Jesenné ochladenie aj v online nákupoch
V minulom roku dosiahli e-shopy v krajine celkový obrat 197 miliárd Kč. V medziročnom porovnaní je to o 26 miliárd menej. Podľa Heureky a APEKu priniesol prvý štvrťrok minulého roka medziročný pokles o 25 percent, čo bolo spôsobené porovnaním s kovidovým obdobím roku 2021. Jar a leto, teda druhý a tretí štvrťrok, boli pre e-commerce oveľa priaznivejšie, pričom medziročný obrat e-commerce v tomto období bol len o jedno percento nižší ako v predchádzajúcom roku. Výrazné ochladenie prišlo na jeseň a sprevádzalo začiatok vianočných nákupov.
“Hoci vianočná sezóna bola v porovnaní s minulým rokom úspešná a ľudia minuli takmer toľko ako vlani, štvrtý štvrťrok bol poznačený citeľným ochladením výdavkov. V októbri ľudia s napätím očakávali nové zálohy a výdavky zatiaľ odkladali,” povedal Tomáš Braverman, CEO skupiny Heureka.
“Máme za sebou celkom výnimočné obdobie pandémie, ktoré vystriedala energetická kríza a vysoká inflácia. Spotrebitelia začali viac šetriť a boli veľmi opatrní pri nákupoch, najmä v prvej polovici roka. Pre e-shopy je to nečakane náročné obdobie, ktoré bude mať samozrejme svojich víťazov aj porazených,” dodal výkonný riaditeľ APEK-u Jan Vetyška.
Podiel najsilnejšieho segmentu, elektroniky, na celkovom obrate medziročne opäť mierne klesol (pozri obrázok nižšie), zatiaľ čo podiel ostatných segmentov, ako sú hobby alebo dom a záhrada, vzrástol. Mierna konsolidácia, ktorá bude výraznejšie pokračovať najmä v prvej polovici tohto roka, sa začala medzi e-shopmi, ktorých počet v roku klesol na súčasných 50 100.