Black Friday v podaní e-commerce = týždeň najvyšších obratov
Ako ukázali dáta z minuloročných predajov, týždeň okolo akčného Black Friday je jedným z vrcholov celoročných on-line predajov. „V našom prostredí väčšina obchodníkov poskytuje špeciálne zľavy vo veľkom po celý týždeň. Odhadujeme, že obraty od pondelka 25. novembra do nedele 1. decembra sa budú na internete pohybovať medzi 7 a 8 miliardami korún. Očakávame jednoznačne tohtoročné rekordné predaje. Druhým vrcholom potom bude týždeň od 9. decembra,“ uvádza výkonný riaditeľ APEK, Jan Vetyška.
Optimizmus je pritom na mieste. V predvianočnom výskume medzi internetovými nakupujúcimi uviedlo takmer 7 % respondentov, že v zľavových akciách plánujú objednať väčšinu vianočných darčekov. Aspoň časť sa potom počas Black Friday chystá objednať 26 % online spotrebiteľov. „To ale, samozrejme, nie je všetko. Ďalších 50 % účastníkov nášho výskumu uviedlo, že výhodné ponuky obvykle využívajú náhodne, ak sa im naskytne vhodná príležitosť. A rovnako budú postupovať aj tento rok,“ dopĺňa Vetyška.
Výdajné boxy budú maximálne vyťažené, objednávať do nich pôjde v podstate až do Štedrého dňa
Zatiaľ čo ešte v roku 2020 plánovalo využívať na Vianoce výdajné boxy ako najčastejší spôsob doručenia 1,5 % nakupujúcich, tento rok je to už 45 %. Automatický výdaj sa tak stal medzi zákazníkmi najpopulárnejším variantom, aký pri svojich objednávkach preferujú. „Fenomén obľuby osobného vyzdvihnutia je v Česku zrejmý. Doručenie na adresu totiž na Vianoce uprednostňuje len 24 % zákazníkov e-shopov. Tento vývoj potvrdzuje, ako rýchlo sa sieť výdajných miest a boxov v Česku podarila vybudovať,“ komentuje Jan Vetyška.
A dokedy je vhodné vianočné nákupy objednať tak, aby darčeky dorazili pod stromček včas? „Odporúčam neváhať. Pri tovare, ktorý nemá obchodník skladom, rozhodne stojí za to nakupovať čo najrýchlejšie. Výrobky, ktoré skladom sú, a zákazník ich chce poslať na adresu, by som odporúčal odoslať nákupný košík najneskôr v stredu 18. decembra. Naopak, do výdajní e-shopov sa bude možné vydať v podstate až do Štedrého dňa,“ uzatvára Vetyška.
Vianočný výskum bol pre Asociáciu pre elektronickú komerciu (APEK) realizovaný prostredníctvom internetového zberu (CAWI) agentúrou Nielsen v spolupráci s agentúrou ResSOLUTION na vzorke 1320 respondentov, 1051 po screene.
Tlačová správa