Hlídač shopů je tu už 7 rokov, novela zákona definujúca výpočet reálnych zliav už dva roky. Vďaka tomu na najväčších nami monitorovaných českých e-shopoch vo väčšine prípadov nenarazíme na klamlivé praktiky čo sa týka zobrazovania zliav. Bohužiaľ, stále sa nájdu predajcovia, ktorí so zľavami pracujú veľmi divoko, niektorí sa pritom na oko snažia dodržať nové pravidlá, niektorí ani to nie.
Na jednotlivých príkladoch nižšie si ukážeme, ako niektoré české e-shopy ešte nevedia (alebo skôr nechcú) prejsť na transparentné uvádzanie reálnych zliav. A ako si nové zahraničné trhoviská vôbec hlavu nelámu s európskymi pravidlami.
Poďme sa najskôr pozrieť na našu tradičnú prehľadovú tabuľku so štatistikami tohtoročného Black Friday nad dátami Hlídača shopů:
E-shopy, ktoré od nás dostali tri hviezdičky, sú prakticky zladené s novelou zákona a nimi uvádzané zľavy sú reálne. Tradične medzi ne patrí Alza.cz, Benu.cz, Datart.cz, KnihyDobrovsky.cz a teraz aj Lekarna.cz. Priemerné zľavy sa pohybovali okolo 20 %, čo zodpovedá minulým rokom. Výnimka v podobe 3 % priemernej zľavy u KnihyDobrovsky.cz je spôsobená ich dvoma vlnami BF.
Pri e-shopoch s nižším počtom hviezdičiek sme narazili na najrôznejšie nesúlady s novými pravidlami, ktoré si ukážeme nižšie. Súčasne sa pozrieme na ďalšie e-shopy v našom hľadáčiku, ktoré sme nemohli zaradiť do prehľadovej tabuľky, pretože nedokážeme monitorovať celý ich sortiment.
Pretrvávajúce problémy na českých e-shopoch
Niektoré české e-shopy sa stále snažia prichádzať s rôznymi marketingovými trikmi, ako nalákať zákazníkov na nereálne zľavy. Ako príklad si môžeme ukázať ponuku na webe Pilulka.cz. Celkovo sme tu na jednej stránke s produktmi napočítali päť rôznych typov „zliav“. Vidíme tu čiernu preškrtnutú cenu, ružovú preškrtnutú cenu, inú cenu v lekárni, inú v „appke“, Pilulka cenu, super cenu a nakoniec zelený nápis „Zľava“, kde vôbec žiadna zľava uvedená nie je.
Potom nie je prekvapujúce, že tu nájdeme produkty v Black Friday ponuke s inzerovanou 9 % zľavou, ktoré reálne stoja o 17 % viac ako pred Black Friday. Príkladom nech je tento prací gél:
Opačným spôsobom tohtoročný Black Friday pojala TetaDrogerie.cz. Tá so spustením Black Friday úplne prestala vyčíslovať zľavy pri produktoch v akcii. A to aj napriek tomu, že to pravidlá u všetkých produktov v akcii požadujú. Príkladom je nasledujúci osviežovač vzduchu zaradený do Black Friday kategórie, kde vidíme nápis: „Akcia platí do: 3.12. 2024“, bez akejkoľvek ďalšej informácie o výhodnosti ponuky. Dôvodom môže byť to, že daný produkt bol so začiatkom Black Friday prvýkrát za tri roky zdražený o 30 %.
Ďalším špecifickým prípadom je Kaufland.cz. Vlani nové pravidlá ignoroval úplne, tento rok tu povinnú minimálnu cenu pred akciou vidíme, avšak podľa pravidiel to bohužiaľ stále nie je.
Na príklade nižšie je kovový regál s automaticky aktivovanou 15 % Black week zľavou. Na prvý pohľad e-shop skutočne zobrazuje 15 % zľavu počítanú z preškrtnutej ceny. Tie sú tu, mimochodom, navyše dve. Keď si však všimneme nižšie uvedené minimálne ceny za posledných 30 dní, vidíme, že produkt stojí rovnako ako pred akciou. Podľa pravidiel musí byť zľava počítaná z tejto minimálnej ceny, zľava by tak mala byť nulová.
Zaujímavým prípadom tohtoročného Black Friday bolo AAAauto.cz. Celý rok sa tu zľavy počítali správne, avšak so začiatkom Black Friday boli preškrtnuté zľavy nastavené na pôvodné ceny zo začiatku predaja.
Nové pravidlá myslia na postupné zlacňovanie, kedy predajcovia môžu stále referovať k pôvodnej cene pred prvým zlacnením, avšak tento prípad s návratom k pôvodnej cene so začiatkom Black Friday je dosť špecifický. Príkladom je toto BMW, kde bola pred Black Friday uvedená zľava 3 % a so začiatkom Black Friday sa zmenila na 27 % bez zmeny predajnej ceny.
