Čo je to Copywriting? Prečo zrovna umenie?
Copywriting by sa dal najlepšie opísať ako umenie premieňať „nudné“ texty na šťavnaté a pútavé myšlienky. Podľa definície je copywriting činnosť, pri ktorej vzniká reklamný text. Teda taký text, ktorého účelom je priviesť čitateľa k činnosti – obvykle ku kúpe.
Kľúčom je vytvoriť potrebu a ponúknuť „bezbolestné“ riešenie. Copywriter vytvára text, vďaka ktorému sa fráza „bez tejto veci môžem žiť“ mení na otázku „prečo žijem bez tejto veci“. Čo tým myslím?
Vysvetlime si to na krátkom príbehu…
Toto je Tomi. Tomi píše predajné e-maily pre jeho firmu. Predáva kosačky. Jeden z jeho „predajných e-mailov“ vyzeral takto:
„Vážený Pán Zákazník,
pracujem pre firmu, kde predávame kosačky. Chceme vaše peniaze. Prosím, kúpte si to.
Naše produkty sú kvalitné. Máme mladý kolektív a skvelú zákaznícku podporu. Vieme, aká je zákaznícka podpora dôležitá a preto sme Vám k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Sme tu pre to, aby sme vám pomohli s vašou kosačkou.
S pozdravom,
Tomáš“
A k tomu všetkému ešte do predmetu napíše: „Kúpte si kosačku“.
Kúpil by si si teda kosačku od Tomiho? Myslím si, že by si ten e-mail rovno hodil do spamu bez otvorenia. A ak by si ho aj otvoril, po prečítaní prvých dvoch riadkov by si krútil hlavou a e-mail by skončil v spame.
Bohužiaľ, väčšina e-mailov od firiem vyzerá práve takto. Schválne, otvor si teraz mail a pozri sa, koľko blbostí si od podobných Tomášov dostal…
Príbeh pokračuje…
Čo by to bol za príbeh, keby sa skončil tak skoro, a Tomi by sa zo svojich chýb nepoučil…
Jedného dňa, si Tomi uvedomí, že takto to už ďalej nejde… Zapne si teda YouTube a do vyhľadávača naťuká: „Ako zvýšiť predaje pomocou copywritingu“
Tam na neho vyskočí niečo takéto:
Začne teda sledovať videá a po chvíli si uvedomí, prečo si od neho kosačku za posledný mesiac kúpil iba jeden človek.
Upraví svoj e-mail a po chvíli to vyzerá nejak takto:
„Dobrý deň, Pán Zákazník,
aj Vy používate starú, nemodernú kosačku XY? Nechce sa vám každý týždeň meniť olej a stráviť 2 hodiny na záhrade nudným kosením trávy? Mám pre Vás skvelú správu!
Naša firma práve vyvinula plne automatickú, elektrickú kosačku, ktorá nudné kosenie vykoná za Vás. Predstavte si, ako na vašom dvore rozvoniava čerstvo pokosená tráva, zatiaľ čo vy si vychutnávate vychladené pivo. Stačí ju zapojiť do elektriny, stlačiť Štart a o ostatné sa už postará vaša nová kosačka radu OP.
Navyše si našu kosačku môžete otestovať na víkend úplne ZDARMA.
Príďte do našej predajne na ADRESOVEJ 1, a vyskúšajte si náš malý zázrak modernej technológie.
PS: V prílohe Vám posielam krátku ukážku toho, ako Vám kosačka radu OP môže uľahčiť život.
S pozdravom,
Tomáš“
Čo ty na to? Lepšie, nie? Aj Tomiho predajný výkaz by pravdepodobne vyzeral lepšie.
TOTO JE SILA COPYWRITINGU!
Samozrejme, e-mail marketing nie je jediné miesto, kde sa copywriting využíva…
Kde všade nájdeš Copy?
Schválne, skús sa prejsť po najbližšom obchode v tvojom okolí. Čo vidíš hneď na začiatku?
