2 min. čítanie

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Po rokoch rýchleho rastu sa celý ecommerce trh výrazne spomalil. Obrat českých e-shopov v roku 2022 skončil o 12 percent pod úrovňou predchádzajúceho roka. Vyplýva to z údajov porovnávača cien Heureka a Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK).

Český ecommerce sa minulý rok prepadol o miliardu eur

Jesenné ochladenie aj v online nákupoch

V minulom roku dosiahli e-shopy v krajine celkový obrat 197 miliárd Kč. V medziročnom porovnaní je to o 26 miliárd menej. Podľa Heureky a APEKu priniesol prvý štvrťrok minulého roka medziročný pokles o 25 percent, čo bolo spôsobené porovnaním s kovidovým obdobím roku 2021. Jar a leto, teda druhý a tretí štvrťrok, boli pre e-commerce oveľa priaznivejšie, pričom medziročný obrat e-commerce v tomto období bol len o jedno percento nižší ako v predchádzajúcom roku. Výrazné ochladenie prišlo na jeseň a sprevádzalo začiatok vianočných nákupov.

“Hoci vianočná sezóna bola v porovnaní s minulým rokom úspešná a ľudia minuli takmer toľko ako vlani, štvrtý štvrťrok bol poznačený citeľným ochladením výdavkov.  V októbri ľudia s napätím očakávali nové zálohy a výdavky zatiaľ odkladali,” povedal Tomáš Braverman, CEO skupiny Heureka. 

“Máme za sebou celkom výnimočné obdobie pandémie, ktoré vystriedala energetická kríza a vysoká inflácia. Spotrebitelia začali viac šetriť a boli veľmi opatrní pri nákupoch, najmä v prvej polovici roka. Pre e-shopy je to nečakane náročné obdobie, ktoré bude mať samozrejme svojich víťazov aj porazených,” dodal výkonný riaditeľ APEK-u Jan Vetyška.

Podiel najsilnejšieho segmentu, elektroniky, na celkovom obrate medziročne opäť mierne klesol (pozri obrázok nižšie), zatiaľ čo podiel ostatných segmentov, ako sú hobby alebo dom a záhrada, vzrástol. Mierna konsolidácia, ktorá bude výraznejšie pokračovať najmä v prvej polovici tohto roka, sa začala medzi e-shopmi, ktorých počet v roku klesol na súčasných 50 100.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo by e-shopy nemali ignorovať YouTube Shorts?
3 min. čítanie

Prečo by e-shopy nemali ignorovať YouTube Shorts?

Krátky videoobsah je silným marketingovým nástrojom s reálnym dopadom na predaj. Platformy ako TikTok a Instagram síce nastavili istý štandard, no YouTube Shorts si ešte len hľadá cestu do marketingových stratégií značiek. Mnoho inzerentov ešte nevyužilo potenciál tohto formátu. Podľa správy eMarketer môžu práve krátke videá na YouTube ponúknuť značkám výnimočnú príležitosť na budovanie vzťahov […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Google Tag Manager mení spôsob načítania značiek. Čo to znamená pre e-commerce?
3 min. čítanie

Google Tag Manager mení spôsob načítania značiek. Čo to znamená pre e-commerce?

Prišiel vám mail o tom, že sa od 10. apríla 2025 zmení spôsob, akým Google Tag Manager (GTM) načítava značky Google Ads a Floodlight? Táto aktualizácia môže ovplyvniť meranie konverzií, remarketing a spôsob, akým spravujete značky v GTM. Čo presne sa mení, prečo k tomu dochádza a čo by ste mali podniknúť? Poďme sa na […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+