Z údajov vyplýva, že takmer tri štvrtiny Čechov (67 %) plánujú nakupovať na Black Friday. Presne polovica opýtaných zámerne čaká s nákupom, aby v tomto období využila zľavy na drahší tovar ako je elektronika, šperky alebo nábytok. Muži (56 %) v porovnaní so ženami (44 %) častejšie nakupujú drahšie položky práve teraz. Najviac sa do akcie zapojí generácia Z – 82 % z nich plánuje využiť akciu a viac ako polovica už má predstavu, na čo minie svoje peniaze.
Najčastejšie nakupovaným tovarom online sú erotické hračky
Spoločnosť Klarna v tlačovej správe uvádza, že najviac ľudí plánuje využiť zľavy na módu a obuv (45 %, z toho 54 % online). V tejto oblasti sú rozdiely medzi pohlaviami najvýraznejšie: 59 % žien a len 48 % mužov plánuje nakupovať online.
Ďalej je najväčší záujem o elektroniku (44 %, z toho 78 % online) a kozmetiku (30 %, z toho 61 % online). V tejto kategórii opäť vedú muži (64 %) v porovnaní so ženami (59 %) pri online nákupoch. Generácia Z najmenej využíva propagačné akcie (len 36 %), zvyšok (64 %) uprednostňuje kamenné obchody.
Nasleduje tovar pre deti (24 %, 76 % online) alebo výrobky pre dom a záhradu (23 %, 70 % online). Najväčší rozdiel medzi nákupmi online a offline možno vidieť v kategórii erotického tovaru, ktorý si chce na e-shopoch objednať až 97 % ľudí. V kamenných obchodoch si ho plánujú kúpiť len muži mileniáli (6 %).
“V Českej republike pozorujeme veľmi jasný trend – ľudia sú čoraz citlivejší na ceny tovarov a veľmi starostlivo zvažujú, za čo minú svoje peniaze. Taktiež oveľa viac premýšľajú o tom, či určité veci naozaj potrebujú. Ak môžu, čakajú na zľavy a snažia sa míňať čo najrozumnejšie. O tom, že Česi svoje výdavky lepšie plánujú, jasne svedčí aj nárast popularity odložených platieb, ako je napríklad Klarna,” vysvetľuje Tereza Obrtáč, Country Manager pre Českú republiku.
Prieskum ukázal, že 37 % ľudí bude viac premýšľať o tom, na čo míňa svoje peniaze a bude nakupovať len to, čo si skutočne môže dovoliť. 43 % respondentov sa chystá kúpiť veci, ktoré aj tak potrebujú, ale radšej počkajú a kúpia ich so zľavou na Čierny piatok. Len 9 % potom očakáva, že minie príliš veľa peňazí, pričom najviac sa toho obávajú respondenti z generácie Z (22 %).