|
5 min. čítanie

Ako vyťažiť maximum z dát v ére obmedzenej analytiky e-shopov? (Michal Kubo, ptagroup)

Od príchodu novej verzie Google Anayltics GA4 to už v dátovej analytike nie je, ako predtým. Ochrana osobných údajov, neustále skresávanie dát či informácií a neochota ľudí poskytovať osobné údaje bránia marketérom vytvárať kvalitnejšie kampane. Aj preto sa museli prispôsobiť a vymyslieť nové spôsoby, ako pracovať s tým, čo je. Ako sa dá vyťažiť maximum z dát aj v roku 2024, dajú sa bez toho robiť kvalitné výkonnostné kampane a či je chyba nesústrediť sa pri e-shope na najlepšie predávané produkty nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Michal Kubo, CEO & Co-founder ptagroup.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Ako vyťažiť maximum z dát v ére obmedzenej analytiky e-shopov? (Michal Kubo, ptagroup)
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:37 Ako sa dajú spájať súvislosti v dobe dátovej s obmedzenými dátami?
  • 05:35 Dajú sa robiť kvalitné performance kampane aj bez dostatku dát?
  • 11:53 Bude stále náročnejšie získavať nejaká dáta od ľudí?
  • 12:40 Je chyba nesústrediť sa na najlepšie predávané produkty?
  • 14:05 Prečo sú niekedy také rozdiely medzi e-shopmi na Heureke?
  • 19:44 Vymýšľať niečo nové nie je vždy pre e-shopy benefitom
  • 23:44 V čom sa dá odlíšiť?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Doba dátová a jej výzvy

Súčasná „doba dátová“ sa pomaly mení, čo sa prejavuje najmä v obmedzenej možnosti sledovať a analyzovať všetky dostupné dáta, ako to bolo v minulosti. S prechodom na novú verziu Google Analytics (GA4) sa mnohé zvyklosti e-shopov a marketérov stávajú neaktuálnymi. Mnohí si ešte stále myslia, že môžu vidieť všetko na jednom prehľade, ako to bolo v prípade Universal Analytics. Technické problémy, ako napríklad neadekvátne navrhnuté cookie lišty, môžu spôsobiť výrazné straty dát, čo vedie k zníženiu efektivity marketingových kampaní.

Jedným zo spôsobov, ako minimalizovať tieto straty, je neustále optimalizovať cookie lišty s cieľom zvýšiť mieru súhlasu (consent rate). Hoci existujú určité právne požiadavky na ich používanie, experimentovanie s ich umiestnením, formátom a farebnosťou môže priniesť výrazné zlepšenia. Priemerný consent rate klientov je okolo 73 %, ale pri optimalizovanej lište sa dá dosiahnuť až 90 %. Ak sa to však nepodarí, je potrebné zmeniť prístup k vyhodnocovaniu dát a začať kombinovať viacero nástrojov na získanie kompletného obrazu.

Kombinácia nástrojov a automatizácia

V dnešnej dobe už nestačí spoliehať sa len na Google Analytics. Najmä pri menších klientoch, ktorí nemajú dostatok dát na komplexné modelovanie, je potrebné využívať kombináciu viacerých nástrojov. Tieto nástroje môžu zahŕňať Matomo, ktoré sa často používa ako alternatíva k Google Analytics, najmä v e-commerce prostredí. Kombinácia rôznych zdrojov dát umožňuje vytvárať kvalifikované hypotézy a robiť rozhodnutia na základe relevantných informácií.

Dôležitou súčasťou tohto procesu je aj automatizácia. Keď sú dáta z rôznych nástrojov prepojené a spracované v nástrojoch ako BigQuery, e-shopy môžu generovať potrebné informácie rýchlo a efektívne. Týmto spôsobom môžu sledovať náklady, výkonnosť produktov, či dokonca analyzovať storno objednávok priamo z e-shopových systémov. To všetko pomáha e-shopom robiť kvalifikované rozhodnutia a efektívne optimalizovať svoje marketingové kampane.

Zložitosť analytiky a správne priority

S narastajúcou ochranou osobných údajov a klesajúcou dostupnosťou dát sa analytika stáva čoraz náročnejšou. Už nestačí jednoducho vložiť kód z Analyticsu a mať všetky informácie na jednom mieste. E-shopom tak narastajú náklady na získavanie relevantných dát a potrebujú odborníkov, ktorí dokážu s týmito dátami správne pracovať. Mnoho e-shopov si neuvedomuje, že aj keď majú dáta, nemusia ich správne využiť, čo vedie k nesprávnym rozhodnutiam a zbytočným stratám.

Je tiež dôležité, aby e-shopy venovali pozornosť tomu, čo skutočne ovplyvňuje ich predaj. Namiesto zameriavania sa na dizajnové detaily, ako je zarovnanie textu alebo veľkosť loga, by sa mali sústrediť na kritické technické problémy, ako je rýchlosť stránky, funkčnosť filtrov a správna kategorizácia produktov. Tieto aspekty majú oveľa väčší vplyv na konverzný pomer a celkový úspech e-shopu.

