
Zlaté kladivo vzniklo ako reakcia na chýbajúci priestor, kde by študentské práce mohli zažiariť aj mimo školských lavíc. Cieľom bolo ukázať, že aj mladé talenty vedia prísť s nápadmi, ktoré stoja za pozornosť odborníkov.
„Počas štúdia vznikajú kampane, do ktorých dávame energiu, nápady a aj kúsok seba. Doteraz nám však chýbala platforma, kde by naše práce mohla vidieť aj profesionálna marketingová scéna,“ vysvetľuje Kristína Szabová, študentka a account manažérka podujatia SMASH!.
Súťaž sa konala pod záštitou Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA) a hodnotili ju vyučujúci z Katedry marketingovej komunikácie a aj profesionáli z renomovaných agentúr ako Triad, Made by Vaculik, ui42 a This is Locco.
Poznáme výhercov!
Víťazi boli vybraní spomedzi viac než 200 prihlásených prác v štyroch kategóriách a vyhlásení počas slávnostného ceremoniálu na podujatí SMASH!.
Dizajn/Vizuál
1. miesto Klubové povstanie
Autori: Zuzana Patrášová
Zadanie: Vytvorenie grafických výstupov pre offline a online promo festivalu
Charakteristika: Grafické materiály pre multižánrový festival Klubové povstanie kombinujú minimalistické pozadie, výraznú typografiu v kombinácii dvoch prepletených fontov. Sekundárny font vytvára dojem hravých abstraktných tvarov v ružovej a žltej farebnosti (brandové farby festivalu) a zároveň je nosným vizuálnym prvkom grafických výstupov. Kontrast medzi neutrálne ladeným pozadím a pestrými farebnými akcentmi umocňuje energiu festivalu a zdôrazňuje jeho rebelskú atmosféru. Zjednocujúcim prvkom je výrazný nápis festivalu, ktorý prepája všetky formáty a v prípade grafík umelcov ho dopĺňa polo-priehľadné oválne pole s menami interpretov.
2. miesto – Reable
Autori: Vlastimil Mesko, Kamil Zahorjan, Davyd Mahakian
Zadanie: Branding fiktívnej firmy
Charakteristika: REABLE je fiktívna spoločnosť, ktorá sa zameriava na integráciu zdravotne znevýhodnených ľudí do pracovného prostredia a zároveň poskytuje konzultácie firmám, ako vytvoriť inkluzívnejšie podmienky. Názov spája slová ABLE (schopný) a predponu RE (znova, inak), čím vyjadruje nový pohľad na schopnosti a hodnotu jednotlivca. Vizuálna identita čerpá z punkovej estetiky – svieža, kamarátska, rebelská, no zároveň profesionálna. Symbolizuje ochotu „urobiť bordel“, narušiť systém, a vytvoriť tak férovejšie pracovné prostredie. REABLE vystupuje ako partner pre firmy a zároveň ako blízky spojenec pre zdravotne znevýhodnených.
3. miesto – Nike Triax
Autori: Daniil Moiseienko
Zadanie: Vytvoriť produktové fotografie hodiniek
Charakteristika: Produktové fotografie Nike Triax sú tajuplnou a exluzívnou vizualizáciou hodiniek z roku 2005 v dnešnom svete. Hlavný dôraz na svetlo, detaily produktu a kompozíciu. Pri práci na projekte sa použili CGI techniky, ktoré ukázali nezvyčajnosť, skrytosť a modernosť.
Audio/Video
1. miesto – brand videospot Adam
Autori: Emma Jantošovitšová, Erika Valanecová
Zadanie: Vytvoriť reklamný spot pre značku oblečenia „Adam“
Myšlienka: Aby sa gavalierstvo nevytratilo
Charakteristika: Najsilnejším prvkom videospotu je riekanka, ktorá sa vyslovuje počas viazania kravaty. Verše začína otec, ktorý syna učí. Ďalším je samotný syn, ktorý si riekanku osvojí, ale viazanie ešte nemá v ruke. Posledné slová patria synovi v dospelom veku. Motívom spotu je fakt, že vzorom pre malé- veľké chlapcove oči je poväčšine otec. Otec je osoba, ktorá mladého muža vedie k mužským činom a vychováva z neho gavaliera – krok po kroku ako viazanie kravaty. Načrtnutý brandový spot ponúka viacero interpretačných rovín. Avšak vedie k hlavnej myšlienke – aby sa gavalierstvo nevytratilo. Riekanka má potenciál ostať večná.
2. miesto – Tradícia netradične
Autori: Hlaváčková Terézia
Zadanie: Vytvoriť kampaň pre značku/ inštitúciu s nedostatočnou komunikáciou
Insight: Tradícia nie je statická, môže sa transformovať a prispôsobiť súčasnosti.
