2 min. čítanie

Amazon skláňa hlavu pred Európskou komisiou

Trojročný spor je na konci. Ako informuje denník Financial Times, spoločnosť Amazon dosiahla konečnú dohodu o ukončení protimonopolných vyšetrovaní EÚ. 

Amazon skláňa hlavu pred Európskou komisiou

Vyšetrovanie Amazonu

Európska komisia včera v tlačovej správe oznámila, že Amazon zásadne zmení pravidlá obchodovania na európskom trhu. Oznámenie nadväzuje na vyšetrovanie, ktoré Komisia začala proti spoločnosti Amazon v júli 2019 – bola presvedčená, že spoločnosť využíva údaje obchodníkov v rozpore s pravidlami EÚ, čím získava nekalú konkurenčnú výhodu, pretože uprednostňuje svoje vlastné služby a porušuje pravidlá hospodárskej súťaže.

Európska komisia už skôr pohrozila spoločnosti Amazon, že ak nezmení pravidlá, môže očakávať bezprecedentnú pokutu až do výšky desiatich percent jej celosvetových tržieb. V minulom roku dosiahol Amazon tržby 469,8 miliardy dolárov. To znamená, že maximálna pokuta, ak by sa vypočítala z minuloročných údajov, by mohla dosiahnuť až 47 miliárd USD.

Konkurenčná výhoda nad predajcami

Komisia sa pri vyšetrovaní zamerala na zmluvy spoločnosti Amazon so spoločnosťami, ktoré ponúkajú svoje produkty na platforme Marketplace. Tie umožňujú spoločnosti analyzovať a využívať získané údaje, čo podľa Komisie môže ohroziť hospodársku súťaž, pretože to spoločnosti poskytuje konkurenčnú výhodu oproti týmto obchodníkom. Spoločnosť Amazon totiž pôsobí ako nákupná platforma a zároveň ako maloobchodný predajca.

Spoločnosť Amazon čiastočne ustúpila už v júli tohto roka. Okrem iného uviedla, že chce prestať používať údaje používateľov pre svoje maloobchodné podnikanie a zároveň ponúka rovnaké zaobchádzanie s jednotlivými predajcami na svojej platforme. Potom sa začiatkom decembra zaviazala zvýšiť viditeľnosť produktov ponúkaných inými maloobchodníkmi na svojej stránke.

Týždenný podcast UPdate

Toto rozhodnutie je nielen víťazstvom Európskej únie pri regulácii takej veľkej spoločnosti, akou je Amazon (je dôležité poznamenať, že európske zásady ochrany údajov sú oveľa prísnejšie ako v USA, pozn. redakcie), ale môže slúžiť aj ako vzor pre všetky spoločnosti, ktoré chcú pôsobiť v Európe. Toto by mohli byť prvé výsledky nového zákona o digitálnych trhoch (DMA), ktorý má obmedziť monopolné postavenie veľkých technologických spoločností.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+