
V tomto článku sa pozrieme na niektoré z aktuálnych trendov dvoch u nás najvyužívanejších sociálnych sietí.
Trendom aj naďalej ostávajú vertikálne videá
Takéto videá sa stali trendom na internete už pred niekoľkými rokmi. Keďže patria medzi najobľúbenejšie formáty, mali by byť pre značky neoddeliteľnou súčasťou mixu sociálnych médií. Prostredníctvom videí je možné jednoducho získať pozornosť publika. Týmto spôsobom ponúkate sledovateľom dynamický zážitok – výhodou je vysoký dosah, čo pritiahne viac sledovateľov na váš profil.
Nehovoríme však len o klasických videách, ale hlavne o tých vertikálnych. Krátke vertikálne videá oslovujú najmä tých, ktorí si prezerajú obsah na mobilných zariadeniach. Dôležité je aj to, kde chcete video umiestniť. Ak plánujete publikovať videá na sociálnych sieťach, nezabudnite myslieť na formát 1:1 alebo 4:5. Videá by mali byť prispôsobené tak, aby zaberali väčšiu časť obrazovky, keďže väčšina ľudí ich sleduje cez telefón.
Stories (Môj príbeh) sa už dlhodobo radia medzi obľúbené formáty a ich obľúbenosť už doháňajú aj Reels. Krátke formáty si získali priazeň nielen divákov, ale aj marketérov. Keďže sú kratšie, užívateľ si už za pár minút vie pozrieť hneď niekoľko videí za sebou, pričom je stále v kontakte so značkou a zároveň konzumuje stále nový a nový obsah.
Bez povšimnutia neostávajú ani Youtube Shorts. Pre niekoho možno ide o novinku, sú to však krátke videá podobné Reels alebo TikTok videám. Prakticky ide o ich kópiu na kanáli Youtube.
Trend krátkych videí na Youtube sa začal formovať už v roku 2022 a priniesol naozaj veľký úspech. Tvorcovia týchto videí si uvedomujú ich prínos. Okrem toho, že vďaka Youtube Shorts získajú nových fanúšikov, dokážu krátkymi videami prilákať užívateľov aj k svojmu tradičnému obsahu, teda k dlhším videám.
Hodnota originálneho obsahu rastie
V dnešnej dobe by si mala každá značka zakladať na autenticite a originalite. Práve autenticita má pozitívny vplyv na ľudí a dokáže pritiahnuť ich pozornosť.
Účinným smerom autentického obsahu je napríklad čoraz populárnejšia forma UGC – User Generated Content. Ide o obsah vytvorený používateľmi. Práve tento formát si získava v posledných dvoch rokoch zvýšenú pozornosť. Ide o to, že na vašich vlastných profiloch môžete zdieľať obsah, ktorý pochádza priamo od vašich zákazníkov, či už ide o krátke videá, recenzie, alebo fotografie.
UGS V ČÍSLACH:
Štúdia z roku 2021 ukázala, že až 80 % spotrebiteľov potvrdilo, že UGC ovplyvňuje ich rozhodnutia pri nákupe. Práve tento faktor motivuje niektoré značky, aby stavali na takýchto videách dokonca aj celé reklamné kampane.
Prečo je UGC taká efektívna forma?
Aj tu zohráva autenticita významnú úlohu. Fotografie a video recenzie od dôveryhodných zákazníkov, nielen od influencerov, majú v dnešnej dobe veľkú váhu. Spotrebitelia smerujú priamo k týmto osobám, ktoré si produkt/službu zakúpili, vyskúšali a podelili sa o svoje skúsenosti na sociálnych sieťach. Človek sa prirodzene chce stotožniť s kupujúcim a chce mať istotu, že ide o autentickú skúsenosť, a nie iba prvoplánovú marketingovú aktivitu.
Špecifický obsah pre rôzne sociálne siete
Aj tu je potrebné byť originálny. Je jasné, že tvorba rôznych popisov ku príspevkom na jednu tému (napríklad na Instagram a Facebook) je náročnejšia, ale stojí za to – vaša kreativita sa totiž odzrkadlí v reakcii publika.
Každá sociálna sieť má svoje špecifiká a takýto obsah pritiahne viac interakcií, čo vás posunie správnym smerom k úspechu a napríklad zvýšeniu nákupov. Dajte si záležať na unikátnosti obsahu pre každú platformu a budujte si tak dôveru používateľov.
Unikátny obsah môže byť aj recyklovaný obsah. Je potrebné spomenúť, že recyklácia obsahu nie je iba zmena formátu alebo prispôsobenie popisu k príspevku. Tu môžeme zaradiť napríklad prepracovanie albumu fotografií z Facebooku na sériu postov na Instagram alebo naopak. Z jednej myšlienky môžete vytvoriť hneď niekoľko rôznych výstupov – či už posty na Facebook, Instagram alebo materiál do Stories.
PRÍKLAD
Na príklade môžeme vidieť prezentáciu modelu Toyota Yaris GR SPORT. Dôležité je uvedomiť si, že na Instagrame a Facebooku nemusia byť tí istí sledovatelia, preto je nevyhnutné prispôsobiť obsah danej sociálnej sieti.
Príklad facebookového príspevku:
Základom príspevku je jedinečné copy a album fotografií o produkte s cover fotografiou. V popise nechýba ani trackovaný link na stránku predajcu.
