5 min. čítanie

Dopad e-shopov na životné prostredie: obaly sú len špička ľadovca

Trend je jasný –⁠ aj e-shopy by mali znižovať svoju záťaž na životné prostredie. Zhora ich do toho tlačí Európska únia, zdola sami zákazníci. Pre 72 % z nich je totiž udržateľnosť dôležitá a 54 % chce, aby e-shopy balili lepšie. Čísla pritom rastú, ako ukázal celoeurópsky prieskum USP z marca 2021. Záujem o udržateľnú prevádzku e-shopu nikdy nebol väčší. Čím ale začať, aby jednotlivé kroky skutočne robili váš e-shop „zelenší“ a neboli len výstrelom do tmy s nulovým dopadom? Začnite tým, že spoznáte svoj východiskový stav.

Michaela Kašperová Michaela Kašperová
Produktová špecialistka
Dopad e-shopov na životné prostredie: obaly sú len špička ľadovca

1. Východiskový stav –⁠ zistite, ako na tom ste

Majitelia e-shopov často riešia len to, čo vidia –⁠ typicky obaly. Naopak, prehliadajú ostatné oblasti svojho podnikania, ktoré majú na životné prostredie väčší dopad. Napríklad to, akými vozidlami jazdia, čím vykurujú sklad, od koho berú elektrinu…

Prvým krokom na ceste k „zelenšiemu“ e-shopu by mala byť rešerš. Snažte sa zistiť, kde vás najviac tlačí topánka.

Môžete ísť cestou toho, že spočítate uhlíkovú alebo ekologickú stopu svojho e-shopu. Ale pozor, žiadna univerzálna kalkulačka na to neexistuje. A ak áno, tak jej veľmi neverte. S číslami totiž podstatne ohýba napríklad to, aký tovar predávate, do čoho ho balíte ale aj to, aký energetický mix má krajina, kde podnikáte.

Ekologická stopa = meradlo toho, koľko prírodných zdrojov firma spotrebuje za rok (spotreba energie, vody, doprava…).

Uhlíková stopa = množstvo vypustených skleníkových plynov.

Energetický mix = hovorí, aké zdroje a v akom pomere sa používajú na výrobu elektriny.

Veľké firmy si na tieto prepočty najímajú profíkov.

Menším e-shopom odporúčame oprieť sa o prieskumy. Presné čísla sa líšia, opakovane sa ale potvrdzuje, že najviac emisií tvoria e-shopy z dopravy a prevádzky budov. Zhruba pätina potom pripadá na obaly, ako ukazujú napríklad čísla od Seven Senders:

  • 42 % vykurovanie budov, spotreba elektriny, prevádzka serverov…,
  • 26 % posledné míle –⁠ doručenie k zákazníkovi alebo na pick-up,
  • 18 % prvé míle –⁠ od dodávateľa k nám,
  • 14 % obaly.

Emisná záťaž priemerného e-shopu.

Teraz, keď viete, čím vaše podnikanie najviac zaťažuje životné prostredie, môžete si určiť cieľ.

2. Cieľ –⁠ kam chcete dôjsť

Cieľ je všetkým. 🙂 Najkomplexnejšie budeusilovať sa o zníženie svojej uhlíkovej alebo ekologickej stopy. Ako ukázali čísla vyššie, v prvom rade sa najskôr zamerajte na to, ako vykurujete a ako doručujete tovar zákazníkom.

Až keď zistíte množstvo vyprodukovaných emisií, možno príjdete k prekvapivým záverom. Napríklad, že bublinková fólia je vo vašom prípade šetrnejšia ako papier. V takom prípade sa nebojte zapracovať na osvete svojich zákazníkov, aby dobre vedeli, prečo balíte práve takto.

Možno je pre vás ale neprijateľné podporovať ťažbu fosílnych palív alebo zbytočný odpad, a za cieľ si určíte byť 100 % bez plastov alebo 100 % zero-waste. Napríklad česká Econea si stanovila, že sa usiluje o “čo najviac bezodpadové zásielky”, čomu prispôsobuje hlavne svoje balenie, menej už rieši celkovú prevádzku firmy.

Zero-waste = podpora opätovného využívania zdrojov bez tvorby odpadov.

Cieľ máte? Teraz už zostáva zistiť, ako sa k nemu dostať.

3. Cesta –⁠ Ako sa tam dostanete

Zamerajte sa na pálčivé miesta a tzv. low-hanging fruits = niečo, čo má najväčší potenciál na zníženie vašej stopy, ale pritom vás stojí len málo úsilia.

Na niektoré sféry máte možno malý vplyv – len ťažko ovplyvníte, či váš koncový dopravca používa elektroautá, alebo autá so spaľovacím motorom. Rovnako tak to, ako sa u vás vykuruje, keď si priestor prenajímate.

Na niektoré opatrenia nemusíte mať peniaze – zatepliť budovu, inštalovať tepelné čerpadlo, prejsť na elektroautá… to sú veľké a dlhodobé investície, čo nie je pre každého. 

Niečo ale zmeniť môžete – často je to výber vášho dodávateľa elektriny (možno si vybrať takého, ktorý nakupuje elektrinu z obnoviteľných zdrojov), zníženie počtu vratiek (hlavne pri e-shopoch s módou) alebo výber obalov.

Pozrite si video s konkrétnymi radami ako a do čoho baliť tak, aby to bolo šetrné: 

Bonus: 3 tipy ako okamžite znížiť záťaž na životné prostredie:

Znížte počet vratiek

Uvádzajte hlavne jasné a presné informácie o produktoch a ich veľkosti. 

Uvádzať správnu veľkosť je obzvlášť dôležité pokiaľ predávate módu, kde percento vráteného tovaru dosahuje až 50 %. Niektorí zákazníci vás síce stále budú používať ako online skúšobnú kabínku, ale nie všetci. Analýza z roku 2019 ukázala, že 58 % tovaru sa vrátilo kvôli zlej veľkosti.

Zvýhodnite doručenie do pick-upov

Cenou alebo napríklad len piktogramom zeleného lístočka.

Doručenie do pick-upov je šetrnejšie oproti doručeniu domov tým, že nedochádza k zbytočným zastávkam, viacnásobným pokusom o doručenie… Zákazníci navyše pick-upy mávajú po ceste domov, takže spravidla nemerajú cestu len za zásielkou.

Zlučujte objednávky u dodávateľov

Nakúpte radšej veľké množstvo raz za čas, než malé množstvo často.

Samozrejme, len keď vám to cash-flow a skladovacie priestory dovolia. Zlúčením objednávok ušetríte emisie z dopravy, ale často aj peniaze. Napríklad čím viac nakúpite u nás na Top-obaly.sk, tým väčšiu zľavu vám dáme… Win-win. ✌️

Zdieľať článok
Michaela Kašperová
Produktová špecialistka

Jej rukami prejdú všetky krabice, pásky a fólie, než ich dáme do predaja. Míša stráži kvalitu a hľadá nové možnosti ako majiteľom e-shopov pomôcť baliť lepšie. O svoje znalosti sa pravidelne delí na blogu. Vďaka štúdiu environmentalistiky sa vyzná v bludisku vplyvu obalov na životné prostredie.

Top-obaly.sk
Tento článok ti prináša

Top-obaly.sk

Rozumieme obalom do poslednej krabice. Od roku 2008 zjednodušujeme a zrýchľujeme majiteľom e-shopov nákup obalových materiálov tak, aby mali čas venovať sa svojmu biznisu. Skladom u nás nájdete stovky typov obalov, ktoré sme pripravení doručiť do 24 hodín k vám.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok