Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Doména ako základ úspechu: Čo by mali vedieť podnikatelia v e-commerce?

Výber správnej domény je kľúčom k budovaniu silnej značky a dôveryhodnosti v očiach zákazníkov. Premýšľali ste niekedy nad tým, prečo je .sk stále prvou voľbou Slovákov? V rozhovore s Petrom Bírom zo spoločnosti SK-NIC sa dozviete napríklad aj to, ako si zabezpečiť krátku a zapamätateľnú adresu a pozrieme sa aj na doménové aukcie.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Doména ako základ úspechu: Čo by mali vedieť podnikatelia v e-commerce?
Zdroj: SK-NIC

Aké kroky by ste odporučili e-commerce podnikateľom pri výbere domény na budovanie značky?

Budovanie značky je veľmi dôležitá súčasť akéhokoľvek podnikania a od základu je založené na silnom a jednoduchom mene – či už podnikateľa, alebo jeho produktu či služby. Toto je v elektronickom resp. internetovom svete úzko spojené s výberom dobrej domény, ktorá je jednak na rozdiel od rôznych platforiem a sociálnych sietí pod kontrolou podnikateľa a nemôže sa zo dňa na deň len tak „zmeniť“ a zároveň dáva rôzny kontextový význam – napr. .sk znamená príslušnosť pre slovenský trh, zatiaľ čo .com je na Slovensku pomerne nedôveryhodná, keďže sa vo veľkom využíva na rôzne podvody a iné nekalé činnosti.

Jednu vec je však treba povedať – svoju doménu si treba zaregistrovať hneď pri vzniku. Inak ju môže niekto „odchytiť“ a získať ju neskôr stojí oveľa viac. Mnohí profesionáli to robia tak, že si najprv pozrú, či je doména ich nového produktu alebo kampane voľná, ak nie, názov produktu si upravia, zaregistrujú si príslušnú doménu a až potom idú „do akcie“.

Ako vnímate význam domény .sk v porovnaní s globálnymi doménami? Má to vplyv na úspech z pohľadu e-commerce?

.sk doména je na Slovensku veľmi obľúbená, prakticky všetko je .sk. Prečo? Lebo je naša, pre nás a každý ju používa tak nejak automaticky. Napríklad .cz naopak znamená, že ste buď česká firma, alebo predávate najmä na českom trhu.

Ak si zase dáte takú .shop – toto slovo v slovenčine nič neznamená a navyše, kto už by si z pamäti tipol takúto doménu? Ak chcete byť rýchlo intuitívne nájditeľný, prvá je .sk.

V októbri ste spustili aukciu 1-, 2- a 3-znakových domén s koncovkou .sk. Aký je o ne záujem?

Celkom značný, všetky tieto domény sú veľmi krátke a teda vynikajúce na vyhľadávanie aj zapamätanie si. V polovici januára bude otvorené druhé kolo, tak som zvedavý, ako to bude prebiehať ďalej.

|

Prečo vídame tak málo krátkych domén? Sú niečím lukratívne?

Krátke domény sa registrujú medzi prvými. Byť napr. e.sk je predsa super „cool“ a platí už povedané – rýchlosť napísania aj pamätania si.

Z dvojznakových sú už všetky okrem tých práve uvoľňovaných dlhodobo niekomu patriace. Z trojznakových bolo tiež veľa zaregistrovaných. Ostávajúci výber je preto relatívne malý a mnohí ho chcú mať pre seba.

Sú doménové aukcie zaujímavé aj pre e-commerce podnikateľov?

Okrem vlastných projektov na parádnych doménach sa dá na domény pozerať aj investične – veď si len pozrite, za čo sa predávajú „značkové“ známe domény. V zahraničí hodnota niektorých dosahuje už milióny dolárov. Takže podľa mňa určite.

Aké tipy by ste im dali na efektívnu účasť?

Ako pri každej aukcii, treba si vytipovať, čo chcem, odsledovať si to a ísť do toho. V samotnom systéme odporúčam funkciu Strážneho agenta – t.j. automat, ktorý stráži aukciu do zvolenej hodnoty. Človek potom nemusí stresovať pri náhlom prihadzovaní ku koncu aukcie…

Spravujete aj Fond SK-NIC. Aké projekty ste prostredníctvom fondu doteraz podporili?

Tak tu je toho naozaj veľa, počet podporených projektov už za tie roky presiahol stovku. Oblastí tiež bolo dosť – digitálna inklúzia, vzdelávanie o IT a pomocou IT, kybernetická bezpečnosť, ale aj projekty umelej inteligencie či boja proti dezinformáciám na internete.

Aby som ako príklady nespomínal len projekty známeho IPčka, JA Slovenska alebo Aj Ty v IT, podporili sme napr. aj projekt nadstavby mobilov pre zrakovo postihnutých Corvus, výuku IT Informatika 2.0, zábavnú výuku jazyka Vortoj, ktorú možno dokonca použiť pre autistov alebo reflexné prvky na prechodoch na cestách v projekte Crosswalk. A mnohé iné.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Čo musí organizácia alebo projekt splniť, aby mohla získať podporu z vášho fondu?

