3 min. čítanie

Druhá polovica novembra praje darčekom. Česi plánujú minúť do 10 000 korún

Ako každý rok, aj teraz nás čaká vianočná nákupná horúčka. A tá štartuje práve v týchto dňoch. Významná časť darčekov sa pritom predá v on-line prostredí. Ako ukázal výskum českej Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK), aspoň časť darčekov nakúpi online 80 % internetových užívateľov. Takmer polovica z nich plánuje objednávať vybraný tovar už v druhej polovici novembra. A aké si Česi tento rok prichystali vianočné rozpočty?

Druhá polovica novembra praje darčekom. Česi plánujú minúť do 10 000 korún
Zdroj: Depositphotos

Po ľahko nadpriemernom septembri a októbri príde novembrová smršť

APEK sleduje nákupy on-line zákazníkov po celý rok na báze mesačného zberu dát. Z údajov za september a október vyplynulo, že Česi míňali po prázdninách ľahko nad normálom, ale to hlavné ešte len príde. „V priemere si spotrebitelia objednali tovar za necelých 4 600 Kč. To je výrazne viac ako na začiatku roka, ale aj menej ako v letných mesiacoch. Teraz nás každopádne čaká hlavná sezóna, na ktorú sa obchodníci pripravovali dlho dopredu a počas ktorej sa môžeme tešiť na rekordné hodnoty,“ komentuje aktuálnu situáciu výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška. „Z našich výskumov vieme, že v druhej polovici novembra chce objednávať darčeky najviac zákazníkov, a to cez 42 %. Súvisí to ako s pokojným dodaním balíčkov v predstihu, tak aj so zľavovými akciami spojenými obvykle pod značku Black Friday.“

Za darčeky na internete chcú minúť viac ako v kamenných obchodoch, väčšinou do 10 tisíc korún

Ako vyplýva z výskumu APEK, na internete najčastejšie Česi plánujú minúť v rozmedzí 2 až 5 tisíc korún. Takto označila svoj rozpočet približne tretina online spotrebiteľov. Len o niečo menej, konkrétne 21 % zákazníkov, si pripravilo na objednávky z e-shopov od 5 do 10 tisíc korún. „Z praxe vieme, že finálna útrata sa väčšinou pohybuje pri hornej hranici rozpočtu alebo nad ňou,“ hovorí Jan Vetyška a ponúka porovnanie plány na nákupy v kamenných obchodoch: „V klasických obchodoch spotrebitelia najčastejšie plánujú kupovať skôr lacnejší tovar. Najviac v celkovom rozsahu 1 až 2 tisíc, ktoré sa chystá minúť 30 % z nich. To ukazuje na väčšiu chuť kupovať drahší tovar online,“ dopĺňa Vetyška. Ide pritom o pomer u spotrebiteľov, ktorí internet všeobecne používajú.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Dáta od obchodníkov naznačujú, že po dvoch rokoch poklesu sa český e-commerce vracia k rastu. Ten by sa mal pohybovať vo vyšších jednotkách percent. Vo vzťahu k vianočnému rozpočtu pritom tri štvrtiny spotrebiteľov uviedlo, že rozpočet na darčeky plánujú v podobnej výške ako vlani. „Vieme, že plány sa často v tomto smere od reality líšia. Z našich informácií vnímame, že tohtoročné vianočné predaje by mali potvrdiť celoročný trend rastu v porovnaní s rokom 2023,“ komentuje Jan Vetyška.

Vnímanie vlastnej ekonomickej situácie sa v domácnostiach nemení a zostáva vcelku pozitívne aj pred vianočným obdobím

APEK sa vo svojich štvrťročných výskumoch tiež zaujíma o to, ako domácnosti vnímajú svoju ekonomickú situáciu. Vo všetkých troch uplynulých obdobiach boli pritom výsledky podobné. „V treťom kvartáli vnímalo aktuálny stav veľmi dobre 7 % on-line spotrebiteľov, dobre 36 % a stredne 44 %. Ako zlú alebo veľmi zlú označilo svoju ekonomickú situáciu 13 % respondentov. Oproti prvým dvom obdobiam sa jedná o rozdiely maximálne v jednotkách percent, a to nám potvrdzuje, že situácia je stabilná. Aj na základe toho očakávame, že vianočné predaje budú potvrdzovať medziročný rast, ktorý vidíme po celý tento rok,“ uzatvára Jan Vetyška.

Vianočný výskum bol pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1320 respondentov, 1051 po screene. Mesačný a štvrťročný výskum bol pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1063 respondentov, z toho 1000 nakupuje na internete aspoň raz za rok.

Tlačová správa

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Dognet 2.0: stredoeurópska affiliate sieť spúšťa nový systém už aj pre inzerentov. Je rýchlejší, prehľadnejší a pripravený na budúcnosť
3 min. čítanie

Dognet 2.0: stredoeurópska affiliate sieť spúšťa nový systém už aj pre inzerentov. Je rýchlejší, prehľadnejší a pripravený na budúcnosť

Dognet sa po troch rokoch vývoja technologicky posúva na úplne novú úroveň. Po migrácii publisherov prichádza 20. mája na rad aj druhá fáza – prechod inzerentov na nový systém Dognet 2.0. Vlastné technické riešenie má priniesť väčšiu flexibilitu, lepší reporting a schopnosť reagovať na meniaci sa trh rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. To všetko pre tisíce […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?
4 min. čítanie

AI reklama vo veľkom štýle. Čo sa môžu slovenské e-shopy naučiť od Alibaby a Tencentu?

Čínski technologickí giganti ako Alibaba, Tencent či JD.com dnes jasne ukazujú, že umelá inteligencia už nie je výsadou technických oddelení alebo pilotných projektov. Stáva sa bežnou súčasťou predaja a online reklamy. Pomáha lepšie cieliť, automatizovať kampane a zvyšovať výkon. A hoci tieto firmy pôsobia v Ázii, ich prístup môže byť cennou inšpiráciou aj pre české […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+