Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
5 min. čítanie

Dve taktiky personalizácie newslettera, o ktorých ste (pravdepodobne) nepočuli

V tomto článku sa pozrieme na dva spôsoby ako personalizovať newsletter pre e-commerce. 

Dve taktiky personalizácie newslettera, o ktorých ste (pravdepodobne) nepočuli
Zdroj: Depositphotos

Pre vizualizáciu týchto taktík sme sa rozhodli použiť newsletter spoločnosti JAK. S touto spoločnosťou momentálne nijakým spôsobom nespolupracujeme. Jediné, čo nás so spoločnosťou spája, je pár topánok, ktoré som si od nich nedávno objednal. 🙂

Dve taktiky pre personalizáciu newslettra

Personalizácia zákazníckej komunikácie môže byť pomerne časovo náročná. Predstavme si, že máme dve zákaznícke skupiny, ku ktorým chceme komunikovať. Muži a ženy. Obom skupinám môžeme zasielať jedinečný newsletter ktorý bude obsahovať inú grafiku, text prípadne samotnú štruktúru newsletteru.

Aj keď takáto forma personalizácie môže byť efektívna, v podstate znamená dvojnásobné množstvo práce pre členov marketingového tímu. 

Nie každý marketingový tím môže mať dostatok zdrojov, aby po časovej stránke zvládol takúto formu personalizácie. 

Preto sme sa rozhodli zazdieľať personalizačné stratégie, ktoré nevyžadujú vyššie množstvo práce zo strany marketingového tímu. Tu sú dva príklady, ktoré môžete použiť aj vo svojom e-commerce biznise. 

Personalizácia 1: Dostupné v tvojej veľkosti a obľúbenej farbe

Vezmime do úvahy nasledujúci príklad: Predpokladajme, že viem veľkosť a obľúbenú farbu topánok zákazníka (ako efektívne získavať tento typ údajov opíšem v článku neskôr).

Pozrime sa na nižšie uvedený obrázok. Na ľavej strane môžeme vidieť štandardný newsletter, ktorý som nedávno dostal. Na pravej strane môžete vidieť ten istý newsletter s odporúčaním topánok, ktoré sú v mojej veľkosti a obľúbenej farbe na vrchu newslettera. Táto sekcia bude viditeľná iba pre zákazníkov, o ktorých máme informácie o ich veľkosti a obľúbenej farbe; ostatní zákazníci uvidia verziu na ľavej strane.

Pre úspešné zavedenie tejto personalizačnej stratégie je kľúčové pochopiť preferencie zákazníka, pokiaľ ide o obľúbenú farbu a veľkosť ich topánok. Môžete zvoliť dva prístupy:

1. Predpokladať preferencie zákazníka

Často odporúčame začať predpokladom o preferenciách zákazníka. Táto metóda nevyžaduje zber ďalších údajov, čo umožňuje rýchlejšie nasadenie personalizovanej stratégie.

Veľkosť topánok a preferovaná farba môžu byť odvodené z histórie nákupov zákazníka alebo z jeho správania pri prehliadaní webovej stránky. Napríklad, ak zákazník kúpi tenisky veľkosti 43, je rozumné predpokladať, že sa jedná o jeho veľkosť topánok. Alternatívne môžete svoj predpoklad založiť na veľkosti, ktorú si zákazník na webovej stránke vyberie najčastejšie.

Avšak táto metóda nie je neomylná. Niektorí zákazníci môžu kupovať darčeky pre iných, čo vedie k nesprávnym predpokladom o veľkosti ich nohy. Hoci táto taktika nie je dokonalá, ide o dobrý spôsob ako začať s personalizáciou v newsletteroch.

2. Opýtať sa na zákaznícke preferencie napriamo

Úprimne, nie som veľký zástanca dotazníkov. Častokrát sú dlhé a len malá časť zákazníkov ich dokončí.

Verím ale, že je dôležité pýtať sa zákazníkov na ich preferencie. Avšak mám pocit, že existujú menej “dotieravé” spôsoby ako tieto informácie získať. Predstavte si, že namiesto odosielania rozsiahleho dotazníka položíme zákazníkovi len jednu otázku, ktorá je integrovaná do dizajnu bežného newsletteru. Tu je príklad:

Pod hlavným obrázkom newslettera môžeme integrovať jednu otázku pre zákazníka. Ak zákazník klikne napr. na veľkosť 44 (verzia newslettera v strede), budú presmerovaní na stránku, ktorá ukazuje len produkty vo veľkosti 44.

