Po dvoch rokoch poklesu návrat k rastu
Rok 2024 bol pre českú e-commerce dôležitý. V predchádzajúcich dvoch rokoch sa celý trh naďalej vyrovnával s dopadmi „covidového“ boomu a následného prepadu späť do normálu. Vlani sa však od prvých mesiacov ukazovalo, že situácia v e-shopoch sa opäť zlepšuje a prakticky po celý rok obraty medziročne rástli. „Rok 2024 môžeme hodnotiť ako úspešný. E-commerce sa vrátil k rastu a spätne sa dá povedať, že v podstate do normálu. Predaje, aké sme dosiahli tento rok, zodpovedajú v podstate vývoju, ktorý sme predpovedali pred covidom,“ hodnotí výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška a pokračuje: „Ako ukazujú naše spoločné dáta s Heurekou, v e-shopoch dosiahli obraty 194 miliárd korún. Celkovo však Česi minuli online 228 miliárd korún, a to po započítaní nákupov na zahraničných trhoch. Tie vstúpili na trh pomerne agresívne a výrazne ho ovplyvnili.“
„Rok 2024 bol pre české e-shopy obdobím pozvoľného rastu a z našich dát je jasne vidieť, že česká ekonomika ožíva. Čiastočne sa zmiernili obavy z inflácie a rastúcich cien energií a Česi pokračovali v online nákupoch, ktoré dovtedy odkladali, a nakupovali aj tovar, ktorý predtým nebol online tak dostupný,“ hovorí David Chmelař, generálny riaditeľ Heureka Group a dodáva:
„Zaujímavý je aj pohľad na najsilnejšie mesiace. Oproti minulým rokom vianočným online nákupom kraľoval december. Bežne dominantný október a november patrili tento rok k slabším mesiacom, keď zákazníci, aj vzhľadom na počasie, nechali nákupy darčekov z veľkej časti až na december. E-shopy sa s tým však dokázali skvele vyrovnať, čo ukazuje nárast spokojnosti zákazníkov.“
Decembrové online útraty boli najvyššie z celého roka
Vianočná sezóna je tradične najsilnejším obdobím roka a nebolo tomu inak ani vlani. Priemerná útrata za tovar nakúpený v e-shopoch dosiahla v decembri 2024 takmer 7,5 tisíca korún, zatiaľ čo počas nevianočných mesiacov bola približne o 3 tisíce nižšia. Aspoň raz pritom nejaký výrobok na internete objednalo 93 % online zákazníkov.
„Priemerné decembrové útraty tak prevýšili aj úspešný november. Česi na Vianociach nešetrili a sezónu tak môžeme hodnotiť ako úspešnú,“ komentuje Jan Vetyška a dodáva: „Najviac míňali zákazníci v kategórii 35 – 44 rokov. Tí podľa nášho výskumu v decembri v priemere minuli za tovar v e-shopoch viac než 10,5 tisíca korún. Najmenej to naopak bolo v kategórii 15 – 24 rokov, a to 4,5 tisíca korún.“
Najviac zákazníkov si nechalo tovar dodať do výdajného boxu
Ako ďalej potvrdil pravidelný výskum, ktorý APEK pripravuje každý mesiac, v oblasti doručovania kraľovali výdajné boxy. Ich popularita medzi zákazníkmi rástla pritom po celý rok.
„Od januára sme postupne sledovali, ako nakupujúci využívajú boxy čoraz častejšie. Na začiatku roka 2024 si zásielky nechalo týmto spôsobom doručiť aspoň raz za mesiac 46 % online spotrebiteľov, na konci to bolo už 63 %. Bude zaujímavé sledovať, aký vývoj nás v tejto oblasti čaká tento rok,“ hovorí Jan Vetyška.
Rok 2025 v znamení pokračujúceho rastu aj tvrdej konkurencie
Od nového roka očakáva výkonný riaditeľ APEK pokračovanie trendov z toho predchádzajúceho. „Očakávame, že obraty e-shopom ďalej porastú, aj keď to bude opäť mierne tempo v ráde jednotiek percent.“ To menej pozitívne je rastúci tlak zahraničnej konkurencie na trhu a s tým spojené výzvy aj pre samotnú asociáciu: „Náš trh sa stal zaujímavým pre množstvo subjektov z iných štátov, ale predovšetkým pre trhy z krajín mimo EÚ. A práve tomuto budú musieť české obchody naďalej čeliť. Je dôležité, aby to bolo vo férovejšom prostredí než vlani. APEK aj v roku 2025 bude pokračovať v komunikácii s obchodníkmi aj zástupcami štátu, aby sme dosiahli rovnaké podmienky pre všetkých. Je potrebné si uvedomiť, že náklady spojené s dovozom tovaru sú pre naše e-shopy o desiatky percent vyššie. A to nie vďaka nejakým lepším schopnostiam zahraničných subjektov, ale predovšetkým vo vzťahu k dodržiavaniu všetkých legislatívnych pravidiel, ktoré v EÚ platia od cla a daní až po ekologické poplatky. Je potrebné v tomto smere nastaviť poriadok, aby sme si udržali fungujúci online trh,“ uzatvára Jan Vetyška.
Mesačný výskum bol pre Asociáciu pre elektronický obchod (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1058 respondentov, z toho 1000 nakupuje na internete aspoň raz za rok.
Tlačová správa