8 min. čítanie

Bude mať Zlatý klinec konkurenciu? 

Vo svete slovenskej reklamy sa objavila čerstvá a odvážna iniciatíva. Študenti a študentky 4. ročníka Katedry marketingovej komunikácie Filozofickej fakulty UK prišli s vlastnou verziou prestížnej súťaže – Zlatým kladivom. Prvý ročník súťaže vyvrcholil 15. mája 2025 na podujatí SMASH! v Novej Cvernovke.

Bude mať Zlatý klinec konkurenciu? 

Zlaté kladivo vzniklo ako reakcia na chýbajúci priestor, kde by študentské práce mohli zažiariť aj mimo školských lavíc. Cieľom bolo ukázať, že aj mladé talenty vedia prísť s nápadmi, ktoré stoja za pozornosť odborníkov.

Počas štúdia vznikajú kampane, do ktorých dávame energiu, nápady a aj kúsok seba. Doteraz nám však chýbala platforma, kde by naše práce mohla vidieť aj profesionálna marketingová scéna,“ vysvetľuje Kristína Szabová, študentka a account manažérka podujatia SMASH!.

Súťaž sa konala pod záštitou Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA) a hodnotili ju vyučujúci z Katedry marketingovej komunikácie a aj profesionáli z renomovaných agentúr ako Triad, Made by Vaculik, ui42 a This is Locco.

Poznáme výhercov!

Víťazi boli vybraní spomedzi viac než 200 prihlásených prác v štyroch kategóriách a vyhlásení počas slávnostného ceremoniálu na podujatí SMASH!.

Dizajn/Vizuál

1. miesto Klubové povstanie

Autori: Zuzana Patrášová

Zadanie: Vytvorenie grafických výstupov pre offline a online promo festivalu

Charakteristika: Grafické materiály pre multižánrový festival Klubové povstanie kombinujú minimalistické pozadie, výraznú typografiu v kombinácii dvoch prepletených fontov. Sekundárny font vytvára dojem hravých abstraktných tvarov v ružovej a žltej farebnosti (brandové farby festivalu) a zároveň je nosným vizuálnym prvkom grafických výstupov. Kontrast medzi neutrálne ladeným pozadím a pestrými farebnými akcentmi umocňuje energiu festivalu a zdôrazňuje jeho rebelskú atmosféru. Zjednocujúcim prvkom je výrazný nápis festivalu, ktorý prepája všetky formáty a v prípade grafík umelcov ho dopĺňa polo-priehľadné oválne pole s menami interpretov.

2. miesto – Reable 

Autori: Vlastimil Mesko, Kamil Zahorjan, Davyd Mahakian

Zadanie: Branding fiktívnej firmy

Charakteristika: REABLE je fiktívna spoločnosť, ktorá sa zameriava na integráciu zdravotne znevýhodnených ľudí do pracovného prostredia a zároveň poskytuje konzultácie firmám, ako vytvoriť inkluzívnejšie podmienky. Názov spája slová ABLE (schopný) a predponu RE (znova, inak), čím vyjadruje nový pohľad na schopnosti a hodnotu jednotlivca. Vizuálna identita čerpá z punkovej estetiky – svieža, kamarátska, rebelská, no zároveň profesionálna. Symbolizuje ochotu „urobiť bordel“, narušiť systém, a vytvoriť tak férovejšie pracovné prostredie. REABLE vystupuje ako partner pre firmy a zároveň ako blízky spojenec pre zdravotne znevýhodnených.

3. miesto – Nike Triax

Autori: Daniil Moiseienko

Zadanie: Vytvoriť produktové fotografie hodiniek

Charakteristika: Produktové fotografie Nike Triax sú tajuplnou a exluzívnou vizualizáciou hodiniek z roku 2005 v dnešnom svete. Hlavný dôraz na svetlo, detaily produktu a kompozíciu. Pri práci na projekte sa použili CGI techniky, ktoré ukázali nezvyčajnosť, skrytosť a modernosť.

