2 min. čítanie

Amazon skláňa hlavu pred Európskou komisiou

Trojročný spor je na konci. Ako informuje denník Financial Times, spoločnosť Amazon dosiahla konečnú dohodu o ukončení protimonopolných vyšetrovaní EÚ. 

Amazon skláňa hlavu pred Európskou komisiou

Vyšetrovanie Amazonu

Európska komisia včera v tlačovej správe oznámila, že Amazon zásadne zmení pravidlá obchodovania na európskom trhu. Oznámenie nadväzuje na vyšetrovanie, ktoré Komisia začala proti spoločnosti Amazon v júli 2019 – bola presvedčená, že spoločnosť využíva údaje obchodníkov v rozpore s pravidlami EÚ, čím získava nekalú konkurenčnú výhodu, pretože uprednostňuje svoje vlastné služby a porušuje pravidlá hospodárskej súťaže.

Európska komisia už skôr pohrozila spoločnosti Amazon, že ak nezmení pravidlá, môže očakávať bezprecedentnú pokutu až do výšky desiatich percent jej celosvetových tržieb. V minulom roku dosiahol Amazon tržby 469,8 miliardy dolárov. To znamená, že maximálna pokuta, ak by sa vypočítala z minuloročných údajov, by mohla dosiahnuť až 47 miliárd USD.

Konkurenčná výhoda nad predajcami

Komisia sa pri vyšetrovaní zamerala na zmluvy spoločnosti Amazon so spoločnosťami, ktoré ponúkajú svoje produkty na platforme Marketplace. Tie umožňujú spoločnosti analyzovať a využívať získané údaje, čo podľa Komisie môže ohroziť hospodársku súťaž, pretože to spoločnosti poskytuje konkurenčnú výhodu oproti týmto obchodníkom. Spoločnosť Amazon totiž pôsobí ako nákupná platforma a zároveň ako maloobchodný predajca.

Spoločnosť Amazon čiastočne ustúpila už v júli tohto roka. Okrem iného uviedla, že chce prestať používať údaje používateľov pre svoje maloobchodné podnikanie a zároveň ponúka rovnaké zaobchádzanie s jednotlivými predajcami na svojej platforme. Potom sa začiatkom decembra zaviazala zvýšiť viditeľnosť produktov ponúkaných inými maloobchodníkmi na svojej stránke.

Týždenný podcast UPdate

Toto rozhodnutie je nielen víťazstvom Európskej únie pri regulácii takej veľkej spoločnosti, akou je Amazon (je dôležité poznamenať, že európske zásady ochrany údajov sú oveľa prísnejšie ako v USA, pozn. redakcie), ale môže slúžiť aj ako vzor pre všetky spoločnosti, ktoré chcú pôsobiť v Európe. Toto by mohli byť prvé výsledky nového zákona o digitálnych trhoch (DMA), ktorý má obmedziť monopolné postavenie veľkých technologických spoločností.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo by e-shopy nemali ignorovať YouTube Shorts?
3 min. čítanie

Prečo by e-shopy nemali ignorovať YouTube Shorts?

Krátky videoobsah je silným marketingovým nástrojom s reálnym dopadom na predaj. Platformy ako TikTok a Instagram síce nastavili istý štandard, no YouTube Shorts si ešte len hľadá cestu do marketingových stratégií značiek. Mnoho inzerentov ešte nevyužilo potenciál tohto formátu. Podľa správy eMarketer môžu práve krátke videá na YouTube ponúknuť značkám výnimočnú príležitosť na budovanie vzťahov […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+