
Ako sa podľa teba mení naša e-commerce?
E-commerce v Českej republike a na Slovensku prechádza za posledný rok dynamickým vývojom, ktorý je poháňaný nielen rastúcim dopytom po online nákupoch, ale aj technologickými inováciami, AI, zvyšujúcou sa konkurenciou a záplavou lacných výrobkov predovšetkým z Číny cez platformy Temu a Shein alebo vyššou reguláciou trhu.
Významnými trendmi, ktoré aktuálne ovplyvňujú oblasť úspory nákladov a času, sú automatizácia procesov, digitalizácia, centralizácia, využitie AI, zrýchlenie e-commerce, zjednodušenie IT alebo lepšia škálovateľnosť a flexibilita.
Z hľadiska výnosov začína dominovať multichannel stratégia, vrátane rôznych foriem B2B predajov, a to predovšetkým pri expanzii na nové trhy, ale stretávame sa aj s čoraz viac sofistikovaným a klientsky zameraným prístupom značiek a výrobcov, ktorí posilňujú svoju značku a D2C kanály.
Môžeš rozviesť konkrétne oblasti, kde firmy môžu výrazne ušetriť alebo zlepšiť svoju konkurencieschopnosť?
Automatizácia procesov ako motor efektivity
Automatizácia procesov je dnes nevyhnutnosťou pre online predajcov, výrobcov aj distribútorov, ktorí chcú zostať konkurencieschopní. Automatizácia zahŕňa celú škálu operácií – od úpravy produktov a zalistovania a dynamického repricingu, cez spracovanie objednávok, skladové operácie a logistiku vrátane vratiek, až po zákaznícky servis a marketing. Automatizované systémy, ako je WMS (Warehouse Management System), dokážu optimalizovať skladové procesy, sledovať zásoby v reálnom čase, predikovať a predchádzať zbytočným chybám. Outsourcing skladu a logistiky do Fulfillment riešení môže byť tiež vhodné pre niektoré e-shopy.
Digitalizácia ako základ modernej e-commerce
Digitalizácia je kľúčovým faktorom, ktorý umožňuje firmám optimalizovať ich prevádzku a rýchlejšie sa adaptovať na zmeny na trhu. E-shopy investujú do digitálnych technológií, ako sú cloudové platformy, analytické nástroje alebo systémy pre digitálny marketing. Tieto nástroje pomáhajú e-shopom nielen získavať nových zákazníkov, ale aj lepšie porozumieť ich potrebám. Aj dnes, žiaľ, stále narážame na riešenia pero, papier, fax, manuálne vstupy aj u veľkých firiem. Digitalizácia býva častou témou pri B2B predajoch.
Škálovateľné SAAS riešenie namiesto robustného IT dodá flexibilitu a zrýchli time to market, AI býva automaticky už súčasťou platforiem
Viac firiem sa obracia k centralizovaným SAAS platformám, ktoré im umožňujú integrovať rôzne IT systémy do jedného IT prostredia. Centralizácia eliminuje nutnosť používať niekoľko rozdielnych nástrojov, čo zjednodušuje a zlacňuje správu procesov a znižuje riziko chýb. Zároveň sa SAAS platformy môžu ľahko prispôsobiť rastúcim potrebám firiem, či už ide o zväčšenie objemu objednávok, expanziu na nové trhy a kanály alebo integráciu nových funkcionalít. Výhodou je schopnosť rýchlejšie implementovať zmeny bez investícií do nákladného softvéru.
Nespornou výhodou je aj zahrnutie AI nástrojov v SAAS platformách a dokážu napríklad analyzovať veľké objemy dát, predpovedať trendy a zákaznícke správanie alebo personalizovať ponuky na mieru, optimalizovať cenovú politiku e-shopov, zákaznícky servis, pomáhať s predpoveďou dopytu alebo zlepšiť efektivitu marketingových kampaní a to v reálnom čase.

Zdroj: DALL·E
Minule si rozviedol tému marketplaces. Tie už nie sú trendy? Rieši sa dnes rast firiem inak?
Predaje cez marketplaces sú stále relevantné, aj keď sa dynamika a prístup za posledný rok dosť zmenili.
Marketplaces bývajú často súčasťou Multichannel stratégie, ktorá je dnes neoddeliteľnou súčasťou úspechu mnohých e-shopov a značiek pri expanzii. Predstavuje prepojenie rôznych predajných kanálov, ako sú vlastné online obchody, marketplace platformy, porovnávače, sociálne siete, mobilné aplikácie, B2B predaje a kamenné predajne. Multichannel prístup poskytuje firmám väčšiu flexibilitu a širší dosah, čo je kľúčové pri expanzii na nové trhy a umožní ho dobre otestovať. Ultimátnym cieľom popredných značiek zvyčajne býva tvorba značky a s tým spojený priamy predaj. Preto tam, kde má predajca dobre zavedenú značku, sa väčšinou iný typ než D2C nehodí, ale pre expanziu do zahraničia býva Multichannel stratégia aplikovaná najčastejšie. A práve expanzia na nové trhy a najmä do Západnej Európy, kde má výrobca obvykle dobrú východiskovú pozíciu v podobe nižších nákladov, je v súčasnosti trendy.
Predaj na viacerých kanáloch umožňuje značkám osloviť rôzne skupiny zákazníkov, otestovať správanie, a to aj na geograficky vzdialených trhoch. Zákazníci dnes očakávajú, že budú mať možnosť nakupovať tam, kde sa cítia najkomfortnejšie – na internete, v mobilných aplikáciách, ale aj v kamenných predajniach alebo na sociálnych sieťach.
B2B predaje začínajú hrať stále väčšiu rolu v rámci multichannel stratégií a to vo všetkých formách – dropshipping alebo 1st party, cross dock alebo veľkoobchod, distribúcia a ďalšie. Zatiaľ čo predtým boli B2B predaje zamerané predovšetkým na osobné kontakty, dnes sú čoraz viac digitalizované a vykonávané online. Mimo to, mnoho firiem prechádza na B2B2C model, čo znamená, že predávajú nielen iným firmám, ale aj koncovým zákazníkom napríklad svoje privátne značky prostredníctvom platforiem ako Amazon Business.
B2B predaje navyše zjednodušujú logistiku a distribúciu, pretože firmy, ktoré sa zameriavajú na B2B, často využívajú špecializované fulfillment a logistické partnerov, ktorí pokrývajú globálne trhy a zároveň poskytujú efektívne a nákladovo optimalizované riešenie pre distribúciu a skladovanie.

Zhrnutie:
E-commerce trh sa mení a vyvíja s veľkou dynamikou. Dnes už štandardne nestačí mať len dobrý produkt, ale je potrebné vziať do úvahy celú paletu aspektov počnúc pochopením klienta, cez procesy, IT, dáta, komunikáciu a marketing, servis, predajné kanály a trhy, change management a mnoho ďalších. Komplexnosť riešení sa výrazne zvýšila. Dobrú konkurenčnú výhodu tak majú tie firmy, ktoré sú schopné byť flexibilné, majú dobre diverzifikovanú stratégiu, škálovateľné IT neboja sa testovať nové kanály.