2 min. čítanie

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Po rokoch rýchleho rastu sa celý ecommerce trh výrazne spomalil. Obrat českých e-shopov v roku 2022 skončil o 12 percent pod úrovňou predchádzajúceho roka. Vyplýva to z údajov porovnávača cien Heureka a Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK).

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Jesenné ochladenie aj v online nákupoch

V minulom roku dosiahli e-shopy v krajine celkový obrat 197 miliárd Kč. V medziročnom porovnaní je to o 26 miliárd menej. Podľa Heureky a APEKu priniesol prvý štvrťrok minulého roka medziročný pokles o 25 percent, čo bolo spôsobené porovnaním s kovidovým obdobím roku 2021. Jar a leto, teda druhý a tretí štvrťrok, boli pre e-commerce oveľa priaznivejšie, pričom medziročný obrat e-commerce v tomto období bol len o jedno percento nižší ako v predchádzajúcom roku. Výrazné ochladenie prišlo na jeseň a sprevádzalo začiatok vianočných nákupov.

„Hoci vianočná sezóna bola v porovnaní s minulým rokom úspešná a ľudia minuli takmer toľko ako vlani, štvrtý štvrťrok bol poznačený citeľným ochladením výdavkov.  V októbri ľudia s napätím očakávali nové zálohy a výdavky zatiaľ odkladali,“ povedal Tomáš Braverman, CEO skupiny Heureka. 

„Máme za sebou celkom výnimočné obdobie pandémie, ktoré vystriedala energetická kríza a vysoká inflácia. Spotrebitelia začali viac šetriť a boli veľmi opatrní pri nákupoch, najmä v prvej polovici roka. Pre e-shopy je to nečakane náročné obdobie, ktoré bude mať samozrejme svojich víťazov aj porazených,“ dodal výkonný riaditeľ APEK-u Jan Vetyška.

Podiel najsilnejšieho segmentu, elektroniky, na celkovom obrate medziročne opäť mierne klesol (pozri obrázok nižšie), zatiaľ čo podiel ostatných segmentov, ako sú hobby alebo dom a záhrada, vzrástol. Mierna konsolidácia, ktorá bude výraznejšie pokračovať najmä v prvej polovici tohto roka, sa začala medzi e-shopmi, ktorých počet v roku klesol na súčasných 50 100.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Spoločnosť Mediam Group by Aleph sa stala oficiálnym obchodným zástupcom Google Ads na Slovensku
4 min. čítanie

Spoločnosť Mediam Group by Aleph sa stala oficiálnym obchodným zástupcom Google Ads na Slovensku

Mediam Group, súčasť Aleph, globálnej siete digitálnych expertov, oznámila svoju novú pozíciu oficiálneho obchodného zástupcu pre Google Ads na Slovensku a v Maďarsku. Cieľom strategického partnerstva medzi firmami Google a Aleph je poskytovať lokálnu podporu firmám na Slovensku. Spolupráca tak doplní prebiehajúcu priamu správu portfólia klientov spoločnosťou Google.

Michal Haman Michal Haman
Client Partner v Aleph Slovensko
Instagramové príspevky sa zobrazujú vo výsledkoch Google vyhľadávania
3 min. čítanie

Instagramové príspevky sa zobrazujú vo výsledkoch Google vyhľadávania

10. júla 2025 nastala významná zmena pre e-commerce značky, ktoré využívajú Instagram. Vaše príspevky o produktoch, zákulisný obsah či recenzie zákazníkov sa teraz môžu objaviť vo výsledkoch vyhľadávania na Googli – aj vtedy, keď daný používateľ nemá Instagram a vôbec vás nesleduje.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Freelance I Digital Marketing Specialist, Ecommerce Bridge Europe