
Podľa dát Seznam.cz a Ecomailu zostáva e-mailing jedným z najpoužívanejších a zároveň najefektívnejších nástrojov online komunikácie. Freemailové schránky na platforme Seznam.cz prijali v roku 2024 celkovo 28 miliárd e-mailov, čo je medziročný nárast o 1,3 %. Viac než polovica z nich (presnejšie 15,5 miliardy) boli hromadné správy.
Zaujímavý je tiež vývoj v oblasti spamu: 12,8 % doručených správ skončilo vo vyhradenej zložke nevyžiadanej pošty, pričom ide o medziročný pokles o 5,5 %. Priemerný denný objem spamu dosiahol 9,8 milióna správ.
„Spôsob využívania e-mailu sa od rozšírenia freemailových služieb výrazne zmenil. Dlhodobo sledujeme jeho rastúci význam ako nástroja pre B2C komunikáciu. S tým však, žiaľ, súvisia aj nové hrozby a snahy zneužívať dobré meno zavedených značiek,“ uviedla Štěpánka Lebedová, produktová manažérka Seznam.cz.
E-mailing v Česku rastie: vyšší open rate aj click rate
Platforma Ecomail evidovala v roku 2024 medziročný nárast objemu odoslaných e-mailov o 31 %, celkovo na 3,8 miliardy správ. Súčasne sa zlepšili aj kľúčové metriky výkonnosti kampaní:
- Priemerná miera otvorenia (open rate) dosiahla 26,5 % (zvýšenie oproti roku 2023),
- miera prekliku (click rate) mierne stúpla z 1,5 % na 1,6 %,
- CTR (click-through rate) v rámci zobrazených e-mailov dosiahla 6 %.
Z pohľadu otvorení bol najsilnejším mesiacom január 2024.
„V roku 2024 s nami klienti realizovali o tretinu viac kampaní než v roku 2023 a podarilo sa im zvýšiť aj priemernú mieru otvorenia,“ uviedol Jakub Stupka, COO spoločnosti Ecomail.

Ecomail & Seznam.cz
Vrchol sezóny: Black Friday a posledný kvartál
Najväčšiu aktivitu zaznamenali české e-mailové schránky v poslednom kvartáli roka, najmä počas sviatočnej sezóny. Počas Black Friday 2024 prijal Seznam rekordných 119 miliónov e-mailov, z toho 65 miliónov smerovalo do priečinka Hromadné.
Len klienti Ecomailu v tento deň odoslali 23,2 milióna e-mailov. Medzi Black Friday a Cyber Monday (29. 11. – 2. 12. 2024) to bolo spolu 64 miliónov správ. Segment módy patril medzi najaktívnejšie: počas Black Friday sa odoslalo o 60 % viac e-mailov než bežne a kampane mali o 50 % vyšší click rate.
Štěpánka Lebedová zo Seznam.cz zároveň upozorňuje, že objem pošty v priečinku Hromadné medziročne klesol. Ako dôvod uvádza zlé technické nastavenie niektorých rozosielok a nekalé praktiky, ktoré spôsobujú presmerovanie do spamu.
Čo z toho vyplýva pre marketérov a e-shopy?
Zverejnené dáta potvrdzujú, že e-mailing zostáva pre marketérov a e-shopy stabilným a predvídateľným komunikačným kanálom, ktorého efektivita neklesá – práve naopak. Pri správnom cielení, technickej kvalite rozosielky a dôraze na relevantný obsah dokáže prinášať nadpriemerné výsledky aj v najvyťaženejších obdobiach roka.
Jeho využitie opäť narastá, čo do veľkej miery súvisí s rastúcimi nákladmi na výkonnostné kampane a poklesom organického dosahu na sociálnych sieťach. V marketingových mixoch tak e-mail získava pevnejšiu pozíciu – nie však ako náhrada, ale ako doplnok k iným kanálom. Na výkonnosť kampaní má zásadný vplyv aj to, ako sú spracované – čím presnejšia segmentácia a čistejšia databáza, tým lepšie výsledky. Kampane, ktoré tieto princípy dodržiavajú, dosahovali počas hlavnej sezóny citeľne lepšie výsledky.
