|
6 min. čítanie

Tipy na efektívne rozbehnutie e-shopu s predajňou z 0 na 600 000€ v tržbách (Karol Woltemar, Madviso)

Pri tvorbe nového podnikania treba myslieť na veľké množstvo premenných. Nie len z biznisového hľadiska, ale taktiež marketingového. Ide to skrátka ruka v ruke a keď niečo opomeniete, môže vás to výrazne spomaliť, až úplne zastaviť. Či sa oplatí ísť do e-commerce aj s málo produktami, ako sa správne postaviť k nastaveniu rozpočtu a či majú stále zmysel aj kamenné predajne nám porozprával Karol Woltemar, Konzultant & CEO Madviso.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Tipy na efektívne rozbehnutie e-shopu s predajňou z 0 na 600 000€ v tržbách (Karol Woltemar, Madviso)
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:16 Z čoho budú vyplývať tipy na efektívne rozbehnutie e-shopu?
  • 03:28 Ako využívať konzultantov, keď nemám peniaze?
  • 07:21 Oplatí sa ísť do e-commerce aj biznisu s málo produktami?
  • 11:35 Ako sa správne postaviť k nastaveniu rozpočtu?
  • 16:48 Vie konzultant reálne nastaviť podnikanie na najbližšie roky?
  • 21:24 Kedy má človek očakávať prvé objednávky?
  • 23:26 Aké metriky sa odporúčajú sledovať?
  • 28:58 Kedy dáva zmysel mať kamennú predajňu a na akých miestach?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Prečo je dôležité začať e-shop s rozumom a plánom

Založiť e-shop bez poriadneho plánovania je ako stavať dom bez základov. Prvým a zásadným krokom by mal byť rozpočet. Ak nie je jasne stanovený, radšej sa do projektu ani nepúšťať. Už len prvotná kampaň na Facebooku, ktorá má slúžiť na získanie dát, si vyžaduje rozpočet minimálne 1000 až 2000 eur za kvartál. Nestačí len investovať pár stoviek a dúfať v zázrak – musí byť pripravený kvalitný produkt, stratégia, marketing aj ľudia, ktorí tomu rozumejú.

Dôležité je mať k dispozícii realistický biznis plán a trojročnú roadmapu. Bez jasnej predstavy, kam sa chce firma dostať, je nemožné nastaviť správnu cestu. Veľa podnikateľov robí tú chybu, že očakáva nárast tržieb o stovky percent ročne, no v skutočnosti je realistický medziročný rast bez investora na úrovni 100–150 %. V praxi to znamená, že z tržieb 50-tisíc v prvom roku sa možno v druhom roku dostanete na 100–150-tisíc a v treťom na 250-tisíc.

Konzulting ako urýchľovač rastu

Jedným z najefektívnejších spôsobov, ako sa vyhnúť drahým chybám, je využiť konzultácie. Desať až tridsať hodín konzultingu v úvode dokáže podnikateľa nasmerovať tak, že namiesto trojmesačného blúdenia môže mať e-shop pripravený na spustenie kampaní za niekoľko dní. Konzultant pomáha s výberom platformy, nastavovaním analytiky, prepojením s reklamnými kanálmi a celkovou stratégiou. Cena za takýto balík sa pohybuje približne okolo 1000 eur, v závislosti od rozsahu a typu služieb – či ide o samotnú konzultáciu, alebo aj zaškolenie interného tímu.

Okrem technického nastavenia konzultant pomáha aj s rozhodnutiami ohľadom cenových ponúk od developerov, výberom správnych funkcií pre e-shop alebo aj s prípravou samotného biznis plánu. Veľa podnikateľov má predstavu, že konzulting je drahý, ale v kontexte celého projektu ide o zanedbateľný náklad, ktorý často ušetrí omnoho viac, než stojí.

Fázy vývoja e-shopu a najčastejšie chyby

Každý e-shop si prechádza troma fázami. V tej prvej ide o overenie produktu – či oň je vôbec záujem. Táto fáza by mala byť podporená kampaňami s rozpočtom okolo 5000 eur na pol roka, pričom treba počítať aj s nákupom tovaru. To môže zvýšiť investíciu až na 20 000 eur. Ak produkt funguje, firma sa preklopí do druhej fázy, kde už musí začať optimalizovať procesy, odsledovať analytiku, pripraviť expanziu do zahraničia a riešiť otázky škálovania.

Zanedbanie tejto fázy môže mať fatálne následky – napríklad strata stoviek tisíc eur kvôli neskorému nasadeniu základných nástrojov. Tretia fáza je o stabilizácii a ďalšom raste. Ak podnikateľ nemá vopred stanovené rozpočty a plán, nemôže od projektu čakať návratnosť investície. Často sa stáva, že niekto investuje 100-tisíc do predajne a len tisícku do marketingu. Pomer by pritom mal byť vyvážený a odvíjať sa od plánovaných tržieb.

Kedy dáva zmysel kamenná predajňa

Otvorenie predajne býva častým krokom, ale aj častým omylom. Mnohí podnikatelia chcú predajňu z emocionálnych dôvodov – ako dôkaz, že „niečo vybudovali“. V realite však predajňa dáva zmysel až vtedy, keď má e-shop stabilnú zákaznícku základňu a obrat minimálne 300–500 tisíc eur ročne. Predajňa by mala fungovať samostatne, no v praxi sa rozbieha aj tri-štyri roky, kým dosiahne rentabilitu.