U Notino.cz sme si všimli zaujímavý problém uvádzania vyššej zľavy v reklamách oproti uvedenej zľave na e-shope. Napríklad táto reklama na riasenku na webe iDNES.cz. Z inzerovanej 31 % zľavy v reklame sa po kliknutí na e-shop stáva zľava 5 %.
Nové zahraničné trhovisko nás vracia pár rokov späť
Veľkou témou v českom e-commerce je príchod zahraničných trhovísk, ktoré už ukrajujú miliardy z tržieb na našom trhu. Ich ponuka je obrovská, weby neprehľadné a snaha o dodržiavanie európskych pravidiel oveľa menšia ako snaha o blokovanie monitoringu.
Napriek tomu sme sa na najväčšie nové trhovisko na našom trhu zamerali a výsledky sú žalostné. Povinné minimálne ceny pred akciou sme nenašli ani na jednom z nich, prakticky všetok sortiment je v nejakej zľave, ktorej výška sa často mení bez zmeny predajnej ceny. Z nášho pohľadu je to návrat 7 rokov späť, kedy sme spúšťali Hlídače shopů.
Prvý príklad máme z Temu.cz. Tento dámsky overal sme monitorovali celý november, počas ktorého sa u neho striedali rôzne veľké zľavy, ale na cenu to nemalo príliš vplyv. Začíname s cenou 229 Kč, uvedená zľava 25 % z „najnovšej ceny“ 309 Kč. Dva dni potom cena zostáva rovnaká, avšak zľava sa zvyšuje na 50 % vďaka „najnovšej cene“ 465 Kč.
Nasledujúci deň sa produkt zdražuje na 279 Kč, zľavu nevidíme, iba odporúčanú maloobchodnú cenu 674 Kč. Potom 26.11. vstupuje produkt do Black Friday ponuky za 275 Kč, DMOC zostáva, minimálnu cenu pred akciou nevidíme nikde, iba „časovo obmedzenú ponuku“. Pokiaľ by sa e-shop riadil novými pravidlami, musel by na Black Friday zobraziť zápornú zľavu.
Ďalším novým hráčom na našom trhu je turecký Trendyol.com, ktorého väčšinu vlastní čínska Alibaba Group. Trendyol si s novými pravidlami a Black Friday všeobecne hlavu neláme. Nasledujúce pyžamo stálo v Black Friday akcii štyrikrát viac ako dva týždne pred akciou. Keď sa podrobne pozrieme na ponuku tohto produktu v priebehu novembra, vidíme tu postupne celý rad problémov:
- zdraženie produktu s uvedením 55 % zľavy bez uvedenia minimálnej ceny pred akciou,
- zvýšenie preškrtnutej ceny (a ďalšie zdraženie produktu) pri zaradení do Black Friday akcie označovanej ako „mega zľava“,
- opätovná zmena preškrtnutej ceny pri úprave predajnej ceny, pričom uvedená zľava zostáva rovnaká,
- zdraženie na dvojnásobok (ale prakticky štvornásobok voči cene pred Black Friday) s tým, že produkt je stále v Black Friday akcii.
Za zmienku stoja informácie pred Black Friday hlásajúce, že „Zostáva už len 1 ks“. Celkovo sú tieto marketingové výkriky zaujímavé. Napríklad tento produkt si za posledné tri dni kúpilo 16-tisíc osôb, ale predalo sa ho len 2-tisíc kusov.
Ukážkový príklad zneužitia Black Friday sme našli na Aliexpress.com. Tento botník ste mohli v Black Friday akciu kúpiť za 262 Kč s uvedou 74 % zľavou. Podľa e-shopu ste mali ušetriť 757 Kč. Avšak dva týždne pred Black Friday ste ten istý botník mohli na rovnakom e-shope zaobstarať viac ako dvakrát lacnejšie. Presnejšie za 109 Kč s uvedenou 89 % zľavou.
Na čo sa zameriame ďalej
Najväčší aktuálny problém predstavujú nové zahraničné trhy, ktoré ponúkajú svoj tovar na miestnom trhu bez dodržiavania tuzemských zákonov. Táto téma rezonuje v celej Európskej únii, čo vidíme na projekte pre Európsku komisiu, ktoré pomáhame s monitoringom dodržiavania pravidiel vychádzajúcich z európskej smernice.
Pri českých e-shopoch sa aktuálne zaoberáme problematikou plošných zľavových kupónov, ktoré sa hojne využívajú v priebehu celého roka. Obchodníci pri ich využití už vo väčšine prípadov zobrazujú minimálnu cenu pred akciou, avšak tieto kupónové ceny zatiaľ nezohľadňujú v minimálnej cene pri nasledujúcich akciách.
Tlačová správa