|
4 min. čítanie

Billboardy a e-commerce? Jedna z ciest ku kvalitnému brandingu a komunikácii (Ivan Peller, Nubium)

Billboardy a celkovo OOH plochy sú jednou z kontroverzných tém. Samozrejme ide o vizuálny smog a celkové preplnenie verejného priestoru týmito pútačmi. Ale v marketingovom mixe majú stále svoje pevné miesto a pre niektoré spoločnosti vedia byť kľúčové. Či sú billboardy stále dobrý komunikačný kanál, kedy začali do OOH prichádzať online firmy a ako si viete vôbec takéto plochy rezervovať nám povedal Ivan Peller, konateľ a zakladateľ Nubium.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Billboardy a e-commerce? Jedna z ciest ku kvalitnému brandingu a komunikácii (Ivan Peller, Nubium)
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

    • 01:44 Čomu sa venuje spoločnosť Nubium?
    • 03:11 Sú billboardy stále dobrý komunikačný kanál?
    • 07:30 Má zmysel mať aj jednotky plôch?
    • 10:40 Kedy začali do OOH prichádzať online firmy?
    • 16:02 Môže si plochy prenajať aj malý klient?
    • 17:46 Majú billboardy slabšie a silnejšie roky?
    • 20:47 Ako prebieha komunikácia s klientami?
    • 27:36 Budú v budúcnosti prevládať digitálne plochy?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Význam jednoduchosti v reklame

Jedným z najdôležitejších princípov úspešnej billboardovej reklamy je jednoduchosť. Billboardy sú unikátnym médiom, ktoré divák vníma len niekoľko sekúnd, či už prechádza autom, ide na bicykli alebo kráča pešo. V tomto krátkom čase je kľúčové sprostredkovať jedno jasné posolstvo. Preplnené billboardy s množstvom textov, obrázkov a zložitých posolstiev nefungujú – divák ich nestihne dešifrovať. Efektívny billboard využíva minimum slov, výraznú grafiku a slogan, ktorý ostáva v pamäti.

Ako príklad môžeme uviesť známy slogan „Do polnoci objednáš, do rána v Alzaboxe máš.“ Táto veta nielen že komunikuje priamo, ale zároveň motivuje zákazníkov k rýchlej akcii. Takéto slogany ukazujú, že reklamné médium má byť nositeľom jednoduchých myšlienok, ktoré prirodzene smerujú divákov k ďalším krokom, ako je napríklad návšteva webu alebo nákup produktu.

Efektívnosť billboardov

Efektívnosť billboardov sa líši v závislosti od ich umiestnenia, cieľovej skupiny a kontextu. V menších mestách, kde je menej vizuálneho smogu, billboardy vynikajú viac. Môžu tak slúžiť ako symbol prestíže pre lokálnych podnikateľov, ktorí chcú byť viditeľní pre svoju komunitu. Napríklad pekár alebo predajca automobilov v malom meste môže mať len jeden billboard, no jeho strategické umiestnenie mu umožní efektívne osloviť potenciálnych zákazníkov.

Na druhej strane, v mestách ako Bratislava alebo Košice, kde je množstvo billboardov, musia značky viac premýšľať o tom, ako byť kreatívne a odlíšiť sa. Tu môže prísť vhod synergické prepojenie billboardov s inými kanálmi, ako sú televízia, rádio alebo digitálne platformy. Táto kombinácia umožňuje značke získať maximálny zásah a zároveň budovať dôveru a povedomie o značke.

Kedy využiť mediálnu agentúru a kedy spolupracovať priamo?

Jednou z otázok, ktorú si firmy často kladú, je, či spolupracovať priamo s poskytovateľom billboardov, alebo cez mediálnu agentúru. Obe možnosti majú svoje výhody aj nevýhody. Priama spolupráca je výhodná pre menších klientov alebo jednoduché kampane, kde stačí zaistiť niekoľko billboardov na konkrétnom mieste. Naopak, mediálne agentúry poskytujú komplexné služby, ktoré zahŕňajú koordináciu viacerých typov médií – od billboardov cez televíziu až po digitálne reklamy.

Výhodou agentúr je, že dokážu vytvoriť súlad medzi rôznymi kanálmi a zabezpečiť, že kampaň osloví cieľovú skupinu čo najefektívnejšie. Napríklad, ak firma plánuje veľkú národnú kampaň, agentúra môže odporučiť, ktoré billboardy budú najlepšie fungovať v kombinácii s televíznymi spotmi a online reklamou. Tento integrovaný prístup šetrí čas a umožňuje klientovi sústrediť sa na samotný obsah kampane.