Dôležité je tiež jasne si zadefinovať, či ide o klasickú predajňu alebo len výdajné miesto. Ak nie je produkt priamo dostupný na mieste, zákazník bude frustrovaný. Navyše treba rátať so sezónnymi výkyvmi – väčšina predajní je v strate 4 mesiace v roku. Pri rozhodovaní o otvorení prevádzky je nevyhnutné spraviť si dôkladnú analýzu: aké sú náklady, aký je potenciálny počet zákazníkov v danej lokalite a či existuje priestor na vyššie marže, napríklad pri impulzívnych lokálnych nákupoch.

Prečo PNO nestačí

PNO (podiel nákladov na obrate) je síce populárna metrika, ale bez kontextu často zavádza. Mnoho klientov považuje PNO 10–15 % za dobré číslo, no až po čase zistia, že sú v strate. Problémom je, že do výpočtov sa nezapočítajú všetky fixné náklady, napríklad nájom, mzdy, sklad či energie. Agentúra síce môže dosiahnuť dobré PNO optimalizovaním kampaní, no to často vedie len k zníženiu celkového obratu, nie k reálnemu zisku.

Podnikateľ by mal mať komplexný prehľad o svojich nákladoch a vedieť, čo všetko musí pokryť, aby bol v pluse. Účtovné uzávierky po troch mesiacoch sú neskoro. Rozhodnutia sa musia robiť priebežne, ideálne na týždennej báze. Jednoduché Excelovské výpočty môžu často ukázať, že projekt nemá ekonomický zmysel ešte predtým, než sa doň vôbec investuje.

Výnimočné prípady, ktoré potvrdzujú pravidlo

Samozrejme, existujú aj úspešné príbehy, ktoré išli opačnou cestou – najprv predajňa, potom e-shop. Príkladom môže byť predajca virálne populárnych produktov ako sladkosti z USA či fidget spinnery. Takéto koncepty môžu rásť rýchlo aj bez online kanálov, ale sú to výnimky. Zvyčajne ide o špecifický tovar s vysokým dopytom, ktorý je ťažké zohnať inde.

Pre väčšinu podnikateľov však platí, že bezpečnejšou cestou je najprv rozbehnúť e-shop, získať dáta, zistiť, ktoré produkty sú topsellery, a až potom investovať do fyzického priestoru. Dobre nastavený pricing, poznanie cieľovej skupiny a pripravenosť na škálovanie sú kľúčové faktory úspechu.

Plán a čísla ako základ úspechu

Podnikanie v e-commerce si vyžaduje oveľa viac než len nadšenie. Rozhodovanie na základe „srdca“ bez podkladov často vedie k sklamaniu. Excel a dobre pripravená stratégia sú nevyhnutnosťou. Aj niekoľko stovák investovaných do kvalitného konzultingu na začiatku môže ušetriť tisíce eur a pomôcť odhaliť, či má projekt vôbec šancu na úspech.

Predajňa môže byť krásna idea, ale ak čísla neukazujú, že je životaschopná, potom treba hľadať iné cesty. V ideálnom prípade by mal podnikateľ spojiť všetky predajné kanály – e-shop, predajňu, B2B distribúciu a ďalšie platformy – do jednej komplexnej stratégie. Lebo len tak dokáže efektívne škálovať a byť pripravený aj na nepriaznivé obdobia.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť „weby pre klientov“ je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby „popadali“. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii „IT project Manager“, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho „mikromanažmentu“. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 „Done is better than perfect“ 👍 „Nestrelíš, nedáš gól“ 👍 „Aj pád na hubu je krok vpred“ 👍 „Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať“ Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do „strieľania“ a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

Madviso marketigová agentúra

Madviso je marketingová agentúra, ktorá od roku 2016 poskytuje komplexné služby v oblasti tvorby webov a e-shopov na mieru, výkonnostného marketingu a odborného vzdelávania. Zameriava sa na firmy všetkých veľkostí – od startupov po korporácie – ktorým pomáha rásť prostredníctvom efektívnych marketingových stratégií, prepojenia digitálnych nástrojov a individuálne prispôsobených riešení. Klientom ponúka odborné konzultácie už od 300 € mesačne a funguje ako strategický partner pri budovaní značky, zvyšovaní tržieb či expanzii na nové trhy.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Od 50 objednávok denne začína vážna logistika. Ako ju zvládnuť bez chaosu? (Viktor Veteška, An Systems)
6 min. čítanie

Od 50 objednávok denne začína vážna logistika. Ako ju zvládnuť bez chaosu? (Viktor Veteška, An Systems)

E-shopy rastú, no mnohé sa potichu dusia pod vlastnými objednávkami. Balíky meškajú, zásoby miznú, Excel horí a reputácia padá. Kedy je ten bod zlomu, kedy už nestačí baliť z garáže a treba zapnúť vážnu logistiku? V tomto rozhovore odhaľujeme zákulisie migrácie na ERP systém, ktorý vám môže zachrániť firmu. Prečo sa ho nebáť, ako ho […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Míňate tisíce na brand? Toto je dôvod, prečo vám to (možno) nefunguje… (Lukáš Bednár)
8 min. čítanie

Míňate tisíce na brand? Toto je dôvod, prečo vám to (možno) nefunguje… (Lukáš Bednár)

Myslíte si, že na budovanie značky potrebujete státisíce eur a tím kreatívcov z reklamy? Omyl. V tomto rozhovore zistíte, prečo sa do brandových kampaní oplatí investovať aj s menším rozpočtom a ako ich nastaviť tak, aby reálne prinášali výsledky. Odhaľujeme mýty o impresiách, CTR a „mŕtvych médiách“, ukazujeme, prečo televízia stále funguje, a čo dnes […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+