Po ľahko nadpriemernom septembri a októbri príde novembrová smršť
APEK sleduje nákupy on-line zákazníkov po celý rok na báze mesačného zberu dát. Z údajov za september a október vyplynulo, že Česi míňali po prázdninách ľahko nad normálom, ale to hlavné ešte len príde. „V priemere si spotrebitelia objednali tovar za necelých 4 600 Kč. To je výrazne viac ako na začiatku roka, ale aj menej ako v letných mesiacoch. Teraz nás každopádne čaká hlavná sezóna, na ktorú sa obchodníci pripravovali dlho dopredu a počas ktorej sa môžeme tešiť na rekordné hodnoty,“ komentuje aktuálnu situáciu výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška. „Z našich výskumov vieme, že v druhej polovici novembra chce objednávať darčeky najviac zákazníkov, a to cez 42 %. Súvisí to ako s pokojným dodaním balíčkov v predstihu, tak aj so zľavovými akciami spojenými obvykle pod značku Black Friday.“
Za darčeky na internete chcú minúť viac ako v kamenných obchodoch, väčšinou do 10 tisíc korún
Ako vyplýva z výskumu APEK, na internete najčastejšie Česi plánujú minúť v rozmedzí 2 až 5 tisíc korún. Takto označila svoj rozpočet približne tretina online spotrebiteľov. Len o niečo menej, konkrétne 21 % zákazníkov, si pripravilo na objednávky z e-shopov od 5 do 10 tisíc korún. „Z praxe vieme, že finálna útrata sa väčšinou pohybuje pri hornej hranici rozpočtu alebo nad ňou,“ hovorí Jan Vetyška a ponúka porovnanie plány na nákupy v kamenných obchodoch: „V klasických obchodoch spotrebitelia najčastejšie plánujú kupovať skôr lacnejší tovar. Najviac v celkovom rozsahu 1 až 2 tisíc, ktoré sa chystá minúť 30 % z nich. To ukazuje na väčšiu chuť kupovať drahší tovar online,“ dopĺňa Vetyška. Ide pritom o pomer u spotrebiteľov, ktorí internet všeobecne používajú.
Dáta od obchodníkov naznačujú, že po dvoch rokoch poklesu sa český e-commerce vracia k rastu. Ten by sa mal pohybovať vo vyšších jednotkách percent. Vo vzťahu k vianočnému rozpočtu pritom tri štvrtiny spotrebiteľov uviedlo, že rozpočet na darčeky plánujú v podobnej výške ako vlani. „Vieme, že plány sa často v tomto smere od reality líšia. Z našich informácií vnímame, že tohtoročné vianočné predaje by mali potvrdiť celoročný trend rastu v porovnaní s rokom 2023,“ komentuje Jan Vetyška.
Vnímanie vlastnej ekonomickej situácie sa v domácnostiach nemení a zostáva vcelku pozitívne aj pred vianočným obdobím
APEK sa vo svojich štvrťročných výskumoch tiež zaujíma o to, ako domácnosti vnímajú svoju ekonomickú situáciu. Vo všetkých troch uplynulých obdobiach boli pritom výsledky podobné. „V treťom kvartáli vnímalo aktuálny stav veľmi dobre 7 % on-line spotrebiteľov, dobre 36 % a stredne 44 %. Ako zlú alebo veľmi zlú označilo svoju ekonomickú situáciu 13 % respondentov. Oproti prvým dvom obdobiam sa jedná o rozdiely maximálne v jednotkách percent, a to nám potvrdzuje, že situácia je stabilná. Aj na základe toho očakávame, že vianočné predaje budú potvrdzovať medziročný rast, ktorý vidíme po celý tento rok,“ uzatvára Jan Vetyška.
Vianočný výskum bol pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1320 respondentov, 1051 po screene. Mesačný a štvrťročný výskum bol pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1063 respondentov, z toho 1000 nakupuje na internete aspoň raz za rok.
Tlačová správa