Predstavte si, že nakupujete a zároveň robíte niečo dobré pre iných, a to bez dodatočných nákladov? To znie ako skvelý nápad. Presne k tomu sa podujal Amazon so svojim darcovským programom Amazon Smile. Ten vznikol v roku 2013, ale teraz nadobro končí.
Veľa peňazí − Veľa organizácií = málo úžitku
Zákazníci Amazonu mohli darovať 0,5 % z hodnoty tovaru charitatívnej organizácii podľa vlastného výberu. Amazon sa zaviazal túto sumu zaplatiť vybraným organizáciám resp. charitám. Týmto spôsobom sa podarilo vyzbierať stovky miliónov dolárov, ale očakávaný výsledok to neprinieslo.
Spoločnosť Amazon oznámila, že “darovaná suma nedosiahla očakávanú úroveň”. Dôvodom je údajne viac ako milión organizácií, medzi ktoré sa peniaze museli rozdeliť.
Podľa správy agentúry Bloomberg program spoločnosti Amazon vyzbieral za posledných desať rokov viac ako 500 miliónov amerických dolárov. Vzhľadom na počet sa však každej organizácii ušlo v priemere okolo 230 amerických dolárov.
Spoločnosť Amazon vo svojom vyhlásení uvádza, že sa chce viac zamerať na projekty s väčším vplyvom. Napríklad na podporu dostupného bývania, na ktoré vyčlenila dve miliardy dolárov. Medzi ďalšie projekty patrí podpora vzdelávania v oblasti informatiky pre znevýhodnené skupiny a distribúcia potravín.
Nefunkčný program alebo znižovanie nákladov?
Kritici, ako napríklad spisovateľka Kelli Russel Agodonová, na Twitteri obvinili spoločnosť Amazon, že ukončenie kampane Amazon Smile bolo len ďalším opatrením na zníženie nákladov.
Ugh,@JeffBezos & @amazon are shutting down #amazonsmile & changing the narrative to “…the program has not grown to create the impact that we had originally hoped.”
REALLY? OR do you not want to donate any more of your profits to organizations that need it? #FU #greedisbad pic.twitter.com/I5GqQ9T8mN
— Kelli Russell Agodon (@KelliAgodon) January 19, 2023
Podľa nemeckého portálu t3n.de, kritici reagujú na vyhlásenie spoločnosti Amazon, ktorá v najbližšej dobe prepustí približne 18 000 zamestnancov. Tí spoločnosti priniesli počas pandémie obrovské zisky. Teraz sa predaj znížil a pracovníci už nie sú potrební. Vývarovne a počítačové kurzy sa však zdajú byť slabou útechou. Amazon vraj týmito programami povrchne bojuje proti chudobe, ktorú ako korporácia produkuje.