Zaujíma ma

Patrik Vavrovič

Managing Director v ContentFruiter
29. novembra 2021

Akým obsahom pritiahnete zákazníkov v predvianočnom období? Vyskúšajte tieto overené formy

6 min čítanie

Pre mnoho marketérov je obdobie od začiatku októbra do konca januára najdôležitejším obdobím roka. Dôvod je jednoduchý. V tomto období sa deje hneď niekoľko výnimočných udalostí. Vianočné nákupy, Black Friday, Cyber Monday, novoročné výpredaje. Od týchto troch až štyroch mesiacov závisí ako úspešný bude celý rok. Nemusia to byť však iba výpredaje a zľavy, ktoré budú zákazníkov do eshopu lákať. Ak sa na toto obdobie pripravíte aj z pohľadu obsahu a potenciálnym zákazníkom naservírujete ten správny a užitočný, máte zarobené na úspech. Má to však aj ďalšie výhody, o ktorých sa dočítate v ďalších riadkoch.

Zákazník v predvianočnom období

Úplným základom je poznať svojho zákazníka – jeho potreby, otázky, motiváciu. Taktiež je dôležité uvedomiť si, že zákazníci sa v predvianočnom období správajú inak ako v bežnom období roka. Ich nákupy sú často impulzívne, konverzný lievik sa skracuje (neznamená to však, že viacerí nerobia prieskum, či nehľadajú informácie). Zákazníci nie sú tak citliví na cenu ako po zbytok roka.

Aj to, ako zákazník používa vyhľadávače v predvianočnom období je v mnohých segmentoch iné ako v ostatných mesiacoch. Niekedy ide na to úplne cielene a hľadá napr.

Kedy začať s vianočným obsahom?

Viacerí sa môžu pýtať, kedy je vhodné začať s vianočným obsahom. Na to je veľmi jednoduchá odpoveď. Z pohľadu obsahu a najmä organického vyhľadávania dáva jednoznačnú odpoveď nástroj Google Trends. Ten hovorí o tom, kedy prví ľudia začínajú vyhľadávať vianočné darčeky. Celosvetový trend hovorí o približne 3. septembrovom týždni. Začiatok októbra na komunikáciu prvého vianočného obsahu je preto pre väčšinu segmentov vhodný.

Samozrejme ako sa hovorí, všetko je dobré riešiť s mierou. Preto ak nechcete aby sa na vás spustila vlna hejtu, mali by ste v tomto období predvianočný obsah dávkovať postupne a s pribúdajúcimi týždňami frekvenciu takéhoto obsahu môžete zvyšovať. Ak od druhej polovice novembra budete publikovať obsah prevažne s vianočnou tematikou, už tým nikoho nepobúrite.

Určite neujde vašej pozornosti, že záujem o vyhľadávanie vianočných darčekov (tohto konkrétneho pojmu v angličtine) vo svete každým rokom klesá. Neznamená to však v žiadnom prípade, že by ľudia menej nakupovali (môže to byť skôr tým, že existuje stále väčší počet ľudí, ktorí vedia kam presne ísť, ak chcú nakupovať vianočné darčeky. Často tak skončia v štandardných veľkých eshopoch, ktoré sú už pevne v ich mysliach zafixované).

Zaujať užitočným obsahom je príležitosť práve pre menšie, či stredné eshopy, ktoré vedia istú časť týchto ľudí pritiahnuť práve na ich webstránku.

Formy užitočného obsahu pred Vianocami

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že nie je veľmi z čoho vyberať, ak chcete tvoriť tematicky zameraný obsah na Vianoce. Skúsim vás vyviezť z omylu. Navyše si pomôžem príkladmi, ktoré ilustrujú, že vianočný, užitočný, či inšpiratívny obsah vie byť veľmi vďačným nástrojom, ako osloviť zákazníka v nákupnom procese pred Vianocami i po nich.

Produktový zaujímavý obsah (s vianočnou tematikou)

Ak sa ma niekto spýta, kto vie skutočne zaujímavo pracovať s obsahom a robí to tak už dlhé roky, tak je to jednoznačne LEGO. Samozrejme, poviete si, LEGO by sa predávalo aj samo. Nebolo by to však určite v takej miere, ak by už desiatky rokov skvelým spôsobom nepracovalo s užitočným obsahom, a to ako pre deti, tak pre ich rodičov. Je príkladom ako odprezentovať aj produktový obsah, atraktívnym spôsobom.

