Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
2 min. čítanie

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Po rokoch rýchleho rastu sa celý ecommerce trh výrazne spomalil. Obrat českých e-shopov v roku 2022 skončil o 12 percent pod úrovňou predchádzajúceho roka. Vyplýva to z údajov porovnávača cien Heureka a Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK).

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Jesenné ochladenie aj v online nákupoch

V minulom roku dosiahli e-shopy v krajine celkový obrat 197 miliárd Kč. V medziročnom porovnaní je to o 26 miliárd menej. Podľa Heureky a APEKu priniesol prvý štvrťrok minulého roka medziročný pokles o 25 percent, čo bolo spôsobené porovnaním s kovidovým obdobím roku 2021. Jar a leto, teda druhý a tretí štvrťrok, boli pre e-commerce oveľa priaznivejšie, pričom medziročný obrat e-commerce v tomto období bol len o jedno percento nižší ako v predchádzajúcom roku. Výrazné ochladenie prišlo na jeseň a sprevádzalo začiatok vianočných nákupov.

“Hoci vianočná sezóna bola v porovnaní s minulým rokom úspešná a ľudia minuli takmer toľko ako vlani, štvrtý štvrťrok bol poznačený citeľným ochladením výdavkov.  V októbri ľudia s napätím očakávali nové zálohy a výdavky zatiaľ odkladali,” povedal Tomáš Braverman, CEO skupiny Heureka. 

“Máme za sebou celkom výnimočné obdobie pandémie, ktoré vystriedala energetická kríza a vysoká inflácia. Spotrebitelia začali viac šetriť a boli veľmi opatrní pri nákupoch, najmä v prvej polovici roka. Pre e-shopy je to nečakane náročné obdobie, ktoré bude mať samozrejme svojich víťazov aj porazených,” dodal výkonný riaditeľ APEK-u Jan Vetyška.

Podiel najsilnejšieho segmentu, elektroniky, na celkovom obrate medziročne opäť mierne klesol (pozri obrázok nižšie), zatiaľ čo podiel ostatných segmentov, ako sú hobby alebo dom a záhrada, vzrástol. Mierna konsolidácia, ktorá bude výraznejšie pokračovať najmä v prvej polovici tohto roka, sa začala medzi e-shopmi, ktorých počet v roku klesol na súčasných 50 100.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov
3 min. čítanie

Vývoj európskeho online trhu pod tlakom čínskych gigantov

Európska e-commerce scéna sa dramaticky mení a čínske platformy získavajú čoraz väčší podiel na trhu. Zatiaľ čo sa v roku 2023 domáci e-commerce rast v Číne spomalil na slabých 3,5 % – čo je menej než rast väčšiny TOP 10 globálnych trhov – čínski giganti hľadajú príležitosti na expanziu smerom na západ.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?
3 min. čítanie

Nová definícia maskulinity: Ako môžu značky autenticky osloviť moderných mužov?

Značky stoja pred dôležitou výzvou, ako zmeniť spôsob zobrazovania mužov vo svojich kampaniach. Podľa nedávnej správy spoločnosti Kantar sa moderné publikum nevie stotožniť so zaužívanými stereotypmi o silných a nezdolných mužoch. Naopak, inkluzívna maskulinita v marketingu s rôznymi odlišnosťami je kľúčom k budovaniu spojení so spotrebiteľmi a k rastu značky. Pozrime sa na závery, z […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+