Audio/Video

1. miesto – brand videospot Adam

Autori: Emma Jantošovitšová, Erika Valanecová

Zadanie: Vytvoriť reklamný spot pre značku oblečenia „Adam“

Myšlienka: Aby sa gavalierstvo nevytratilo

Charakteristika: Najsilnejším prvkom videospotu je riekanka, ktorá sa vyslovuje počas viazania kravaty. Verše začína otec, ktorý syna učí. Ďalším je samotný syn, ktorý si riekanku osvojí, ale viazanie ešte nemá v ruke. Posledné slová patria synovi v dospelom veku. Motívom spotu je fakt, že vzorom pre malé- veľké chlapcove oči je poväčšine otec. Otec je osoba, ktorá mladého muža vedie k mužským činom a vychováva z neho gavaliera – krok po kroku ako viazanie kravaty. Načrtnutý brandový spot ponúka viacero interpretačných rovín. Avšak vedie k hlavnej myšlienke – aby sa gavalierstvo nevytratilo. Riekanka má potenciál ostať večná.

2. miesto – Tradícia netradične

Autori: Hlaváčková Terézia

Zadanie: Vytvoriť kampaň pre značku/ inštitúciu s nedostatočnou komunikáciou

Insight: Tradícia nie je statická, môže sa transformovať a prispôsobiť súčasnosti.

Charakteristika: ÚĽUV je organizácia, ktorá dlhodobo prepája tradičné remeslá so súčasným dizajnom a kultúrou. Nezameriava sa len na uchovávanie minulosti, ale podporuje aj inovácie, vzdelávanie a nové pohľady na tradíciu. Projekt reflektuje tento prístup prostredníctvom spojenia slovenských výšiviek a ľudových motívov s generatívnym digitálnym umením a audioreaktívnymi vizuálmi. Využitím elektro-folklórnej hudby a interaktívnych prvkov vzniká dielo, ktoré ukazuje tradíciu ako živý a vyvíjajúci sa prvok kultúry, schopný osloviť aj súčasné publikum..

3. miesto – Sebavedomie na každý deň

Autori: Masaryková Rebeca, Nemcová Kristína, Suchopa Michal

Zadanie: Vytvoriť reklamný spot pre značku oblečenia „Adam“

Inight: Sebavedomie je niečo, čo je v každom z nás. Stačí ho iba objaviť.

Charakteristika: Video zobrazuje príbeh muža, ktorému chýba sebavedomie. Vďaka tomu zažíva nešťastné situácie s dievčaťom, ktoré sa mu páči. To zmení až darček v podobe košele zn. Adam. Vďaka kvalitnému strihu a kvalite sa začne cítiť sebavedomo vo vzťahu k dievčaťu. Oblečenie zn. Adam je určené na každý deň. Vďaka značke teda môžeme obliekať sebavedomie každý deň.

Ideamaking

1. miesto – Urob čierny piatok zeleným

Autori: Zahorjan Kamil, Mesko Vlastimil, Mahakian Davyd

Zadanie: Vytvoriť brandovú kampaň pre združenie VLK, ktoré chráni lesy.

Idea: Kampaň je inšpirovaná spotrebiteľským šialenstvom okolo Black friday. Využíva kolektívnu túžbu po zmysluplných nákupoch a ponúka jednotlivcom možnosť symbolicky vlastniť strom.

Charakteristika: Kampaň ironicky čerpá z nákupnej horúčky okolo Black Friday a premieňa ju na príležitosť pre zodpovedné rozhodnutie. Namiesto ďalšieho impulzívneho nákupu ponúka možnosť symbolicky vlastniť strom – teda investovať do niečoho, čo má dlhodobý význam. Využíva známe vizuály a jazyk zľavových kampaní, aby zaujala, no zároveň odkazuje na hodnoty udržateľnosti a zmysluplnosti.

2. miesto – #rešpektseniorom

Autori: Upohlavová Ema, Šimanská Viktória, Juráčiková Daniela, Barnovská Mária

Zadanie: Na Slovensku je čoraz viac seniorov, ktorí sa stali obeťami internetových, telefonických a SMS podvodom. Social/online kampaň, ktorou uporozníme seniorov, aby si na podvodníkov dali väčší pozor.