Časopisy… Pozri sa bližšie… Len čo chytíš časopis do ruky, z titulnej strany na teba hneď vyskočí tučným písmom napísané: „Prezident a jeho hnusná úchylka“
Hm… Zaujímavý titulok… Schválne, či by si si ten časopis kúpil. A to len preto, aby si zistil, čo za hnusnú úchylku má náš prezident.
Titulné stránky časopisov sú snáď „najkrajší“ príklad toho, ako ťa môže copywriter presvedčiť, aby si si niečo kúpil.
Okrem toho sa copywriting nachádza napríklad v:
- Teleshopingu – Skript hercov
- Blogoch – Väčšinou celé články
- E-shopoch – Predajný text na produkt
- Reklamách na YTB – Skript s dôrazom na prvých 5 sekúnd
- Reklamách v TV – Scenár reklamy
- Na Instagrame – Krátke predajné Videá, Obrázky – text v nich a pod nimi
- Na Facebooku – PPC reklamy
- Na bilbordoch – Krátky, pútavý text
- Atď…
Copywriting je skrátka všade…
Záleží na tom, či píšem Copy na Facebook, Instagram alebo pre webstránku?
Určite áno. Na každej platforme sa copy píše inak.
- FB a IG vyžadujú stručnosť a prepojenie textu so zaujímavým obrázkom.
- Na Weboch sa píšu dlhšie predajné texty a máš viac priestoru.
- Pre YTB a video-reklamy sa zas vyžaduje vysoká dávka kreativity a chytľavosti. Plus máš len 5 sekúnd na to, aby si upútal pozornosť diváka.
- E-maily sú zas osobnejšie. Dĺžkou textu je to zlatá stredná cesta.
9 predpokladov dobrého Copywritera
- Pochopenie klienta – Aké problémy má cieľový zákazník?
- Pochopenie produktu – Ako môže daný produkt vyriešiť klientov problém?
- Cieľová skupina – Kto je cieľová skupina? Aké problémy rieši? Aký jazyk používa?
- Konkurencia – Akú taktiku používa konkurencia? Aké sú jej slabé stránky? Čím sa viem odlíšiť?
- Na čo ľudia v danom segmente reagujú – Ako ponúknuť produkt spôsobom, aby naň reagovalo čo najviac ľudí?
- SEO – Aké kľúčové slová zvoliť tak, aby bola stránka ľahko vyhľadateľná?
- Výstižný text – Ako napísať text bez zbytočnej omáčky?
- Rozprávanie príbehov – Príbehy spájajú myseľ rozprávača s mysľou poslucháča. Aký príbeh môžem povedať. Ako ho povedať tak, aby bol zaujímavý, pochopiteľný a ľahko zapamätateľný?
- Gramatika
Každý dobrý Copywriter, si pred začatím samotného písania musí spraviť kvalitný research.
Research je základným pilierom každej dobrej predajnej stratégie, bez ktorého samotná stratégia nemá zmysel.
Preto treba byť pri výbere Copywritera opatrný a nepodceňovať hodnotu prieskumu.
7 tipov, ako napísať dobrú copy?
- Daj Ego bokom. Píš o tom, aké benefity prinesie produkt zákazníkovi, nie o sebe.
- Benefit > Vlastnosti. Píš o obraze na stene a nie o hlavici vŕtačky.
- Inšpiruj sa niečím, čo už funguje.
- Referencie sú poklad. Napriek tomu na ne veľa ľudí zabúda.
- Zisti, kto je tvoje obecenstvo. Prispôsob tomu štýl copy.
- Iné > Lepšie. Nestačí byť lepší, takéto copies splynú v dave. Vyhráva copy, ktorá sa odlíši, ľudia si ju zapamätajú.
- Call to Action. Nezabudni zákazníka na konci vyzvať k akcii.
Je veľa princípov, ktoré fungujú a predávajú, ale toto je 7 základných vlastností, ktoré by mala každá dobrá copy mať.