Charakteristika: ÚĽUV je organizácia, ktorá dlhodobo prepája tradičné remeslá so súčasným dizajnom a kultúrou. Nezameriava sa len na uchovávanie minulosti, ale podporuje aj inovácie, vzdelávanie a nové pohľady na tradíciu. Projekt reflektuje tento prístup prostredníctvom spojenia slovenských výšiviek a ľudových motívov s generatívnym digitálnym umením a audioreaktívnymi vizuálmi. Využitím elektro-folklórnej hudby a interaktívnych prvkov vzniká dielo, ktoré ukazuje tradíciu ako živý a vyvíjajúci sa prvok kultúry, schopný osloviť aj súčasné publikum..
3. miesto – Sebavedomie na každý deň
Autori: Masaryková Rebeca, Nemcová Kristína, Suchopa Michal
Zadanie: Vytvoriť reklamný spot pre značku oblečenia „Adam“
Inight: Sebavedomie je niečo, čo je v každom z nás. Stačí ho iba objaviť.
Charakteristika: Video zobrazuje príbeh muža, ktorému chýba sebavedomie. Vďaka tomu zažíva nešťastné situácie s dievčaťom, ktoré sa mu páči. To zmení až darček v podobe košele zn. Adam. Vďaka kvalitnému strihu a kvalite sa začne cítiť sebavedomo vo vzťahu k dievčaťu. Oblečenie zn. Adam je určené na každý deň. Vďaka značke teda môžeme obliekať sebavedomie každý deň.
Ideamaking
1. miesto – Urob čierny piatok zeleným
Autori: Zahorjan Kamil, Mesko Vlastimil, Mahakian Davyd
Zadanie: Vytvoriť brandovú kampaň pre združenie VLK, ktoré chráni lesy.
Idea: Kampaň je inšpirovaná spotrebiteľským šialenstvom okolo Black friday. Využíva kolektívnu túžbu po zmysluplných nákupoch a ponúka jednotlivcom možnosť symbolicky vlastniť strom.
Charakteristika: Kampaň ironicky čerpá z nákupnej horúčky okolo Black Friday a premieňa ju na príležitosť pre zodpovedné rozhodnutie. Namiesto ďalšieho impulzívneho nákupu ponúka možnosť symbolicky vlastniť strom – teda investovať do niečoho, čo má dlhodobý význam. Využíva známe vizuály a jazyk zľavových kampaní, aby zaujala, no zároveň odkazuje na hodnoty udržateľnosti a zmysluplnosti.
2. miesto – #rešpektseniorom
Autori: Upohlavová Ema, Šimanská Viktória, Juráčiková Daniela, Barnovská Mária
Zadanie: Na Slovensku je čoraz viac seniorov, ktorí sa stali obeťami internetových, telefonických a SMS podvodom. Social/online kampaň, ktorou uporozníme seniorov, aby si na podvodníkov dali väčší pozor.
Idea: Vytvorenie série obrázkov, so špecifickým dizajnom, inšpirovaným tvorbou samotných seniorov
Charakteristika: Projekt vytvára sériu vizuálov inšpirovaných autentickou tvorbou seniorov, ktorí si získali popularitu na sociálnych sieťach. Dizajn vychádza z ich osobitého štýlu a pohľadu na svet. Cieľom je prepájať generácie prostredníctvom digitálnych aj fyzických foriem komunikácie – vizuály budú zdieľané online (Facebook, Instagram), ale aj vo forme pohľadníc, určených pre seniorov bez prístupu na internet. Projekt oslavuje tvorivosť v každom veku a podporuje sociálne prepojenie.
3. miesto – Stokrát obohranô
Autori: Zauková Júlia, Durišová Dominika,Greždová Katarína
Zadanie: Vymyslite kampaň, ktorou upozorníme seniorov na to, aby si na podvodnikov davali väčší pozor.
Idea: Prepísali sme známe ľudové pesničky, ktorých melódiu poznajú všetci seniori. Poučné texty budú ľahšie zapamätateľné a môžu si nimi dopomôcť vždy keď budú v úzkych.
Charakteristika: Pre vyhotovenie pesničiek by sa nadviazala spolupráca so staršími členmi SĽUK-u, ktorí by naspievali a následne vystúpili pre seniorov v rôznych kultúrnych domoch. Po vystúpení by seniori mali možnosť kontroly telefónu za účelom odstránenia ohrození zamestnancami Telekomu/dobrovoľníkmi. O rozšírenie udalosti medzi seniorov by sa postarala Jednota dôchodcov.
Copywriting
1. miesto – Čierny piatok – vybielený účet
Autori: Vlastimil Mesko
Zadanie: Upozorniť ľudí na online podvody počas čierneho piatku
Insight: Čierny piatok sa ľahko môže stať nočnou morou, stačí ak vám niekto vybieli účet
Charakteristika: Počas Black Friday minú ľudia až o tretinu viac peňazí ako v bežný deň. Kým však nakupujeme, ostražitosť prudko klesá. Práve toto obdobie je pre kybernetických podvodníkov veľkou príležitosťou. Slovenská sporiteľňa preto spustila kampaň zameranú na zodpovedný E-shopping. Vytvorili sme citylighty s kampaňovým sloganom čierny piatok- vybielený účet. Jeho úlohou bolo poukázať na nebezpečenstvo vykradnutia účtu. Stači len naletieť podvodníkom.
2. miesto – Stačí položiť
Autori: Sisáková Viktória, Švarcová Nina ,Šiagová Dorota
Zadanie: Vymyslite online kampaň, ktorou upozorníte seniorov na to, aby si na podvodnikov davali väčší pozor. Upozornite kreatívne na problém, príďte s riešením, ktoré by seniorom pomohlo.
Idea: Správne POLOŽENÁ otázka môže ochrániť úspory aj dôveru seniora. A jeden telefonát môže pomôcť prekonať osamelosť.
Charakteristika: Kampaň vyzýva rodiny, aby si so svojimi staršími blízkymi nastavili bezpečnostnú otázku – unikátnu informáciu, ktorú podvodník nepozná. Ak si senior nie je istý, stačí POLOŽIŤ volajúcemu túto otázku. Ak odpoveď nesedí, je jasné, že ide o LOŽ. Prišli sme aj s iniciatívou vytvoriť špeciálne telefónne číslo, ktoré bude prepojením na sieť dobrovoľníkov pripravených pomôcť seniorom. Chceme im dať možnosť porozprávať sa, keď sa cítia osamelo, a zároveň im chceme POLOŽIŤ základy vzdelania v rámci podvodných hovorov či správach skôr, než im ublížia.
3. miesto – MDŽ
Autori: Szabová Kristína
Zadanie: Vymyslite akúkoľvek kampaň k MDŽ pre cestovnú kanceláriu
Idea: slovná hračka
Charakteristika: Kampaň ku MDŽ využíva slovnú hračku „ŽENÁM/že nám“ ako univerzálny claim, ktorý sa dá kreatívne prispôsobiť rôznym profesiám a životným rolám žien. Práve táto variabilita umožňuje poukázať na rozmanité formy ženského prínosu – v práci, v rodine, v spoločnosti. Idea stojí na rešpekte, uznaní a oslave každodenného výkonu, ktorý ženy prinášajú do našich životov. Grafická podoba je flexibilná, no kľúčovým prvkom zostáva silný, hravý a ľahko aplikovateľný claim.
Podľa pedagóga a senior brand developera Ondreja Kořínka je táto nová súťaž „veľmi užitočná nadstavba KaMaKo bálu. Z obyčajného robí neobyčajné. Zároveň, a to je ešte dôležitejšie, vytvára pre študentov príležitosť vystúpiť z komfortnej zóny a vystaviť sa hodnoteniu. Blahoželám všetkým, ktorí to dokázali.“
Ohlasy na podujatie a budúcnosť Zlatého kladiva
Pozitívne reakcie z prostredia reklamnej brandže potvrdili, že podujatie má zmysel. „Koncept tejto študentskej súťaže kreativity nepochybne obohatil reklamný svet. Bol by som veľmi rád, ak by pokračoval aj v budúcnosti,“ uviedol Andrej Kajan, CEO agentúry ui42. Podľa študenta 5.ročníka, Michala Poliaka, bol tento ročník výnimočný aj po produkčnej stránke: „Musím pochváliť tohtoročných štvrtákov za výber priestoru. Ako návštevníci sme mali možnosť vybrať si, či sa zúčastníme programu v interiéri, exteriéri alebo využijeme priestor na networking, debaty so spolužiakmi či zápas v stolnom futbale. Vďaka tomu vznikla veľmi príjemná a uvoľnená atmosféra.“
Rovnako ako vyjadruje aj slogan eventu „bez kladiva to nezaklincuješ“, bez prvých krokov a príležitostí, ktoré ponúka napríklad štúdium na KAMAKO, nemožno v budúcnosti dosiahnuť úspechy na profesionálnej úrovni. Práve Zlaté kladivo má byť tým „kladivom“, ktoré študentom a študentkám pomôže neskôr zaklincovať úspechy aj v súťažiach ako Zlatý klinec.
Tlačová správa