Idea: Vytvorenie série obrázkov, so špecifickým dizajnom, inšpirovaným tvorbou samotných seniorov

Charakteristika: Projekt vytvára sériu vizuálov inšpirovaných autentickou tvorbou seniorov, ktorí si získali popularitu na sociálnych sieťach. Dizajn vychádza z ich osobitého štýlu a pohľadu na svet. Cieľom je prepájať generácie prostredníctvom digitálnych aj fyzických foriem komunikácie – vizuály budú zdieľané online (Facebook, Instagram), ale aj vo forme pohľadníc, určených pre seniorov bez prístupu na internet. Projekt oslavuje tvorivosť v každom veku a podporuje sociálne prepojenie.

3. miesto – Stokrát obohranô

Autori: Zauková Júlia, Durišová Dominika,Greždová Katarína

Zadanie: Vymyslite kampaň, ktorou upozorníme seniorov na to, aby si na podvodnikov davali väčší pozor.

Idea: Prepísali sme známe ľudové pesničky, ktorých melódiu poznajú všetci seniori. Poučné texty budú ľahšie zapamätateľné a môžu si nimi dopomôcť vždy keď budú v úzkych.

Charakteristika: Pre vyhotovenie pesničiek by sa nadviazala spolupráca so staršími členmi SĽUK-u, ktorí by naspievali a následne vystúpili pre seniorov v rôznych kultúrnych domoch. Po vystúpení by seniori mali možnosť kontroly telefónu za účelom odstránenia ohrození zamestnancami Telekomu/dobrovoľníkmi. O rozšírenie udalosti medzi seniorov by sa postarala Jednota dôchodcov.

Copywriting

1. miesto – Čierny piatok – vybielený účet

Autori: Vlastimil Mesko

Zadanie: Upozorniť ľudí na online podvody počas čierneho piatku

Insight: Čierny piatok sa ľahko môže stať nočnou morou, stačí ak vám niekto vybieli účet

Charakteristika: Počas Black Friday minú ľudia až o tretinu viac peňazí ako v bežný deň. Kým však nakupujeme, ostražitosť prudko klesá. Práve toto obdobie je pre kybernetických podvodníkov veľkou príležitosťou. Slovenská sporiteľňa preto spustila kampaň zameranú na zodpovedný E-shopping. Vytvorili sme citylighty s kampaňovým sloganom čierny piatok- vybielený účet. Jeho úlohou bolo poukázať na nebezpečenstvo vykradnutia účtu. Stači len naletieť podvodníkom.

2. miesto – Stačí položiť

Autori: Sisáková Viktória, Švarcová Nina ,Šiagová Dorota

Zadanie: Vymyslite online kampaň, ktorou upozorníte seniorov na to, aby si na podvodnikov davali väčší pozor. Upozornite kreatívne na problém, príďte s riešením, ktoré by seniorom pomohlo.

Idea: Správne POLOŽENÁ otázka môže ochrániť úspory aj dôveru seniora. A jeden telefonát môže pomôcť prekonať osamelosť.

Charakteristika: Kampaň vyzýva rodiny, aby si so svojimi staršími blízkymi nastavili bezpečnostnú otázku – unikátnu informáciu, ktorú podvodník nepozná. Ak si senior nie je istý, stačí POLOŽIŤ volajúcemu túto otázku. Ak odpoveď nesedí, je jasné, že ide o LOŽ. Prišli sme aj s iniciatívou vytvoriť špeciálne telefónne číslo, ktoré bude prepojením na sieť dobrovoľníkov pripravených pomôcť seniorom. Chceme im dať možnosť porozprávať sa, keď sa cítia osamelo, a zároveň im chceme POLOŽIŤ základy vzdelania v rámci podvodných hovorov či správach skôr, než im ublížia.

3. miesto – MDŽ

Autori: Szabová Kristína

Zadanie: Vymyslite akúkoľvek kampaň k MDŽ pre cestovnú kanceláriu

Idea: slovná hračka

Charakteristika: Kampaň ku MDŽ využíva slovnú hračku „ŽENÁM/že nám“ ako univerzálny claim, ktorý sa dá kreatívne prispôsobiť rôznym profesiám a životným rolám žien. Práve táto variabilita umožňuje poukázať na rozmanité formy ženského prínosu – v práci, v rodine, v spoločnosti. Idea stojí na rešpekte, uznaní a oslave každodenného výkonu, ktorý ženy prinášajú do našich životov. Grafická podoba je flexibilná, no kľúčovým prvkom zostáva silný, hravý a ľahko aplikovateľný claim.

