3 min. čítanie

Biometrické platby formujú budúcnosť. Budeme platiť úsmevom?

 Bezkontaktné platby nám už niekoľko rokov šetria čas pri platení. Nepotrebujeme dokonca kartu ani peňaženku, Apple Pay a Google Pay to vybavia za nás. Ľahšie to už nemôže byť, no nie? Zdá sa, že túto otázku si kartové spoločnosti vzali k srdcu a sľubujú posunúť hranice ešte ďalej. Čo by ste povedali na zaplatenie účtu jediným úsmevom?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Biometrické platby formujú budúcnosť. Budeme platiť úsmevom?

Očakáva sa, že trh s bezkontaktnými biometrickými technológiami dosiahne v roku 2026 hodnotu 18,6 miliardy dolárov. Rastúci trend však zaznamenávajú aj online podvody, ktoré sa za posledné desaťročie strojnásobili na viac ako 30 miliárd dolárov.

Pre kartové spoločnosti to samozrejme predstavuje značný problém. Ak chcú konkurovať elektronickým peňaženkám ako Apple Pay a Google Pay, ktoré dokážu riziko online podvodov lepšie eliminovať, vývoj platieb musia posunúť na vyššiu úroveň.   

Nová éra platieb sa už testuje

Mastercard nedávno predstavil nový systém biometrických platieb, ktorý umožňuje zákazníkom zaplatiť úsmevom alebo mávnutím ruky nad čítačkou. Po registrácii do systému zákazník prepojí biometriu tváre a odtlačky prstov s platobnou kartou. Platobný terminál tak k spracovaniu transakcie nepotrebuje kartu ani mobil.

Testovacia fáza začala v Brazílii a pokračovať má v Ázii a na Blízkom východe. Hoci sľubuje dostatočnú úroveň ochrany osobných údajov, ide o kontroverznú tému. Získanie informácií ohľadom štruktúry tváre a odtlačkov prstov ohrozuje súkromie spotrebiteľov, nakoľko ide o jedinečné a identifikovateľné údaje.

V USA sa voči tejto novinke ohradilo viacero štátov, Mastercard však plánuje systém expandovať a získať silných partnerov po celom svete.

Aké (ne)výhody prináša?

Medzi najväčšie prínosy sa uvádza jednoduchosť a rýchlosť platobného procesu, čo vedie k spokojným zákazníkom. Podľa Mastercard až 74 % zákazníkov má pozitívny vzťah k biometrickým technológiám. Potenciálne komplikácie však môžu viesť k presnému opaku.

Hoci najlepšie algoritmy na autentifikáciu tváre vykazujú chybu len na 0,08 %, zatiaľ sa nedá predpokladať, ako bude systém fungovať v realite. Problém môže spôsobiť osvetlenie alebo aj rôzne uhly snímania. Štúdie tiež dokazujú, že algoritmy rozpoznania tváre zákazníkov z rasových a etnických menšín vykazovali menej presné výsledky.

Ak preto softvér nerozpozná zákazníka a neautorizuje mu platbu, spokojný asi nebude. Spoločnosť sa však komplikácií neobáva a má aj ďalšie plány do blízkej budúcnosti.

Dajú sa hranice posúvať ešte ďalej?

Mastercard má ambície zdokonaliť online platby a prosperovať aj v metaverse. Aktuálne pracuje na vývoji VR okuliarov, s ktorými sa bude dať doslova nakupovať očami. Napríklad pri nákupe oblečenia si pred zaplatením zákazník veci virtuálne vyskúša. Ďalšou výhodou je, že ho okuliare upozornia, ak sa nachádza na nebezpečnej webstránke. 

Nechajme sa prekvapiť, ako ďaleko nás technologický vývoj posunie v najbližšom období.

Zdieľať článok
Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron

Zastrešujem marketing pre platobné systémy Besteron. Vyše 8 rokov tiež pôsobím ako prekladateľ a kreatívny copywriter. Riadim sa heslom: „Nikto nečíta reklamy. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma, čo je občas aj reklama…“.

Besteron
Tento článok ti prináša

Besteron

S platobnou bránou Besteron už nemusíte čakať na svoje peniaze. Máte ich k dispozícii v ten istý deň, ako zaplatí zákazník a môžete ich znovu investovať do rozvoja svojho podnikania.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Tipy na šikovné online nástroje pre zacielenie vašej reklamy

Áno, všetci dobre poznáme a pravdepodobne aj všetci riešime biznis účty na Facebooku, Instagrame a LinkedIne. TikTok je trošku kontroverznejší, vzhľadom na vekový priemer užívateľov, no pri rozumnom využití ide o veľmi účinný marketingový nástroj s vyše miliardou aktívnych užívateľov. Sociálne siete sú vo svete reklamy nepriestrelné klasiky, no ani zďaleka nejde o jediné platformy, […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
11 min. čítanie

Ktorá sociálna sieť je najvhodnejšia pre vás a váš biznis? Zistite, kde sa sústreďuje aké publikum

Občas sa môžete snažiť najviac, ako viete a výsledky stále nie sú také, ako by ste očakávali. Ak váš biznis nerastie aj vďaka sponzorovaným či nesponzorovaným príspevkom na sociálnych sieťach tak, ako by ste chceli, možno publikujete v nesprávnom čase na nesprávnom mieste. 

Martina Gáherová Martina Gáherová
Social Media Manager
Prečítať článok