Technologické inovácie v billboardoch

Napriek tomu, že LED technológie a digitálne panely sa stávajú stále bežnejšími, klasické billboardy si udržiavajú svoju dôležitosť. Digitálne panely ponúkajú dynamickosť a možnosť častej výmeny obsahu, no ich nákladovosť a potreba technologickej infraštruktúry znamenajú, že ich zavádzanie prebieha postupne. Aj v modernej dobe má tradičný billboard svoju hodnotu – jeho statická podoba môže byť menej rušivá a viac zameraná na jasné posolstvo.

Ako pán Peler v rozhovore uviedol, technologický vývoj musí rešpektovať prirodzené potreby trhu. Kým nové formáty môžu priniesť atraktívne možnosti, dôležité je stále to isté – kvalitné umiestnenie, jasné posolstvo a schopnosť osloviť cieľovú skupinu.

Príklady úspešných kampaní

Jedným z ukážkových príkladov efektívneho využitia billboardov je spoločnosť Alza. Tá dokázala svoj marketing postaviť na synergickom využití outdoorových reklám, televízie, rádia a online priestoru. Výsledkom je vysoké povedomie o značke, ktoré jej umožňuje udržať si dominantné postavenie na trhu. Jej slogany sú jednoduché a zapamätateľné, pričom oslovujú široké spektrum zákazníkov.

Tento prístup demonštruje, že kombinácia médií je kľúčová. Značky, ktoré dokážu využiť billboardy ako súčasť širšej stratégie, získavajú výhodu oproti tým, ktoré sa sústredia len na jeden kanál.

Budúcnosť billboardov

Budúcnosť billboardovej reklamy závisí od jej schopnosti prispôsobiť sa meniacim sa potrebám trhu a technológiám. Aj keď sa LED panely stávajú bežnejšími, klasické billboardy zostávajú relevantné vďaka svojej jednoduchosti a prístupnosti. Dôležité je, aby reklama nebola len technologicky pokročilá, ale predovšetkým efektívna a dobre cielená. Kvalitné billboardy s jasným posolstvom budú mať svoje miesto v marketingových stratégiách ešte dlhé roky.

Rozhovor ukazuje, že billboardy nie sú mŕtvym médiom. Práve naopak – sú stále jedným z najefektívnejších spôsobov, ako osloviť masy a budovať povedomie o značke, či už ide o lokálnych podnikateľov, alebo veľké korporácie.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť „weby pre klientov“ je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby „popadali“. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii „IT project Manager“, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho „mikromanažmentu“. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 „Done is better than perfect“ 👍 „Nestrelíš, nedáš gól“ 👍 „Aj pád na hubu je krok vpred“ 👍 „Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať“ Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do „strieľania“ a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako využiť influencerov vo svoj prospech po vzore GymBeamu? (Juraj Kruželák, GymBeam)
8 min. čítanie

Ako využiť influencerov vo svoj prospech po vzore GymBeamu? (Juraj Kruželák, GymBeam)

Ako vyzerá influencer marketing, keď sa robí poriadne? V tomto rozhovore sa dozviete, ako značka GymBeam buduje dlhodobé vzťahy s influencermi, prečo nezačínajú spolupráce cez agentúry a čo všetko musia interné tímy zvládnuť pri správe 500+ influencerov na 15 trhoch. Odhalíte rozdiel medzi výkonnostnými a brandovými influencermi, uvidíte, ako sa dá cez mikroinfluencerov prepracovať k […]

Adriana Hurbych Adriana Hurbych
👩‍🍼 | (ex)CMO @ Footshop & Queens, (ex)CMO @ EYERIM
Ako zaujať Gen Z, využiť AI a prežiť v e-commerce | MUDROVAČKA 05/2025
7 min. čítanie

Ako zaujať Gen Z, využiť AI a prežiť v e-commerce | MUDROVAČKA 05/2025

E-commerce sa mení rýchlejšie, než stíhame scrollovať. Gen Z nenakupuje plánovane, rozhoduje sa impulzívne a značky musia vedieť zaujať na prvý dojem. Ideálne cez Reels, meme alebo niečo, čo vyvolá emóciu. Pinterest testuje vizuálne vyhľadávanie cez AI, ktoré trafí presne ten prvok, čo vás zaujme na obrázku. Google už nestačí. Ak váš obsah nenájde ani […]

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+