7 min. čítanie

Bannerová reklama vs. online reklama

Porovnali sme za vás dva spôsoby, ako môže byť vaša reklama umiestnená. Ktorá z nich je viac výhodná? Myslíte si, že je to online reklama, pretože bannery vonku si nikto nevšíma? Určite? Veď práve na internete sa ľudia naučili preskakovať pohľadom miesta, kde sa reklama nachádza. V našom článku sa dozviete, kde sa skrýva skutočná pravda.

Bannerová reklama vs. online reklama

Výhody bannerovej reklamy

Predstavte si situáciu. Sedíte v aute, hraje vám hudba, premýšľate a zrazu pred vami naskočí na semafore červená. Zastanete, pohľad upriete do prázdna, naskočí zelená, autá pred vami sa rozbehnú a vy s nimi. Ako tak idete, zrazu vám v hlave znenazdajky naskočí text, ktorý máte pocit, že ste práve čítali. Myslíte si, že ten prázdny pohľad na semafore bol naozaj tak prázdny? Prečo potom máte v hlave text z billboardu, ktorý bol pri semafore?

Nepotrebujete byť ani prítomní, aby vaše oči a hlava zaregistrovali, čo sa okolo vás deje. Ak by to tak bolo, billboardy by ste museli schválne očami vyhľadávať, aby ste si nejakú reklamu zapamätali. V tom je to kúzlo. Stačí periférny pohľad a do vášho podvedomia prekĺzne reklama zo stožiara o miestnej pizzerií. Stále si myslíte, že bannerová reklama nie je efektívna? A čo tak ľudia čakajúci na zastávke? Stoja niekoľko minút priamo pred reklamou.

Náklady na bannerovú reklamu

Nepotrebujete, aby vám softvér vyčíslil, koľko ľudí videlo reklamu, ako je to pri online reklame. Jednoducho si prenajmete reklamný priestor, povedzme za 100 €. Zaplatíte grafika, nech vám urobí vzhľad reklamy. Niečo pošlete na účet firme, ktorá vám reklamu vytlačí. Celková cena? Viac ako 300 € za jeden billboard to nebude. V cene je zarátaná aj tlač a grafika. Za každý ďalší billboard to bude + 100 €.

Najväčšie výhody bannerovej reklamy

Bannerová reklama patrí medzi najefektívnejšie spôsoby, ako dať o svojej firme vedieť. V Amerike si reklamu pri ceste všimne až 70 % vodičov. Keďže ľudia fungujú všade rovnako, dá sa očakávať, že podobné číslo je aj u nás. Bannerová reklama má teda v porovnaní s online reklamou v niektorých veciach navrch, ale nájdu sa aj zápory, prečo do nej neinvestovať.

Klady bannerovej reklamy

Vyskytujú sa na viditeľných miestach

Nemôžete byť neustále v strehu a vyhýbať sa pohľadom na reklamy. Niekedy to ani nečakáte a vaše oči zastanú na reklame. Minimálna doba, koľko môžete svoj billboard vlastniť, je 30 dní. Predstavte si, že niekto má okolo vášho billboardu cestu každý deň. Pokiaľ je billboard dobre viditeľný, neexistuje, aby si ho človek za ten mesiac nevšimol.

Atraktívny vizuál robí divy

Čo sa vám vryje do pamäti viac? Text, ktorý sa daná reklama snaží odkomunikovať alebo obrázok sivého banánu? Ľudská myseľ si zapamätá obrázok skôr ako text. Samozrejme, nájdu sa aj výnimočné prípady, ako pri pesničke od firmy predávajúcej spodné prádlo. Veselé tancujúce škrečky v boxerkách. Pravdepodobne sa vám už vybavila pesnička a už vám znova vŕta v hlave. Nemáte zač.

Rapídny nárast v grafe

Ak si ľudia idúci okolo vášho billboardu povedia, že potrebujú to, čo im ponúkate, môžete očakávať nezvyčajný nárast v predaji vašich produktov/služieb. Samozrejme, musí sa jednať o kvalitnú reklamu, z ktorej je to jasné. V kombinácií s kvalitným produktom na seba úspech nedá dlho čakať.

TIP: Obrázok je oveľa silnejší ako text, preto investujte hlavne do vizuálu. Či už investujete do kvalitného fotografa, alebo grafika, vráti sa vám to viacnásobne.

Zápory bannerovej reklamy

Náročnosť cielenia reklamy na istú skupinu ľudí

Na rozdiel od online reklamy, kde algoritmus určuje komu vašu reklamu ukázať, pri bannerovej reklame nemáte na výber. Môžete sa to čiastočne snažiť zmeniť tým, kde si billboard prenajmete. Napríklad, ak sú vaša cieľová skupina mladí ľudia, môže to byť napríklad pri internátoch. Avšak, táto reklama nebude na 100 % perfektná.

Pár sekúnd nemusí byť dosť

Pri jazde v aute nemáte veľmi veľa času všimnúť si, čo sa vám billboard snaží povedať. Ide väčšinou o pár sekúnd a pravdepodobne nezastanete, len aby ste si reklamu pozreli detailne. Na zastávke, nákupnom centre alebo priamo v MHD je ale času o dosť viac.

