrebiteľov. Dokážeme niekedy vidieť do hlavy zákazníka? Už teraz nám vie veľmi veľa povedať neuromarketing.

Prečítať článok