Efektivita a inovácie v e-shope

Pravidlo 80/20, ktoré hovorí, že 80 % tržieb pochádza z 20 % produktov, je stále relevantné. E-shopy by sa preto mali zamerať na tie produkty, ktoré prinášajú najväčší prínos, a neplytvať energiou na menej efektívne produkty. Jednou z najčastejších chýb je, že e-shopy sa snažia propagovať produkty, ktoré si osobne želajú predávať, namiesto toho, aby sa riadili dátami a sústredili sa na produkty, ktoré skutočne prinášajú zisk.

Inovácie sú vítané, ale len vtedy, keď sú splnené základné predpoklady pre správne fungovanie e-shopu. Až keď má e-shop zvládnuté kľúčové aspekty, ako je správna navigácia alebo efektívna zákaznícka podpora, má zmysel experimentovať s novými riešeniami. E-shopári často potrebujú zmeniť svoj pohľad a začať myslieť z perspektívy zákazníka, aby pochopili, čo ich zákazníci naozaj potrebujú. Týmto spôsobom môžu prichádzať s nápadmi, ktoré skutočne prinesú hodnotu.

Testovanie a využívanie dát

Inovácie je potrebné testovať a overovať na základe dát. V jednom prípade klient trval na úprave produktu na základe zahraničného vzoru, aj keď to nezodpovedalo dátam a odporúčaniam agentúry. Agentúra sa rozhodla pristúpiť na kompromis a urobiť AB test, aby zistila, či táto zmena skutočne prinesie želané výsledky. Testovanie na základe dát umožňuje overiť, či sú nápady klientov efektívne a či majú zmysel ich implementovať na širšej úrovni.

Správne využívanie dát je kľúčové. Aj keď sú dáta obmedzené, stále môžu byť veľmi užitočné, ak sa správne analyzujú a aplikujú. Jedným z príkladov je, keď e-shop zistil, že zákazníci, ktorí počúvajú blues, majú vyššiu mieru konverzie pri nákupe luxusných bicyklov. Tento nečakaný objav sa potvrdil v praxi, čo zdôrazňuje dôležitosť skúmania a spájania dátových súvislostí pre efektívny marketing.

Záver a ďalšie kroky

Rozhovor sa uzatvára pozvánkou pre e-shopárov a marketérov, aby sa zapojili do ďalších aktivít ptagroup. Mišo, hosť rozhovoru, prisľúbil napísať blogový príspevok, ktorý podrobnejšie rozoberie témy, ktoré boli prebrané v diskusii, najmä analógie medzi e-shopmi a reštauráciami. Tento blog bude dostupný na ich stránke, kde je možné prihlásiť sa aj na odber newsletteru.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť „weby pre klientov“ je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby „popadali“. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii „IT project Manager“, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho „mikromanažmentu“. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 „Done is better than perfect“ 👍 „Nestrelíš, nedáš gól“ 👍 „Aj pád na hubu je krok vpred“ 👍 „Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať“ Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do „strieľania“ a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

ptagroup

ptagroup je digitálna marketingová agentúra, ktorá sa zameriava na vytváranie efektívnych kampaní v oblasti performance marketingu. Ponúka širokú škálu služieb, vrátane content marketingu, marketingu sociálnych médií, e-mailového marketingu, webdesignu a brandingu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Užívateľské testovanie svojpomocne? Áno, dá sa. Nie, nie je to úplne jednoduché  (Honza Kvasnička)
6 min. čítanie

Užívateľské testovanie svojpomocne? Áno, dá sa. Nie, nie je to úplne jednoduché (Honza Kvasnička)

Domnienky zabíjajú konverzie a používateľské testovanie vás z tejto slepej uličky vie elegantne vyviesť. V rozhovore sa dozviete, prečo nestačí len nainštalovať Hotjar, ako premeniť frustrujúci formulár na predajnú mašinu a prečo aj test s jedným človekom môže zachrániť váš biznis. Vypočujte si reálne príbehy, chyby, víťazstvá a hlavne rady, ktoré vás naučia pozerať sa […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
E-commerce a “zakázané” témy. Ako sa vysporiadať s nedostatkom príležitostí? (Matúš Porubský, Ploom)
5 min. čítanie

E-commerce a “zakázané” témy. Ako sa vysporiadať s nedostatkom príležitostí? (Matúš Porubský, Ploom)

Ako sa dá vybudovať silná značka v segmente, kde je takmer všetko zakázané? V rozhovore sa dozviete, prečo nevyužívajú pri komunikácii stránky pre dospelých, ako ovplyvnili influencerov a čo im dovoľuje slovenská legislatíva viac než v Česku či Maďarsku. Viac informácií nám poskytol Matúš Porubský, Brand manager RRP SK.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet