
Hoci výsledky SME firiem v Spojenom kráľovstve naznačujú určité trendy a výzvy, nejde o priamu porovnateľnosť so slovenským prieskumom. Metodika v Británii zahŕňala ankety medzi 1 988 osobami s rozhodovacou právomocou v oblasti marketingu a bola špecificky prispôsobená pre štúdium konkrétnej situácie v Spojenom kráľovstve.
Na miestnu vzorku sa zameral nedávny prieskum slovenskej agentúry Go4insight v spolupráci s marketingovým štúdiom nonoyes. “Prieskum Všetko, čo vieme o marketingu rastúcich SME firiem sme zrealizovali metódou online v období august až október 2023 na vzorke 204 respondentov. Cieľovou skupinou boli rastúce SME firmy (s medziročným rastom minimálne 5 percent za posledné 3 roky) a dotazník vyplnili ich kompetentní zástupcovia. Prieskum prináša unikátne zistenia o využívaní marketingu týchto firiem na Slovensku,” uviedol Július Filo pre Stratégie.
Väčšina respondentov vo Veľkej Británii nevedela určiť, ako marketing prispieva k dosahovaniu obchodných cieľov. Len tretina uviedla, že má marketingový plán s pravidelnými aktivitami. Mnoho podnikov vykonáva “náhodné marketingové aktivity,” ktoré neprispievajú k dosahovaniu obchodných cieľov.
Ako ukazuje graf slovenského prieskumu, systematický prístup k marketingu vyznáva 32 % firiem.

Zdroj: strategie.hnonline.sk
Len 27 % britských respondentov si stanovilo jasné ciele pri využívaní špecializovaných marketingových služieb, ako sú agentúry. Ak sa pozrieme na výsledky slovenských SME firiem, agentúry využíva len 7 % opýtaných.

Zdroj: strategie.hnonline.sk
Pete Jakob, marketingový riaditeľ spoločnosti Marketing Centre, ktorá stojí za britským prieskumom, zhodnotil, že nedostatok strategického obchodného a marketingového plánovania je veľkým problémom:
“Nedostatok strategického obchodného a marketingového plánovania je obrovským problémom pre vedúcich predstaviteľov malých a stredných podnikov v Spojenom kráľovstve, ktorí v podstate robia marketing v tme. Dobre vypracovaný obchodný a marketingový plán nie je len plánom, ale aj ochranou pred neistotami, návodom pre firmy na rast a štítom pre celkový obchodný úspech.”