Jedno z najnovších videí na YouTube kanále LEGO je zacielené primárne pre rodičov detí. Ako vidíte, nie je to klasické produktové video, či reklama, ktorá vám hovorí, aby ste si produkt kúpili. Pôsobí skôr ako krátky príbeh o novom produkte, ktorí rozprávajú samotní zamestnanci spoločnosti. Obsahu samozrejme výrazne dopomáha, že ide o produkt stvárňujúci jeden z najtypickejších vianočných filmov Sám doma.

VEDELI STE, ŽE?

Lego má na svojom YouTube kanáli s 13,2 milióna odberateľmi publikovaných už takmer 26 000 videí. Najstaršie z videí bolo publikované pred deviatimi rokmi. Najpozeranejšie video na kanáli má 86 miliónov videní a zobrazuje servírovanie večere na Deň vďakyvzdania postavenej z lego kociek.

Užitočné vianočné tipy

Po predchádzajúcom príklade si možno poviete, že Lego je ako stvorené na predvianočný obsah. Samozrejme, nie každý segment je rovnako vhodný na takýto typ obsahu. Vašich zákazníkov však môžete prekvapiť obsahom, ktorý by možno nečakali, no zároveň váš segment pekne prepojí s týmto obdobím. Zasiahnete tak i ľudí, ktorých by ste inak nikdy neoslovili. Stačí k tomu trochu premýšľania, kreativity a možno i vy nájdete podobné prepojenia.

Pekný príkladom môže byť spoločnosť Mediterran Slovakia, výrobca strešných krytín, ktorý v rámci vlastného média Krytina.sk pripravil aj takýto obsah:

Dokázal tak prepojiť jeho tému – STRECHY – s vianočným obdobím. Myslí tak i na svojich zákazníkov, ktorí už možno strechu tejto značky na dome majú, ale zároveň dokáže osloviť aj ľudí, ktorí možno budú vymieňať strechu v budúcom roku.

Ako následne vyzerá graf organickej návštevnosti tohto článku?

Každoročne sa k nemu pred Vianocami vracajú stovky návštevníkov bez nutnosti platiť za nejakú reklamnú kampaň. Aj vďaka takejto téme, dokáže výrobca strešných krytín budovať povedomie o značke aj v predvianočnom období.

Obsahu, ktorý dokáže dlhodobo lákať ľudí sa hovorí aj evergreen content. Malo by byť vašim cieľom, aby sa práve takéto témy nachádzali vo vašej obsahovej stratégií. Ktoré témy to sú? V ich odhalení vám pomôže napr. analýza kľúčových slov. Ale to je téma na iný obsah.

Vianočné recepty

Úplne samostatnou kategóriou, ktorá patrí medzi najviac atraktívne v (nielen) predvianočnom období sú jednoznačne recepty. Ak je vašim produktom nejaká surovina na prípravu koláčikov, zákuskov či jedál typických pre obdobie Vianoc, alebo ste predajcom nejakých kuchynských pomôcok, či spotrebičov, vianočné recepty by ste určite mali zvažovať v rámci prípravy vašej obsahovej stratégie.

Nemusí ísť pritom o recept na zemiakový šalát, kapra, či oblátky s medom. Upustite trochu uzdu fantázie, pridajte štipku originality a vytvorte recepty, ktoré vám bude závidieť aj Gordon Ramsay či Jamie Oliver. A možno vás pritom inšpiruje práve jeden z týchto pánov s trochu netradičným vianočným drinkom (Jamie Oliver ho publikoval presne na Štedrý deň):

Vianočná inšpirácia

Aj keď pre vás vianočné obdobie nie je tým najsilnejším, neznamená to, že v ňom nemôžete zaujať pozornosť vašich potenciálnych zákazníkov. Tí vám to môžu oplatiť v momente, kedy budú vaše produkty práve potrebovať. Pekným príkladom je aj výrobca lakov a lazúr na drevo, ktorý v rámci projektu Čaro dreva nezabúda na svojich čitateľov a v tomto období im každoročne prináša rôzne vianočné inšpirácie. Tento obsah má vysokú popularitu a každoročne sa k nemu vracajú noví používatelia.

Vianočný DIY obsah

V zimnom období, obzvlášť počas Vianoc majú ľudia viac času. Zavrú sa do svojich domovov a často premýšľajú nad tým, čomu by sa mohli venovať. Najmä kreatívne duše sa snažia stvoriť niečo nové, zaujímavé, originálne. Aj v tomto viete byť pre nich nápomocný užitočným obsahom. Obsah typu DIY (urob si sám) je takmer rovnako populárny ako recepty.