Výhody online reklamy

Tento spôsob, ako dať o sebe svetu vedieť, je každým rokom populárnejší. Je to hneď z viacerých dôvodov. Na sociálnych sieťach môžete mať napríklad reklamu len za pár eur. K tomu priamo cielenú na ľudí, ktorí majú najväčšiu šancu stať sa vašimi zákazníkmi. Ak sa pohybujete po internete, online reklama vás bude nasledovať. Možno to znelo strašidelne, ale nie je to tak zlé. Občas na vás vybehne reklama s tým, čo ste naposledy vyhľadávali.

Niekedy sa o niečom budete nahlas baviť a zrazu to uvidíte, ako reklamu na svojom zariadení. Inokedy vás budú zabávať mačiatka na Youtube, keď vašu zábavu preruší reklama. Možno sa rozhodnete niečo vyhľadávať a prvé, čo sa vám objaví na obrazovke, bude platená propagácia na vami vyhľadávaný produkt. Ak to vezmeme z opačného pohľadu, je to výborný spôsob cielenia reklamy. Patrí tu Google vyhľadávanie, Youtube, Instagram, E-mail a ďalšie.

Náklady na online reklamu

Ako už bolo spomenuté, na Google Ads platíte za kliknutia na reklamu alebo vykonanú akciu. U nás je cena za klik od 0,10 € až 2 €. Záleží od typu odvetvia, v ktorom je reklama zaradená. Najlacnejšia reklama za klik je pri vzdelávacích kurzoch. Naopak, financie a pôžičky sú na opačnom konci zoznamu a ich cena je najdrahšia. Môžete ísť tiež do možnosti CTZ, čiže platba vykonaná za každých 1000 zhliadnutí.

Youtube si pýta 1 až 2 centy za každé zhliadnutie. Pri CTZ to vychádza na 2 € až 3 € za tisíc zhliadnutí. Sociálne siete Facebook a Instagram majú ceny rovnaké. Obe síce majú rozličný dosah, ktorý záleží od konkrétneho publika, no cena denného rozpočtu začína od 1 € na deň.

Najväčšie výhody online reklamy

Nie je žiadnou novinkou, že ľudia trávia hodiny svojho voľného času na internete. Presne na tom mieste, kde by ani vaša reklama nemala chýbať. Stále platí to, že online reklama je jedným z najúčinnejších spôsobov, ako môžu firmy nájsť nových zákazníkov. Je preto jedným z najúčinnejších spôsobov reklamy a ešte dlhé roky bude.

Klady online reklamy

Presne cielená reklama

Pri nastavovaní reklamy si viete presne zvoliť, kto vašu reklamu uvidí. V online svete si viete presne zvoliť či vašu reklamu uvidia len ženy, alebo muži, a akej vekovej kategórie. Máte tiež poskytnuté presné dáta, koľko ľudí vašu reklamu videlo a kliklo na ňu.

Nenáročná pre vašu peňaženku

Len za samotný prenájom billboardu zaplatíte 100 €. Čo by ste za takú cenu mali, ak by ste ju investovali do online reklamy? Pri online reklame neplatíte za prenájom, grafiku ani tlač. Jasné, na vytvorenie reklamy si môžete najať grafika, no stále platíte len za každé videnie reklamy alebo preklik.

Nevýhody online reklamy

Nie každý má prístup k internetu

Aj keď doba napreduje a na internete už nie je problém nájsť aj staršiu generáciu, stále to nie je taký počet ľudí, ako v offline priestore. Cieľovka, ktorú hľadáte, môže napríklad používať iný prehliadač alebo na internete netrávi toľko času, aby zachytila vašu reklamu.

Nemôžete mať reklamu všade

Z tohto dôvodu sa reklamy zobrazujú na weboch po stranách. Žiaden kvalitný web si nechce zničiť svoju návštevnosť tým, že vašu reklamu natiahne na celú obrazovku. To robí zacielenie ťažším. Návštevníci portálu vždy čítajú obsah v strede a nemusia si bočné bannery ani všimnúť.

Záver

Každý spôsob reklamy má svoje pro a proti. Neexistuje perfektný spôsob, ktorý vám zaručí, že budete na 100 % úspešný. Áno, nájdete efektívnejšie aj neefektívnejšie spôsoby. Žiaden však nie je perfektný. Veríme, že sme vám pomohli sa dostať o čosi bližšie k rozhodnutiu, ktorý spôsob reklamy je pre vás najlepší.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
3 min. čítanie

Využite skrytý potenciál sentiment analýzy v programmatickom marketingu. Ehm, čo je to vlastne sentiment analýza?

V dnešnej dobe sa čoraz častejšie stretávame s rôznorodými riešeniami, ako v čo najbližšej dobe nahradiť cookies. Analýza sentimentu a prediktívne poznatky z nej vedúce sú zaujímavým nástrojom na optimalizáciu kampaní zvnútra a bez potreby využitia cookies.

Martin Vašíček Martin Vašíček
Chief Technology Officer
Prečítať článok
4 min. čítanie

100 praktických rád pre kreatívca a jeho klienta časť 2

Každá z našich rád je našou osobnou skúsenosťou a trvalo nám dlho, kým sme to celé pochopili. Odvšadiaľ totiž počúvame ako my, kreatívci, musíme byť efektívni, rozhľadení, draví, no všetkého veľa škodí. Berte naše rady ako odporúčania a tipy z praxe, aby ste nemuseli robiť rovnaké chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+