
Alibaba sa chystá investovať rekordnú sumu na tureckom trhu
Tento ambiciózny plán oznámil výkonný riaditeľ spoločnosti Alibaba Michael Evans po tom, ako sa koncom minulého týždňa stretol s tureckým prezidentom Recepom Tayyipom Erdoganom. Správu o investícii v pondelok oficiálne potvrdila turecká divízia čínskeho internetového predajcu Trendyol. Hoci dátum samotnej investície zatiaľ nebol špecifikovaný, táto správa nesie veľký potenciál pre ďalší rozvoj tureckého hospodárskeho prostredia.
Evans sa domnieva, že Turecko má stabilný a silný hospodársky základ, čo podporuje rozhodnutie spoločnosti Alibaba investovať v tomto regióne značnú sumu. Alibaba už v minulosti investovala 1,4 miliardy USD do spoločnosti Trendyol, ktorá je jedným z najvýznamnejších hráčov na tureckom trhu elektronického obchodu.
Turecký prezident Erdogan je v súčasnosti v Spojených štátoch, kde sa zúčastňuje na 78. zasadnutí Valného zhromaždenia OSN. Šéf spoločnosti Trendyol Caglayan Cetin, ktorý sa tiež stretol s prezidentom Erdoganom, dodal, že Michael Evans má v pláne vytvoriť dátové centrum a logistické centrum v Ankare, ako aj exportné operačné centrum na letisku v Istanbule.
Spoločnosť Trendyol dosiahla v roku 2021 trhovú hodnotu 16,5 miliardy USD a získala finančnú podporu od zahraničných investorov vrátane skupín SoftBank, General Atlantic, Katarského investičného fondu a fondu ADQ z Abú Zabí. Alibaba v súčasnosti vlastní 76,1-percentný podiel v spoločnosti Trendol.
Prísnejšie regulácie ovplyvnili aj spoločnosť Trendyol
Turecko začalo v roku 2021 vyšetrovanie spoločnosti Trendyol v oblasti hospodárskej súťaže. V júli najvyšší súd krajiny potvrdil prísnejšie predpisy v oblasti elektronického obchodu, ktoré sa dotkli aj spoločnosti Trendyol. Súd rozhodol, že zákon obmedzujúci výdavky na reklamu a používanie údajov o zákazníkoch spoločnosťami je v súlade s ústavou, a zamietol námietku hlavnej opozičnej strany.
Neskôr v júli turecký úrad pre hospodársku súťaž uložil spoločnosti Trendyol pokutu vo výške 61,3 milióna lír (2,13 milióna eur) za zneužitie údajov dodávateľov tretích strán na poskytnutie nekalej výhody jej maloobchodným operáciám. Podľa údajov tureckého ministerstva obchodu sa celkový objem elektronického obchodu v Turecku vlani zvýšil o 109 % na viac ako 800 miliárd lír.
Credit: Trend.sk