Z prieskumu vyplynulo, že 64 % Čechov zaznamenalo výrazný nárast cien tovarov a služieb a museli tomu prispôsobiť svoje výdavky. Takmer tretina ľudí uviedla, že tento rok chce na darčeky minúť maximálne 10 000 Kč. Ľudia hľadajú nízke ceny najmä na internete (79 %), ako aj inšpiráciu (69 %). 89 % respondentov si vyberá internetové obchody, aby ušetrili čas, zatiaľ čo v kamenných obchodoch vidia výhodu sociálnej interakcie (71 %).
Takmer polovica ľudí si tento rok vytvorila predbežný rozpočet, ktorý chce striktne dodržiavať – najviac mileniáli (62 %). 34 % respondentov chce väčšinu nákupov uskutočniť online, zatiaľ čo 39 % chce svoje výdavky rovnomerne rozdeliť medzi online a offline obchody. Najsilnejšou skupinou nakupujúcou na Vianoce online sú mileniáli (47 %), ktorí zároveň najmenej zamieria do kamenných obchodov (10 %).
Takmer tri štvrtiny (69 %) respondentov sa chystajú nakupovať výhodne, zatiaľ čo 33 % sa chystá utrácať len za tovar, ktorý je v zľave. Viac ako polovica ľudí (52 %) obmedzí nákupy, ktoré nevyhnutne nepotrebujú, alebo celkovo nakúpi menej položiek (55 %). Niektorí ľudia (16 %) sa tiež pokúsia predať veci, ktoré už vlastnia a výťažok použiť na financovanie darčekov – najviac mileniáli (21 %), najmenej baby boomers (8 %);
Odložené platby lákajú
Polovica ľudí uviedla, že by využila možnosť rozdeliť utratenú sumu na viacero platieb bez navýšenia.
“V predvianočnom období zaznamenávame čoraz väčší záujem o používanie služby Klarna, najmä pri nákupe darčekov. Zákazníci očakávajú vyššie výdavky ako počas zvyšku roka, preto je celkom logické, že hľadajú čo najpohodlnejší spôsob, ako ich rozložiť bez zbytočného stresu, hovorí Tereza Obrtáč, Country Manager pre Českú republiku.
Sledovanie výdavkov a nákupné triky
Väčšina Čechov plánuje sledovať svoje výdavky prostredníctvom poznámok (45 %), zatiaľ čo 23 % používa na sledovanie osobný počítač. 43 % ľudí plánuje využívať svoje členstvo vo vernostných programoch predajcov, 41 % plánuje sledovať porovnávanie cien a 28 % bude nakupovať prostredníctvom mobilných aplikácií. Nepoužívanie dekorácií, ktoré spotrebúvajú príliš veľa energie, uviedlo ako spôsob šetrenia peňazí 29 % ľudí, zatiaľ čo 34 % chce lepšie plánovať svoje nákupy potravín, aby sa vyhlo zbytočnému plytvaniu a vyhadzovaniu vecí.