Zle vyskladaný tím je tretím najčastejším dôvodom, prečo startupy padnú. Vždy hovorím, že startup je o zakladateľovi, ktorý mu musí veľmi dobre rozumieť. Tým pádom by ste mali zistiť, kto vám ho pomôže budovať ďalej. Základom úspechu je silný tím, ktorí sa skladá z ľudí ako ste vy sami alebo dokonca múdrejší.
Mojím mottom je: „Veľkosť tvojho tímu musí zodpovedať veľkosti tvojho sna.“ Nie je vždy jednoduché sa ho držať, ale mať ujasnené hodnoty ti pomôže nemotať sa v zbytočnostiach, ktoré ťa oberajú o čas a peniaze.
Sama som istý čas hľadala správny prístup k zloženiu a vyskladaniu svojho tímu a častokrát to bolo skutočne náročné. V istom bode budovania Digitoo mi pomohla kniha o budovaní tímu od zakladateľa Netflixu, časom som si však pravidlá stanovila sama. A vychádzajú mi.
Tak ako na správne vyskladanie tímu v startupe? Alebo inak, čím sa riadim už 4 roky ja:
1. Začni u seba. Ver svojej vízii a vášni a ľudia ťa budú nasledovať. Inak to nepôjde. Pozrite si video zamestnancov Apple ako už pred 20 rokmi hiroval Steve Jobs. Celý proces mal 8–9 kôl a v poslednom zatvorili uchádzača do zasadačky, kde pred neho postavili nový prototyp počítača. Ak sa oň so záujmom nezačal baviť a „ohmatávať ho“, nezobrali ho. Takto zistíte, či bude s vami zdieľať vašu vášeň.
2. Rockstars vs. Superstars. Nauč sa, ako zistíš skutočnú kvalitu kandidáta. Pravdou je, ako to opisuje Kim Scott vo svojej Radikálnej otvorenosti, že potrebujete oba typy ľudí – skalné hviezdy, ktoré dávajú vášmu tímu stabilitu, ale aj ambiciózne superhviedzy.
3. Maj jasno v tom, aké hodnoty majú mať ľudia v tvojom tíme. Ideálne je, ak si ich napíšeš a budeš si ich pri hiringu pripomínať.
4. Jasne si definuj náplň ich práce a očakávania, ktoré od jednotlivých ľudí máš. Opäť, napíš si ich. Veľmi dôležité je nerobiť v tomto smere kompromisy. Toto sú tvoje priority. Bodka. Neber k sebe ľudí, ktorí ich nespĺňajú.
5. Ak máš pre ľudí jasne definovanú náplň práce a nahiruješ skvelého človeka, nezabudni sa náplňou aj naďalej riadiť. Poznám veľa startupov, kde tím pohorel práve na rozdelení úloh. Ak nie sú v medzi ľuďmi jasne rozdelené právomoci, všetci robia všetko, no všetko v zlej kvalite. Dochádza k tomu, že preťažuješ schopných ľudí, ktorých môžeš znechutiť či doviesť k vyhoreniu.
6. Buduj brand startupu, pomôže ti to s náborom skvelých ľudí.
7. Na inzeráty, napr. na LinkedIn, odpovedaj do hodiny. Aj tým, ktorých odmietaš. Je to tvoja vizitka.
8. V inzerátoch si ujasni štýl komunikácie, o ktorom vieš, že zaujme. Pozor, tento štýl ti musí byť blízky. Keď sme napríklad hľadali človeka na oddelenie Customer Care, tak sme v inzeráte uviedli: „Hľadáme srdce Digitoo. Niekoho, kto sa postará o našich klientov.“ Prihlásila sa nám Sandra so slovami: „Ja chcem byť vaším srdcom pre vašich zákazníkov.“ Stalo sa. Je ním doteraz.
9. Latku maj nastavenú vysoko. Hiruj len tých najlepších. Daj na svoju intuíciu, ale schopnosti kandidátov si dobre overuj.
10. Networkuj. Bav sa s ľuďmi, akého človeka do tímu potrebuješ. Pomôžu ti.
11. Neboj sa ukradnúť niekoho z konkurencie. Trvá to aj niekoľko mesiacov, ale výsledok nakoniec častokrát stojí za to.
12. Vyhadzuj rýchlo. Zlý zamestnanec páli tvoje peniaze. Startup je totiž ako športový tím – slabších alebo toxických ľudí sa zbav hneď. Stačí ti totiž jeden alebo dvaja takíto ľudia a v tíme máš veľmi rýchlo obrovský problém.