Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
2 min. čítanie

Česi chcú nakupovať, ale strážia si rozpočet

Čechom sa postupne vracia chuť nakupovať, hoci dôraz na ceny a kontrolu výdavkov zostáva vysoký. Mnohí zákazníci starostlivo zvažujú každý nákup, avšak často rušia alebo odkladajú naplánované výdavky. Bežnou súčasťou nákupného procesu sa stali zľavy. Tie zákazníci vyhľadávajú, no podľa panelu spoločnosti SkipPay by nakúpili aj bez nich.

Česi chcú nakupovať, ale strážia si rozpočet
Zdroj: Depositphotos

V porovnaní s prvým polrokom sa chuť nakupovať v posledných mesiacoch zvýšila o 7 %. To naznačuje, že domácnosti postupne zmierňujú úsporné opatrenia a sú ochotnejšie utrácať len na základné potreby. Na druhej strane však rastie ostražitosť voči obchodníkom a kontrola cien.

Výrazným ukazovateľom je aj „možnosť slobodnej voľby“, ktorá vyjadruje, ako ekonomická situácia ovplyvňuje nákupné rozhodnutia. Táto hodnota sa zlepšila o štvrtinu na skóre 4,7, čo znamená, že spotrebitelia sa rozhodujú o niečo slobodnejšie, hoci stále podstatne menej než pred nástupom inflácie pred dvoma rokmi.

Zdroj: SkipPay

Hľadajú sa lacné Vianoce

Podľa analýzy bude nadchádzajúca top predajná sezóna charakteristická zvýšeným dopytom po zľavách. Oproti minulému roku vzrástol o 58 % počet zákazníkov, ktorí by iniciovali nákup iba kvôli samotnej zľave. Zároveň sa zvýšilo aj využívanie zliav o 5 %, a to najmä vďaka marketingovým aktivitám obchodníkov, ktorí sa snažia podporiť chuť zákazníkov nakupovať. Tento trend však môže v dlhodobom horizonte viesť k oslabeniu ziskových marží obchodov, čo môže ohroziť ich schopnosť investovať do inovácií a rozvoja.

Mieru opatrnosti vo výdavkoch potvrdzuje aj fakt, že „miera zvažovania“ – čiže počet krokov, ktoré zákazníci zvažujú pred uskutočnením nákupu – sa zvýšila o 7 % na hodnotu 7,6, najvyššiu za posledné dva roky.

To znamená, že spotrebitelia venujú výberu veľkú pozornosť, porovnávajú ceny a ponuky konkurencie a často odkladajú nákupy na neskôr.

Zdroj: SkipPay

Súčasná ostražitosť v oblasti nákupov tiež vyústila do zvýšenia nedôvery voči e-shopom o 20 % oproti minulému roku. Tento trend sa však nepovažuje za dôsledok nekalých praktík obchodníkov, ale skôr za reakciu na ekonomické prostredie, v ktorom sa spotrebitelia nachádzajú.

Zdieľať článok
Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?
3 min. čítanie

Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?

Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+