Príklad instagramového príspevku:
Z vizuálne podobných fotografií vznikli ešte ďalšie 3 instagramové posty, ktoré vytvárajú na pohľad jednotný a dopĺňajúci sa grid. Každý post má taktiež jedinečné copy zamerané na inú výhodu produktu. Pri jednotlivých príspevkoch sú taktiež použité vybrané hashtagy pre zlepšenie dosahu a zjednodušenie identifikácie postu.
Čo je dnes úspešné na slovenskom Facebooku a Instagrame?
Instagram je centrom pre vizuálny obsah. Stories, známe aj ako príbehy, patria medzi najúspešnejšie formáty. Interaktívne funkcie, ako sú otázky alebo ankety v Stories, výrazne zvyšujú zapojenie sledovateľov. Reels, podobné formátu videí z TikToku, sú taktiež stále na čele obľúbenosti. Pre svoju message však musíte vytvoriť video dlhé maximálne 90 sekúnd.
Ako môžete dosiahnuť rast interakcií na vašom profile? Využite možnosti, ktoré Instagram poskytuje. Využite to, čo Instagram reálne ponúka. Prostredníctvom Stories máte množstvo príležitostí na zaujatie vášho publika, pričom môžete priamo požiadať o ich reakcie.
Opýtajte sa svojich sledovateľov na názor alebo ich poproste o pomoc. Ľudia sa prirodzene radi zapájajú a poskytujú rady, čo vám prinesie viac interakcií na profile, zvýši čas sledovateľov na vašom profile a umožní vám budovať hlbší vzťah.
Hlasovania sú ďalším spôsobom, ako zvýšiť aktivitu na profile. Napríklad jednoduché porovnanie dvoch najpredávanejších produktov z rovnakej kategórie:
Prípadne môžete pre vašich sledovateľov pripraviť v takomto štýle aj sériu Stories:
Na základe získaných odpovedí budete mať prehľad o preferenciách vašich sledovateľov, vďaka čomu môžete v budúcnosti vytvoriť viac obsahu zameraného na typ produktov, ktorý zaujíma vašich fanúšikov.
Neexistuje lepší spôsob, ako zvýšiť angažovanosť, než kladením otázok. Nechajte vašim sledovateľom priestor, aby sa pýtali, čo ich zaujíma. Na základe toho potom môžete vytvoriť video, v ktorom budete na položené otázky odpovedať. Ak si vyberiete kvalitné otázky, sledovatelia budú túžiť poznať odpovede a budú mať záujem pozrieť si vaše video. Ak nepatríte medzi značky, za ktoré komunikuje priamo osoba, video s odpoveďami môžete pokojne nechať nahrať hercom, urobiť mu animáciu alebo do neho jednoducho zostrihať textové odpovede.
Sekcia Stories ponúka aj možnosť vytvorenia kvízu. Skúste pre svojich sledovateľov pripraviť krátky kvíz. Je to zábavný spôsob obsahu, ktorý tiež môže zvýšiť interakciu na vašom profile.
Obsah môžete aj recyklovať. Ak už máte fotky vo formáte Stories, tento formát môžete jednoducho pretransformovať na príspevky alebo naopak. Dokonca môžete priamo vďaka Instagramu rýchlo a jednoducho zo starších Stories pripraviť dobre vyzerajúce Reels videá.
Môžeme teda konštatovať, že z niekoľkých produktových fotiek môžete vytvoriť viacero typov obsahu – príspevok, príbeh aj Reels.
Produktové story:
Reels z produktových story:
Je dôležité experimentovať a sledovať úspech rôznych formátov príspevkov. Tento úspech môžete vyhodnotiť na základe štatistík, miery angažovanosti a spätnej väzby od sledovateľov.
Kľúčom je prispôsobiť sa preferenciám a záujmom vášho cieľového publika a vytvárať obsah, ktorý ich oslovuje.
Podobne ako na Instagrame, aj na iných platformách dobre funguje formát príbehov, do ktorých môžete vkladať rôzne funkcie ako napríklad ankety. Tieto prvky sú skvelým spôsobom interakcie s vaším publikom. Tiež je možné vaše príbehy rovno prezdieľať z Instagramu – pri tomto si ale dajte pozor na obmedzené funkcie, ako napríklad nemožnosť hlasovať v anketách a podobne. Videá majú aj na Facebooku tendenciu mať výrazne vyššiu mieru angažovanosti (hlavne sledovanosť) ako iný typ obsahu.
Hlasovania v príbehoch či priamo na profile sú taktiež originálnymi formami obsahu, ktoré dávajú publiku príležitosť vyjadriť svoj názor, preskúmať obsah a nadviazať s ním interakciu.
Položte sledovateľom otázky, poproste ich o pomoc alebo im dajte priestor vyjadriť sa.
Otázku vášmu publiku môžete položiť aj zábavnou formou, vďaka ktorej vyvoláte viac interakcií. Taktiež sa osvedčili rôzne označenia pod príspevkom.
Záverečné zhrnutie
Je dôležité si uvedomiť, že úspech na platformách ako Facebook, Instagram či na iných sociálnych sieťach je dynamický a vyžaduje neustále monitorovanie, testovanie a prispôsobovanie sa zmenám v správaní užívateľov. Ide o kombináciu kvalitného obsahu, vhodne zvolených cieľových skupín a pravidelnej autentickej komunikácie s užívateľmi.