„Hoci český e-commerce ako celok vlani klesal, malí a stredne veľkí podnikatelia šli proti trhu a pokračovali v raste, preto nás zaujímalo, čo im k tomu pomohlo. Aj keby sa zdalo, že Česi sú zvyknutí nakupovať hlavne v zľavách, tak prieskum ukázal, že cena nemusí byť hlavným kritériom. Tá je totiž rozhodujúca najmä pri lacno dovezenom tovare alebo na marketplace. Naopak, špeciálne zamerané obchody s unikátnym tovarom majú svojich stálych a verných zákazníkov,“ uvádza Ivo Mrena, marketingový riaditeľ Shoptetu. Produkt ako taký označilo v prieskume 28 % respondentov za kľúčový pre úspech celého biznisu.
Kvalitná starostlivosť o zákazníkov
Za druhý najdôležitejší zdroj úspechu respondenti označili skúsenosť so zákazníkmi a starostlivosť o klientov, čo uviedlo 14 % respondentov. Patrí sem aj individuálny prístup k zákazníkovi, jednoduchosť platby, dostupnosť produktov a rýchle dodanie.
Tvrdá práca je tretím aspektom, ktorý stál v minulom roku za nárastom biznisu. „E-shop je v podstate niečo ako malý startup, ktorý si vyžaduje kontinuálne úsilie. Čo potvrdzuje 11 % respondentov, ktorí v našom prieskume tento faktor uviedli,“ opisuje Mrena.
Na druhej strane, marketing ako kritérium úspechu sa v prieskume umiestnil na 4. mieste a reklama na 5. mieste. Cena sa umiestnila na 11. mieste. Zaujímavý je aj pohľad na význam sociálnych médií. Tie pre úspech v podnikaní vyzdvihol len každý desiaty e-shop.
Kde vidia odborníci na e-commerce priestor na zlepšenie? Z prieskumu vyplynulo, že v ťažkých ekonomických podmienkach sa darilo najmä tým, ktorých produkty neboli veľmi konkurencieschopné.
„Online podnikatelia často zanedbávajú spokojnosť zákazníkov, čo sa prejavuje napríklad v nízkom využívaní niektorých dôležitých nástrojov, ako je chatová aplikácia na komunikáciu so zákazníkmi, ktorú využíva len 18 % e-shopov, reklamačnú aplikáciu len 3 % z nich a 2 % majú kontaktné centrum, čo je však spôsobené aj veľkosťou e-shopov,” vysvetľuje Ivo Mrena zo spoločnosti Shoptet.
Ďalšie zaujímavé fakty z prieskumu:
- 44 % prevádzkovateľov nemá zamestnancov a celý e-shop si zabezpečuje samo, 42 % e-shopov má 2 až 5 zamestnancov, 9 % uvádza 6 až 15 zamestnancov, zvyšok zamestnáva viac ako 15 ľudí.
- 35 % e-shopov má aj kamenný obchod.
- Z hľadiska marketingu sa e-shopy najčastejšie zameriavajú na sociálne siete (32 % respondentov), SEO a obsahový marketing (24 %), PPC je na treťom mieste s 23 % e-shopov a influencerov využíva 7 % respondentov.
Tlačová správa