7 min. čítanie

Biznis založený na eufórii? Značke iSEXshop pomohla aj biznis marketingová stratégia od Levosphere

Je jednoduché prevádzkovať sexshop na Slovensku? Biznis v ecommerce sa dá robiť zmysluplne dokonca aj v tabu segmente, ak má dobre nastavenú biznis marketingovú stratégiu. Martina Melíšková, brand manažérka iSEXshop.sk v rozhovore hovorí o tom, ako stratégia od Levosphere pomohla značke. Značne ovplyvnila rozhodovanie firmy, aké produktové portfólio ďalej rozvíjať a ktoré produkty naopak vynechať z ponuky, aby mohla lepšie napĺňať potreby zákazníkov.

Biznis založený na eufórii? Značke iSEXshop pomohla aj biznis marketingová stratégia od Levosphere

Je jednoduché prevádzkovať sexshop na Slovensku?

V segmente nášho biznisu sú rozsiahle marketingové obmedzenia a regulácie, aj preto čelíme veľkej výzve. Nemáme k dispozícii klasické marketingové nástroje ako iné e-shopy. Remarketing a cielenie na sociálnych sieťach ako sú Facebook či Instagram nám nedovoľujú propagovať obsahy, ktoré sú spojené so sexom alebo so sexuálne pozitívnymi témami. Napríklad TikTok nám okamžite po registrácii zablokoval účet.

S tým prichádzajú aj sekundárne obmedzenia, keďže je pre nás náročné nájsť marketingovú agentúru, ktorá by dokázala pracovať so špecifickými obmedzeniami, proti ktorým stojíme. Zároveň tiež nemala predsudky voči odvetviu, v ktorom pôsobíme.

Nie každému sa pozdáva náš segment, čo je v poriadku. Avšak aj na profesionálnej úrovni sa stretávame so stigmou a spoločenskými predsudkami. Vysporiadať sa s dezinformáciami a mylnými predstavami o sexe, ktoré sú roky hlboko zakorenené v našej kultúre, je veľké sústo. Najviac nás však teší, keď nám zákazníci dajú vedieť, že sme im trochu zlepšili život. Vždy je to skvelý pocit, ak sa aj vďaka našim produktom môžeme postarať o to, aby zažili viac euforických zážitkov.

Ako vám napadla myšlienka podnikať v tejto oblasti?

Bol to proces, ktorý sa udial prirodzene. iSEXshop.sk založil náš CEO Roman Melíšek, pretože v oblasti erotiky videl dieru na slovenskom trhu. Predtým sa venoval aj programovaniu webov a sám videl žalostný stav vtedajších sexshopov. Napadlo mu preto povenovať sa tejto oblasti. Po čase sa k nemu pripojila Katarína, ktorá sa stala spolumajiteľkou iSEXshopu. Ich spoločnou snahou je edukovať ľudí na Slovensku, búrať konvencie a destigmatizovať tému sexu v spoločnosti.

Náš sexshop ponúka alternatívu voči tradičným sexshopom. Zákazníkom prinášame do života vášeň a inšpirujeme ich, aby mali chuť experimentovať. Sami najradšej nakupujú v obchodoch, ktoré napĺňajú ich očakávania a to isté robíme aj v iSEXshope.

Odlišnosť a zmysluplnosť – to sú aspekty, ktoré by nemali chýbať žiadnej silnej značke, ani e-shopom. Čo ste potrebovali zmeniť, aby vás zákazníci vnímali inak?

Potrebovali sme dosiahnuť zmeny vo vnímaní našej značky. Už nejaký čas sme cítili, že branding nášho e-shopu môže byť pre zákazníkov mätúci a nerozpoznateľný. Chceli sme, aby s nami zostali. Hľadali sme teda spôsob, ako sa odlíšiť od ostatných e-shopov a s týmto východiskom sme prišli aj do Levosphere.

Prvým krokom bolo, aby sme si nastavili stratégiu našej značky. Potrebovali sme si presne definovať jej hodnoty, poslanie i víziu. Zároveň si bolo treba ujasniť, čo nás odlišuje od konkurencie, čo je našou pridanou hodnotou a v čom je náš e-shop zmysluplný pre zákazníkov.

Sex je pre ľudí intímna téma. Zároveň môže byť zraňujúca, preto s našimi zákazníkmi komunikujeme citlivo. Je dôležité, aby naša komunikácia odzrkadľovala nielen naše postoje, ale smerovala aj k pestovaniu dobrých vzťahov so zákazníkmi založených na dôvere. Uvedomili sme si, že naša komunikácia nebola konzistentná. Celkový audit komunikácie nám tak pomohol získať nadhľad, ktorý nám po rokoch chýbal.

Chceme, aby naši zákazníci videli, že sme obchod, ktorý ponúka pomôcky zamerané na sexuálne zdravie, potešenie i celkový wellness. Pri nakupovaní intímnych produktov zároveň zabezpečujeme každému maximálny komfort a diskrétnosť. Našou filozofiou je poskytnúť zákazníkom tú najlepšiu skúsenosť – od prvého kontaktu s nami až po rozbalenie svojej sexuálnej hračky. Preto od roku 2014 prinášame neustále inovácie aj v podobe rýchlejšieho a efektívnejšieho procesu nákupu v e-shope a stále lepší prozákaznícky servis.

|

Ako by ste mali pristúpiť k marketingovej stratégii či už máte malý, stredný alebo väčší e-shop? Anna Sabolová, Levosphere

Na základe čoho ste dospeli k zmene uvažovania nad svojou značkou?