Vianočné dekorácie

Samostatnou kategóriou sú typicky vianočné produkty. Predávate vianočnú výzdobu, stromčeky, osvetlenie, dekorácie a pod.? Skúste sa inšpirovať napr. týmto 10 minútovým návodom ako inštalovať vonkajšie vianočné osvetlenie od tradičného predajcu vianočných dekorácií z USA:

Obsah ako darček

Možno vám už pri čítaní textu vyššie napadlo, že či by aj samotný obsah nemohol byť niečím ako malou vianočnou pozornosťou pre vašich zákazníkov a fanúšikov. Vytvoriť užitočný obsahový materiál, napríklad vo forme ebooku, je taktiež určite cesta ako osloviť a netradične zaujať pozornosť potenciálnych, či súčasných zákazníkov v období, pre ktoré je obdarovanie typické.

Nákupom nič nekončí = obsah po nákupe

Správny marketér v eshope si uvedomuje, že nákupom sa to nekončí. Najviac zaujímavým sa stáva zákazník, ktorý nakupuje opakovane, či svoju pozitívnu skúsenosť zdieľa ďalej v okruhu svojich známych. Dopomôcť tomu viete tým, že ho užitočným obsahom oslovíte nielen pred nákupom, ale i po ňom. Opäť máte viacero možností, aký obsah pre vašich súčasných zákazníkov môžete tvoriť. Môžete vytvárať obsah, ktorý ukáže ako s produktom pracovať, ako z neho vyťažiť maximum. Môžete sa však zamerať aj na údržbu (to sa môže týkať napr. rôznych spotrebičov).

Môžete však zákazníka cielene zaujať komplementárnym obsahom. Kúpil si váš zákazník tenisky na beh? Prečo mu neskôr nepomôcť s obsahom o výbere bežeckého pásu, či iného športového náčinia?

Takto cielene viete osloviť zákazníka v tom správnom momente a navyše mu preukázať starostlivosť o neho nielen do momentu nákupu. Vašim cieľom by nemalo byť naháňanie sa za jednorazovými nákupmi, ale budovanie lojálneho publika, ktoré sa rado podelí o svoju pozitívnu skúsenosť s nákupom a servisom práve u vás.

Veľa vecí sa nedá garantovať, ale Vianoce budú každý rok

Možno v tomto roku už predvianočný, či vianočný obsah nestíhate pripraviť. Nezúfajte a radšej si do diára, Todoist, Trello alebo akéhokoľvek iného plánovača hneď teraz zaznačte, že by ste naň mali začať myslieť od začiatku nasledujúceho roka a zahrnúť ho vašej celoročnej obsahovej stratégie. Plánovanie a príprava vianočného obsahu sa totiž nemusí diať len počas vianočného obdobia či tesne pred ním, ale už dávno predtým.

Ako ste mali možnosť vidieť, tento obsah vám môže poslúžiť nie len tieto Vianoce, ale zákazníkov pritiahne tie nasledujúce a potom i tie ďalšie a ďalšie. Takto vytvorený obsah im viete taktiež ľahko pripomenúť a to tak, že ho opätovne vo vhodnom čase publikujete na sociálne siete, pridáte do predvianočných newslettrov, či aktualizovaný opätovne publikujete vo svojom blogu ako nový obsah.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Patrik Vavrovič

Managing Director v ContentFruiter

Viac ako 8 rokov sa aktívne venujem content marketingu. V roku 2016 som bol pri zrode prvej content marketingovej agentúry na Slovensku, kde od rovnakého roku pôsobím ako Managing Director. V ContentFruiter dnes pripravujeme projekty založené na užitočnom obsahu pre viac ako 25 rôznych značiek. Našim a tým pádom i mojim poslaním je vytvárať z týchto značiek informačných lídrov vo svojich segmentoch. Budem spokojný, ak jedného dňa budú slovenské firmy prikladať content marketingu tak veľkú váhu, ako je tomu v niektorých krajinách za našimi hranicami.

Tento článok prináša

ContentFruiter ako prvá špecializovaná content marketingová agentúra na Slovensku vznikla v roku 2016. Za viac ako 5 rokov svojho fungovania pripravila obsahové stratégie a realizovala content marketing už pre viac ako 50 rôznych spoločností - medzi nimi napríklad NAY, Tatry Mountain Resorts, HiPP, Sconto Nábytok, Viessmann a mnohé iné. Zaujímavosťou je, že vždy pracuje exkluzívne iba pre jednu spoločnosť v danom segmente. To najmä z dôvodu, že poslaním agentúry je vytvárať zo svojich klientov informačných lídrov vo svojich segmentoch. V súčasnosti aktívne spravuje približne 30 content marketingových projektov pre slovenský trh a viaceré projekty tiež v Českej republike.


Posledné
Obľúbené