Podmienok je len málo – nesmie to byť veľký podnik resp. organizácia alebo významný komerčný subjekt. Potom už treba splniť len jedno – prísť s dobrým projektom, ktorý má ideálne aj širší rozmer. Lebo vybaviť si vlastné laboratórium technikou nie je zrovna nápaditý projekt.

Minulý rok ste spustili iniciatívu, kde ste za každú novú doménu vysadili jeden stromček. Koľko ich nakoniec v slovenských lesoch pribudlo?

Častokrát prepájame „reálne aj virtuálne“ a keďže to myslíme vážne, jedno z toho reálneho sa pretavilo do takéhoto krásneho projektu. Hrdo môžem povedať, že prešiel iba rok a my sme už prispeli vysadením viac ako 100 000 stromčekov. Určitú časť sme vysadili aj osobne, aby sme boli pri tom.

Spravujete aj portál Virtuálnô.sk, kde robíte obsah o kybernetickej bezpečnosti. Pre koho je určený?

Portál je určený všetkým, ktorí sa chcú dozvedieť o rôznych veciach dejúcich sa najmä v našom slovenskom online svete. Súčasťou je nielen zábava, ale aj určitá forma vzdelávania, ktorá sa zíde každému.

Aké témy by si mal človek z e-commerce prostredia preštudovať?

Každý človek podnikajúci prostredníctvom technológií by mal o nich podľa vedieť aspoň základy, rovnako ako sa má každý šofér naučiť niečo o aute. Inak ich nevie správne používať, bojí sa alebo sa nechá ľahko oklamať.

Projekt virtualno.sk spadá pod SK-NIC a zameriava sa na bezpečnosť na internete.

Začal nám nový rok. Čo vás v ňom čaká?

Nuž, v prvom rade zmeny legislatívneho prostredia, teda mnoho nových zákonných povinností, ako aj dopad zmien vo finančnej oblasti, toto padne nielen na nás hneď začiatkom roka.

Okrem toho sa však budeme ďalej venovať aukciám .sk domén, podpore slovenského online prostredia priamo a aj pomocou Fondu SK-NIC. Takisto sa budeme venovať vzdelávaniu a sledovaniu kam sa bude ďalej vyvíjať kybernetická bezpečnosť a nové technologické trendy ako AI, blockchain či metaverse.

Zdieľať článok
Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge

Starám sa o obsah na ecommercebridge.sk a ecommercebridge.cz. 💌 Filtrujem témy z oblasti e-commerce a marketingu, aby ste mali všetko na jednom mieste a získali prehľad o tom, čo sa deje doma aj vo svete. 📰 Tvorím aj časopis Ecommerce Bridge, ktorý odberateľom posielame zadarmo.

Tento článok ti prináša

SK-NIC, a. s.

Spoločnosť SK-NIC, a. s., spravuje doménu .sk a je uznaná organizáciou IANA od 90-tych rokov. V roku 2006 uzavrela unikátnu dohodu s vládou SR, ktorá prevzala časť kompetencií. SK-NIC má 5900 akreditovaných registrátorov a zabezpečuje 100-percentnú dostupnosť služby DNS. Od decembra 2017 patrí pod globálnu skupinu CentralNic, ktorá je verejne obchodovaná na londýnskej burze, a od roku 2023 nesie názov Tím Internet.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?
3 min. čítanie

Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?

Možnosť tovar vrátiť už dávno nie je akýsi ústretový krok voči zákazníkom. Stala sa z neho stratégia predajcov, ako optimalizovať náklady a udržať si konkurencieschopnosť na trhu. Podľa správy 2024 Consumer Returns in the Retail Industry prináša zavedenie poplatkov za vrátenie tovaru výrazné zmeny v správaní zákazníkov.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?
3 min. čítanie

Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?

Minulý rok vypukli správy o využívaní zjednotených dát a generatívnej AI, ktoré majú potenciál meniť zákaznícku skúsenosť. Prečo personalizácia často zlyháva? A čo odlišuje lídrov na trhu od ostatných firiem? Na to sa zamerala správa Adobe Digital Trends 2024. Zistite, ako prekonať náročné očakávania zákazníkov a prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu digitálnemu svetu pomocou personalizácie, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia
5 min. čítanie

Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia

E-commerce v Česku a na Slovensku zažíva dynamické zmeny. Automatizácia, AI, multichannel stratégie a expanzia do zahraničia sú kľúčom k úspechu. Ako využiť nové trendy na optimalizáciu procesov, zníženie nákladov a rast na konkurenčnom trhu? Objavte praktické tipy a inovatívne prístupy, ktoré transformujú lokálny online biznis. Odpovedá CEO CEE Radek Klouda zo spoločnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+