Vždy sme chceli byť lídrom na trhu v našom segmente. Nemusíme sa nutne pozerať iba na to, či sme najväčší. Zaujíma nás, či posúvame vnímanie nášho segmentu dopredu a samotný trh dopredu.

Už od vzniku nášho sexshopu píšeme blog a neustále sa venujeme vzdelávaniu ľudí v oblasti sexuálneho zdravia. Ako prví sme si povedali, že chceme pôsobiť aj v oblasti spoločenskej zodpovednosti. Namiesto darčeka k balíčku, ktorý zvyčajne 90 % zákazníkov vyhodí do koša, sa skôr zameriavame na redukovanie odpadu a recykláciu obalových materiálov. Zákazníkom radšej poskytneme zľavu, aby si sami vybrali, o čo majú záujem. Tým im dávame možnosť voľby.

Rovnako zodpovedne spolupracujeme aj s influencermi na sociálnych sieťach. Vnímame, že náš trh sa od čias pandémie posunul ďalej. Lídri často uvádzajú na trh produkty, ktoré určujú trendy a my si túto pozíciu snažíme udržať a byť aj niekoľko rokov vpred.

Čo vám ukázala marketingová stratégia v rámci vášho 4P?

Marketingová stratégia od Levosphere nám pomohla pozrieť sa na náš sexshop z odstupu a s nadhľadom pre každé jedno P. Získali sme širší prehľad o plánovaní a riadení našich aktivít, či sa už bavíme o promotion mixe alebo portfóliu našich produktov.

V oblasti témy našich produktov nám stratégia pomohla identifikovať, aké majú vlastnosti, výhody a akú hodnotu nimi zákazníkom ponúkame. Vďaka tomu sme si mohli jasne nastaviť portfólio našich produktov a odlíšiť sa od konkurencie. Zároveň sme si potvrdili, že cenovú stratégiu máme nastavenú udržateľne. Stratégia nám tiež pomohla rozšíriť si obzory, kam všade sa môžeme v budúcnosti posunúť. Takisto sme si uvedomili, kde má naša komunikácia medzery, na čo by sme sa v nej mali zamerať a čo v nej môžeme ešte zlepšiť.

V čom bola prínosná vaša spolupráca s Levosphere na príprave biznis marketingovej stratégie?

Biznis marketingová stratégia od Levosphere nám pomohla plánovať a riadiť naše marketingové aktivity tak, aby sme mohli dosahovať naše ciele, ktoré máme jasne definované. Pomáha nám tiež pri rozhodovaní, aké produktové portfólio rozvíjať alebo ktoré produkty naopak vyňať z našej ponuky, aby sme lepšie napĺňali potreby našich zákazníkov. Tomu sme prispôsobili aj našu komunikáciu.

Niektoré firmy majú svoju marketingovú stratégiu, ale napokon sa jej nedržia. Zmenila stratégia vašej značky spôsob, ako dnes pristupujete k podnikaniu?

Dodržiavanie marketingovej stratégie je základným prvkom úspešného marketingu. Avšak je dôležité, aby firmy dokázali pružne reagovať na meniace sa okolnosti a v prípade potreby prispôsobili stratégiu novým výzvam na trhu. Ide napríklad o situácie, kedy sa náhle zmenia trhové podmienky alebo prídu iné nepredvídateľné udalosti.

Za posledné roky sme boli svedkami mnohých situácií, ktoré sme neočakávali a ktoré si vyžadovali okamžitú reakciu a prispôsobenie marketingovej stratégie. Nemenej dôležitá je aj spätná väzba od zákazníkov. Ak vaša firma dostáva často negatívnu zákaznícku spätnú väzbu, ktorá ukazuje, že vo vašej stratégii niečo nefunguje, určite odporúčam zmeniť prístup. Dôležité je, aby značka vedela pružne reagovať a prispôsobiť sa novým podmienkam. Ideálnym prístupom je mať flexibilnú stratégiu, ktorá umožňuje reagovať na zmeny, ale zároveň zachováva jasné ciele a hodnoty značky, a toho sa držíme.

Ako často sa k vašej marketingovej stratégii vraciate a čo považujete za jej prínos?

Našu marketingovú stratégiu máme vo firme zafixovanú a riadime sa ňou pri všetkých krokoch – od výberu nového tovaru až po plánovanie našich komunikačných aktivít. Pre malé e-shopy ako je náš bude najväčšou výzvou udržať si trhovú pozíciu v konkurencii obrovských značiek ako sú Alza, Mall, Notino, či medzi gigantmi ako Zalando.

Aké odporúčania by ste dali ďalším e-shopom bez ohľadu na ich zameranie na základe znalostí, ktoré ste získali?

Robiť biznis založený na predaji lacných produktov je pre mnohé e-shopy otázkou existencie jedného alebo dvoch rokov, následne väčšinou skrachujú. Náš CEO Roman Melíšek vždy hovorí, že ak chce firma pôsobiť v e-commerce biznise, musí mať predovšetkým rada technológie ako také. Ak ich rada nemá, je lepšie podnikať v niečom inom.

 

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Tento článok ti prináša

Levosphere

Levosphere je skúsený tím marketingových stratégov, ktorý sa zameriava na poskytovanie služieb v oblasti obchodnej a značkovej stratégie. Ponúkajú rôzne služby vrátane marketingového poradenstva, obchodného marketingu zameraného na dosahovanie obchodných výsledkov a workshopov a prednášok prispôsobených potrebám klientov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+