4 min. čítanie

Úspešný skok do vôd ecommerce (CMS)

Máte nápad, odhodlanie a za sebou prvé kroky potrebné pre vstup do ecommerce vôd, no chýba vám vhodné technické riešenie pre váš začínajúci e-shop? Tak potom ste na správnej adrese! Poradíme vám ako si vybrať vyhovujúci softvér pre vytvorenie e-shopu, tzv. ecommerce CMS (angl. Content Management System).

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Úspešný skok do vôd ecommerce (CMS)

Kľúčom k výberu správneho CMS je zodpovedanie týchto 7 otázok

Skôr ako začnete je potrebné uvedomiť si, že na každý e-shop zaberá iné riešenie. Pred samotným výberom je preto dôležité mať jasne zadefinovanú vašu víziu, potreby a očakávania. Zamyslite sa nad tým aké funkčné a biznis požiadavky jednotlivé CMS systémy spĺňajú a čo všetko by mali ideálne poskytovať. Už máte? Tak potom môžete voľbu e-commerce CMS systému odštartovať pokojne tradičným porovnaním plusov a mínusov jednotlivých technických riešení a zodpovedaním si nasledujúcich otázok:

1. Ako je časovo náročné prvotné nasadenie a koľko trvá následné pridávanie novej funkčnosti?
2. Koľko zvyčajne stojí mesačne prevádzka vrátane webhostingu, licencií a podpory?
3. Budú pracovníci v e-shope vedieť používať zvažovaný e-commerce CMS a kto im pomôže?
4. Aké konverzie (tzn. koľko návštevníkov naozaj nakúpi) dosahujú e-shopy postavené na zvažovanej e-commerce platforme?
5. Na akej technológii beží e-commerce CMS? Je na našom trhu práce dostatok programátorov, ktorí ju ovládajú?
6. Môžem si e-shop spravovať sám vrátane programovania?
7. Dá sa presunúť e-shop k inému dodávateľovi, prípadne aj na iné CMS?

Pozor! Niektoré požiadavky kladené na funkčnosť a vlastnosti môže zabezpečiť aj externý nástroj, ktorý na CMS napojíte. Práve schopnosť prepájať e-commerce CMS s inými systémami je kľúčová. Čo všetko by mal ešte e-commerce CMS systém obsahovať sa dočítate v tomto článku.

Bonusová otázka: Open-source alebo platený e-commerce CMS?

Začínajúci e-shopisti sa zvyčajne prikláňajú k open source riešeniam, pretože by mali byť lacnejšie a nemali by sa zaviazať k jednému dodávateľovi. Neurobte rovnakú chybu aj vy! Ani jedno uvedeného totiž nemusí byť pravda.

Ak nebudete svoj e-shop neustále zlepšovať a rozvíjať, konkurencia Vás prevalcuje.

Pri výbere CMS systému si nevyberáte len platformu, ktorú rozbalíte z krabice, ale aj dodávateľa, ktorý vám ju prispôsobí na mieru a dlhodobo s ním budete spolupracovať na ďalších úpravách. Úspešný e-shop sa musí neustále rozvíjať. Investícia do prvotného vývoja nestačí. Ak zaspíte na vavrínoch a nebudete pravidelne optimalizovať košík, zjednodušovať navigáciu, zlepšovať vyhľadávanie, pridávať marketingové akcie a podobne, konkurencia Vás prevalcuje. Dokonca aj online obchody, ktoré majú na prvý pohľad menej vyvinutý web, no ustavične ho zlepšujú na základe podnetov získaných od zákazníkov, webovej analytiky, výsledkov z testovania použiteľnosti a odporúčaní od skúsených e-commerce manažérov.

Pýtajte sa na celkovú cenu vlastníctva.

Namiesto ceny licencie sa pýtajte na celkovú cenu vlastníctva (angl. Total Cost of Ownership – TCO). To sú jednak všetky peniaze, ktoré zaplatíte dodávateľovi (licencia, cena kompletného nasadenia a prispôsobenia na mieru pre vás, školenia a zákaznícka podpora, mesačný webhosting, náklady na ďalšie úpravy v priebehu života e-shopu…), ale tiež cena vášho času, ktorý venujete správe e-shopu. Ak napríklad potrebujete pridať 500 produktov, musíte to zdĺhavo robiť sami alebo vám dodávateľ e-commerce CMS pripraví nástroj, s ktorým za pár minút naimportujete údaje z veľkoobchodného cenníka?

Pozor na licencovanie rôznych verzií.

Pri open source systémoch si dávajte pozor na licencovanie rôznych verzií. Tie, ktoré stačia na rozbeh (často označované Community edition), sú zadarmo. No verzie, ktoré sú potrebné v reálnej prevádzke s rastúcim množstvom zákazníkov (často označované Enterprise edition), stoja často niekoľko desaťtisíc Eur ročne.

Zamerajte sa na taký e-commerce CMS, ktorý spĺňa vaše aktuálne požiadavky a zároveň umožní rozvoj vášho e-shopu minimálne na najbližšie roky.

Zdieľať článok
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roku 1997 webovú agentúru ui42. Zaujíma ho najmä oblasť user experience (UX) alebo usability. Propaguje tému použiteľnosti webov a aplikácii medzi odbornou verejnosťou na konferenciách aj v akademickom svete, vedie odborné workshopy.

ui42
Tento článok ti prináša

ui42

ui42 je one-stop shop e-commerce agentúra, pôsobiaca už 26 rokov na trhu. Pod jednou strechou realizujeme všetky základné oblasti rozvoja online biznisu – od programovania webov a webových aplikácií, cez user experience a performance marketing až po umelú inteligenciu. Aj vďaka našim digitálnym produktom – BUXUS, Chatbot a Umelá inteligencia – pomáhame našim klientom posúvať sa neustále vpred.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok