Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Čo je zážitkové nakupovanie?

Poznáte pojem Immersive Shopping? Môžeme ho preložiť aj ako zážitkové nakupovanie. Ide o obchodnú stratégiu, ktorá spája digitálne inovácie so zaujímavými a hmatateľnými aspektmi tradičného retailu. Kombinuje digitálny a fyzický svet s cieľom vytvoriť nezabudnuteľné a pútavé zážitky prostredníctvom najmodernejších technológií, ako sú virtuálna realita (VR), rozšírená realita (AR) a live shopping.

Čo je zážitkové nakupovanie?
Zdroj: Depositphotos

Rozšírená realita (AR) umožňuje zákazníkom prezerať si produkty pred kúpou, čím zvyšuje mieru konverzie a znižuje počet vrátených tovarov. AR je mimoriadne populárny nástroj najmä medzi mladšími generáciami – podľa prieskumu 41 % generácie Z a 39 % mileniálov uprednostňuje nakupovanie v rozšírenej realite online.

Virtuálna realita (VR) využíva headsety na vytvorenie plnohodnotného trojrozmerného prostredia a prenáša zákazníkov do virtuálnych svetov. Tam sa môžu pohybovať a interagovať s produktmi. Napodobňujú sa tak nákupné zážitky z kamenných predajní. Spotrebitelia si môžu prezrieť nový model auta alebo absolvovať virtuálnu prehliadku.

Na rozdiel od AR sa nakupovanie vo VR snaží vytvoriť úplné virtuálne zážitky.

Živé nakupovanie, známe aj ako live shopping, je stratégia, kde podniky predávajú produkty v reálnom čase prostredníctvom online živého vysielania. Za posledné roky zaznamenalo živé nakupovanie v e-commerce nárast popularity v Číne, USA a Európe.

Live shopping je populárny medzi európskymi spotrebiteľmi najmä v kategóriách oblečenia a produktov starostlivosti o pleť. Spoločnosti ako Nordstrom, Zara, Levi Strauss a KitKat už za sebou majú úspešné kampane.

Príklad zážitkového nakupovania

Spoločnosť IKEA Place úspešne využila zážitkové nakupovanie na zvýšenie ziskovosti. IKEA Place umožňuje zákazníkom virtuálne umiestňovať nábytok IKEA do ich vlastných priestorov.

  • Zvýšený online predaj: Od spustenia aplikácie IKEA Place v roku 2017 spoločnosť IKEA zaznamenala 35 % nárast online predaja. Schopnosť zákazníkov vidieť nábytok v ich skutočných obytných priestoroch výrazne zlepšila ich dôveru v nákupné rozhodnutia, čo viedlo k vyššej miere konverzie.
  • Zníženie počtu vrátených produktov: Aplikácia prispela aj k 20 % zníženiu počtu vrátených produktov. Umožnením zákazníkom vizualizovať položky v ich domovoch rieši bežné obavy týkajúce sa vhodnosti a štýlu, ktoré často vedú k vratkám.
  • Globálny dosah: Nové technológie nakupovania, ako je IKEA Place, umožňujú zákazníkom na celom svete pristupovať k ponuke IKEA bez geografických obmedzení. Táto globálna dostupnosť otvára nové trhy a zvyšuje potenciálnu základňu zákazníkov.
  • Technologická integrácia: Aplikácia bola vyvinutá pomocou ARKit spoločnosti Apple, čo si vyžadovalo významné investície do vysokokvalitného 3D modelovania a kompatibility zariadení, aby bola zabezpečená hladká používateľská skúsenosť na rôznych platformách.

|

Prostredníctvom strategickej implementácie zážitkových technológií, ako je aplikácia IKEA Place, spoločnosť IKEA úspešne transformovala zážitok z nakupovania, čím zvýšila ziskovosť a zapojenie zákazníkov. Zároveň sa jej podarilo znížiť počet vrátených tovarov.

Tento model slúži ako príklad pre ostatných maloobchodníkov, ktorí sa chcú inovovať v priestore elektronického obchodu.

Ako začať so zážitkovým e-commerce

Pre fungovanie zážitkového e-commerce si musia firmy osvojiť technológie ako virtuálna či rozšírená realita, ako aj herné prvky a platformy živého nakupovania.

Zaujímavé prostredia týchto technológií umožňujú zákazníkom interagovať s produktmi vo virtuálnych priestoroch. Niektoré príklady herných prvkov sú hry typu koleso šťastia, výzvy, kvízy a vernostné programy.

Platformy živého nakupovania umožňujú kupujúcim a predávajúcim komunikovať v reálnom čase, čo vytvára pocit naliehavosti a komunity.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Skúmajte spätnú väzbu od zákazníkov, aby ste zistili ich preferencie. Začnite malými pilotným projektami a vyskúšajte rôzne časti pred dlhodobým záväzkom.

Identifikujte oblasti na zlepšenie prostredníctvom analýzy dát a následne upravte plány podľa spätnej väzby klientov. Dodržiavaním týchto krokov môžu podniky vytvoriť nákupný priestor, ktorý sa neustále vyvíja a spĺňa potreby moderných zákazníkov.

Využitie zážitkovej nákupnej stratégie, ktorá zvyšuje zapojenie zákazníkov, personalizáciu a ziskovosť, môže podnikom pomôcť positioning pre úspech v rozvíjajúcom sa maloobchodnom prostredí.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?
3 min. čítanie

Bezplatné vrátenie ako rozhodujúci faktor. Čo očakávajú zákazníci od e-commerce?

Možnosť tovar vrátiť už dávno nie je akýsi ústretový krok voči zákazníkom. Stala sa z neho stratégia predajcov, ako optimalizovať náklady a udržať si konkurencieschopnosť na trhu. Podľa správy 2024 Consumer Returns in the Retail Industry prináša zavedenie poplatkov za vrátenie tovaru výrazné zmeny v správaní zákazníkov.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?
3 min. čítanie

Len 26 % zákazníkov hodnotí digitálne zážitky ako vynikajúce. Čo s tým?

Minulý rok vypukli správy o využívaní zjednotených dát a generatívnej AI, ktoré majú potenciál meniť zákaznícku skúsenosť. Prečo personalizácia často zlyháva? A čo odlišuje lídrov na trhu od ostatných firiem? Na to sa zamerala správa Adobe Digital Trends 2024. Zistite, ako prekonať náročné očakávania zákazníkov a prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu digitálnemu svetu pomocou personalizácie, […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia
5 min. čítanie

Aktuálne trendy lokálnej e-commerce: Automatizácia, efektivita, multichannel a expanzia do zahraničia

E-commerce v Česku a na Slovensku zažíva dynamické zmeny. Automatizácia, AI, multichannel stratégie a expanzia do zahraničia sú kľúčom k úspechu. Ako využiť nové trendy na optimalizáciu procesov, zníženie nákladov a rast na konkurenčnom trhu? Objavte praktické tipy a inovatívne prístupy, ktoré transformujú lokálny online biznis. Odpovedá CEO CEE Radek Klouda zo spoločnosti base..

Radek Klouda Radek Klouda
CEO BaseLinker CZ/SK
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+