November priniesol najvyššie online útraty v roku 2024
Priemerne viac ako 600 eur útraty za tovar v e-shopoch, a to pri takmer 5 nákupoch na zákazníka – také sú výsledky pravidelného mesačného prieskumu APEK. „November nám potvrdil, že vianočná sezóna odštartovala naplno počas obdobia Black Friday. Zatiaľ čo v predchádzajúcich mesiacoch bola hodnota nákupov za výrobky online okolo 4,5 tisíc korún na zákazníka, teraz to bolo viac ako 6000,“ hovorí výkonný riaditeľ APEK Jan Vetyška a pokračuje: „Z našej tradičnej vzorky, teda tisíc respondentov nakupujúcich na internete, objednalo aspoň jeden kus tovaru v e-shopoch 89 %, čo je tiež najviac počas celého roka. Navyše sa výrazne zvýšil priemerný počet nákupov.“
Decembrové predaje v e-shopoch vrcholia
Momentálne internetové obchody vyhodnocujú druhý očakávaný vrchol vianočnej sezóny. „Týždeň od 9. decembra naplnil očakávania a blíži sa dosiahnutými hodnotami Black Friday. Podľa našich prvých odhadov opäť prekonal hranicu 7 miliárd korún za tovar,“ hovorí Jan Vetyška. Všetko teda nasvedčuje tomu, že český e-commerce tento rok skutočne zaznamená medziročný rast. A to možno väčší, ako sa na začiatku roka očakávalo. „Myslím si, že oproti roku 2023 sa predaje zvýšia o viac ako 5 %. Celkové obraty českého e-commerce sa tak budú blížiť k hranici 200 miliárd korún. Pri započítaní tovaru dodaného do Česka prostredníctvom online trhovísk z tretích krajín budú predaje túto hranicu dokonca výrazne prekračovať,“ hodnotí Vetyška.
Kalendár tento rok praje aj oneskorencom, ktorí s objednávkou darčekov doteraz váhali. Tovar, ktorý majú e-shopy na sklade, by mal doraziť na určenú adresu aj pri nákupoch uskutočnených v stredu 18. decembra. Do vlastných výdajných miest alebo samoobslužných boxov internetových obchodov však môžu nakupujúci objednávať prakticky až do Štedrého dňa. „S nákupom pod stromček by som už rozhodne neváhal. Nielen kvôli tomu, aby tovar dorazil včas, ale aj s ohľadom na skladové zásoby. Tie sa u najpopulárnejšieho tovaru míňajú, a preto je najvyšší čas objednávať,“ zdôrazňuje Jan Vetyška.
Darčeky sa vyberajú najmä na základe prianí obdarovaných
A kde vlastne Česi čerpajú inšpiráciu na nákup darčekov? Ako ukázal vianočný prieskum APEK, najčastejšie priamo od obdarovaných, a to u viac ako 60 % opýtaných. Veľká časť nakupujúcich sa však rozhoduje spontánne (36 %), na základe odporúčaní známych alebo rodiny (35 %) či priamo na stránkach e-shopov (34 %). Sociálne siete ako zdroj inšpirácie uviedlo prekvapivo iba 17 % respondentov, influenceri ich údajne ovplyvnia len 5 %. „Je vidieť, že zdrojov inšpirácie je skutočne veľa. Prianie našich blízkych je však stále najlepšou stávkou na istotu. Na druhej strane to pravé prekvapenie môže priniesť práve odporúčanie, ktoré nájdeme v niektorom z našich obľúbených e-shopov,“ uzatvára Jan Vetyška.
Mesačný prieskum bol pre Asociáciu pre elektronický obchod (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1058 respondentov, z toho 1005 nakupuje na internete aspoň raz za rok.
Vianočný prieskum bol pre Asociáciu pre elektronický obchod (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1320 respondentov, 1051 po prečistení.
Tlačová správa