Podľa pedagóga a senior brand developera Ondreja Kořínka je táto nová súťaž „veľmi užitočná nadstavba KaMaKo bálu. Z obyčajného robí neobyčajné. Zároveň, a to je ešte dôležitejšie, vytvára pre študentov príležitosť vystúpiť z komfortnej zóny a vystaviť sa hodnoteniu. Blahoželám všetkým, ktorí to dokázali.“

Ohlasy na podujatie a budúcnosť Zlatého kladiva

Pozitívne reakcie z prostredia reklamnej brandže potvrdili, že podujatie má zmysel. „Koncept tejto študentskej súťaže kreativity nepochybne obohatil reklamný svet. Bol by som veľmi rád, ak by pokračoval aj v budúcnosti,“ uviedol Andrej Kajan, CEO agentúry ui42. Podľa študenta 5.ročníka, Michala Poliaka, bol tento ročník výnimočný aj po produkčnej stránke: „Musím pochváliť tohtoročných štvrtákov za výber priestoru. Ako návštevníci sme mali možnosť vybrať si, či sa zúčastníme programu v interiéri, exteriéri alebo využijeme priestor na networking, debaty so spolužiakmi či zápas v stolnom futbale. Vďaka tomu vznikla veľmi príjemná a uvoľnená atmosféra.“

Rovnako ako vyjadruje aj slogan eventu „bez kladiva to nezaklincuješ“, bez prvých krokov a príležitostí, ktoré ponúka napríklad štúdium na KAMAKO, nemožno v budúcnosti dosiahnuť úspechy na profesionálnej úrovni. Práve Zlaté kladivo má byť tým „kladivom“, ktoré študentom a študentkám pomôže neskôr zaklincovať úspechy aj v súťažiach ako Zlatý klinec.

Tlačová správa

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Shopcamp vsádza na poctivý obsah
3 min. čítanie

Shopcamp vsádza na poctivý obsah

Čo spája riadenie miliardových obratov, škálovanie značiek do zahraničia, influencer marketing, dáta v HR a neustály súboj medzi výkonnostným marketingom a budovaním značky? Všetky tieto výzvy riešia e-commerce profesionáli každý deň – a práve na ne sa tento rok zameria Shopcamp. Konferencia pre e-commerce profesionálov sa vracia 17. septembra na ČVUT v Prahe a jej […]

Redakcia Redakcia
Bezplatný webinár o technickom SEO, ktorý vám pomôže získať lepšie konverzie a ušetriť na reklame
2 min. čítanie

Bezplatný webinár o technickom SEO, ktorý vám pomôže získať lepšie konverzie a ušetriť na reklame

Pomalá a zle optimalizovaná webová stránka je v súčasnosti najbežnejší scenár, vďaka ktorému mnohé spoločnosti strácajú tisíce eur mesačne. Prečo tomu tak je, sa dozviete v bezplatnom webinári, ktorý organizuje TechSEO Vitals po prvýkrát aj na Slovensku.

Martin Štěpánek Martin Štěpánek
Konzultant technického SEO a optimalizácie rýchlosti stránok, TechSEO Vitals
Čo zaznelo na Ecommerce Bridge LIVE Nitra – poslednou konferenciou pred letnou pauzou?
5 min. čítanie

Čo zaznelo na Ecommerce Bridge LIVE Nitra – poslednou konferenciou pred letnou pauzou?

Plné sály, úprimné diskusie a energia, ktorá sa nedá vytvoriť online. Aj tentoraz sa potvrdilo, že keď sa stretne komunita ľudí, ktorí e-commerce nielen robia, ale reálne sa oň zaujímajú, vzniká niečo viac, než len konferencia. Na pódiu sa vystriedali rečníci s rozdielnymi pohľadmi od výkonu až po budovanie značky, od stability v čase poklesu […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+