Zber zákazníckych preferencií je za pomoci nástroja, akým je Bloomreach Engagement (Exponea), pomerne jednoduchý. Predstavte si, že identifikujeme 2 – 5 kľúčových otázok, ktoré chceme položiť našim zákazníkom.

Pomocou Bloomreach Engagement (Exponea) môžeme pomerne jednoducho uložiť odpovede zákazníka na tieto otázky v jeho profile.

Následne v pravidelnej distribúcii newsletterov budeme zobrazovať už len otázky, na ktoré zákazník ešte neodpovedal. Napríklad ak zákazník už zdieľal svoju veľkosť topánok, nasledujúci newsletter sa ho spýtame na jeho preferovanú farbu.

Newsletter nie je jediným bodom pre zber preferencií zákazníka. Druhý krok banneru na zber e-mailov tiež predstavuje vynikajúcu príležitosť. Prečo druhý krok?

V počiatočnej fáze, kde chceme získať súhlas zákazníka na odosielanie newletterov, odporúčame klásť minimálny počet otázok. Pýtali by sme sa len na skutočne nevyhnutné informácie – konkrétne e-mail zákazníka a jeho súhlas.

Avšak, keď už  získame tieto údaje, nič nám nebráni tomu, aby sme sa zákazníka spýtali na jeho preferencie. Zákazník ich buď poskytne, čo nám dá cenné informácie, alebo jednoducho zavrie banner. Ani druhá možnosť pre nás nepredstavuje problém, keďže je už zákazník prihlásený na odber nášho newsletteru. Pre ilustráciu, pozrime sa na štandardný prvý krok banneru na zber e-mailov na webovej stránke JAK.

Po vyplnení e-mailu a kliknutí na tlačidlo Odoslať odporúčame zobraziť druhý krok, kde sa zákazníka pýtame na jeho preferencie:

V predchádzajúcom článku na našom blogu sme si ukázali, ako by dnes mohla vyzerať domovská stránka pre návštevníka, ktorý náš e-shop navštevuje po prvý krát. Táto verzia domovskej stránky obsahovala aj časti, kde sa zákazníka pýtame na jeho preferencie.

Čo je skutočne zaujímavé na nástroji akým je Bloomreach Engagement (Exponea) je fakt, že skutočne nezáleží na akom mieste (web, newsletter, pop-up banner) získame preferencie zákazníka. Všetky zákaznícke preferencie sa uložia v jednom zákazníckom profile. Tieto informácie môžeme následne využiť na personalizáciu na akomkoľvek kanáli (email, web, platené reklamy,…). 

Personalizácia 2: Nové produkty od tvojej poslednej návštevy

Táto taktika je zameraná na zákazníkov, ktorý neboli na vašom webe už nejaký čas. 

Pre týchto zákazníkov môžeme vo vrchnej časti newslettera zobraziť produkty, ktoré sú nové v ponuke od poslednej webovej návštevy zákazníka.

Pre implementáciu tejto stratégie nemusíme od zákazníka získať žiadne dodatočné informácie. Potrebujeme vedieť len dve veci: 

  1. Dátum a čas poslednej návštevy zákazníka.
  2. Dátum a čas začiatku predaja konkrétnych produktov. 

Z dátového hľadiska máme následne všetko potrebné pre to, aby sme mohli toto riešenie implementovať. 

Pokiaľ bol pre vás tento článok užitočný…

Pokiaľ bol pre vás tento článok užitočný, prezrite si zoznam všetkých našich článkov na stránke datacop.substack.com. Všetky články píšeme v angličtine. 

Zdieľať článok
Tento článok ti prináša

Datacop

Digitálno- konzultačné štúdio, ktoré pomáha e-commerce spoločnostiam s implementáciou hyper-personalizovaných a zákaznícky orientovaných nákupných skúseností na webe a vo všetkých marketingových kanáloch. Poskytujú komplexné riešenia zahŕňajúce personalizáciu webu, optimalizáciu konverzií, zber dát a stratégie pre e-mailový marketing.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Úspešný e-mailový marketing odhalený: 10 základných zásad pre úspech
3 min. čítanie

Úspešný e-mailový marketing odhalený: 10 základných zásad pre úspech

E-mailový marketing je dôležitým nástrojom pre úspešné podnikanie. Ale ako zaistiť, aby vaše e-mailové kampane boli skutočne účinné a udržali vašich zákazníkov spokojných? Úspech závisí od mnohých faktorov, a preto vám prinášame 10 kľúčových pravidiel, ktoré vám pomôžu vytvoriť zaujímavé e-maily a dosiahnuť maximálnu efektívnosť.

Jan Bindr Jan Bindr
Majiteľ agentúry Optimio
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+