Nebojte, pomôžeme vám! Poďte sa s nami pozrieť, ako vybrať platobnú bránu. V trojdielnom seriáli vám prezradíme, na čo sa pri výbere zamerať a na čo si dať pozor. Všetky tipy vychádzajú z našich best practises, ktoré optimalizujeme na základe zozbieraných dát. S týmito tipmi určite nešliapnete vedľa!
V prvej časti nášho seriálu sa pozrieme na vzhľad platobnej brány a užívateľské prostredie. Ako by mala vyzerať správne optimalizovaná platobná brána?
Jednoduchý a zrozumiteľný platobný formulár
V jednoduchosti je krása a nie nadarmo sa moderný dizajn uchyľuje práve k minimalizmu. V zásade platí, že design má predovšetkým slúžiť. Zle optimalizované prostredie sa nepekne podpíše na konverziu.
Osobitnú pozornosť si v tomto ohľade zaslúži formulár pre platbu platobnou kartou – túto platobnú metódu totiž volí väčšina platiacich zákazníkov – a to až 84 % zákazníkov.
Správne optimalizovaná platobná brána vyžaduje od zákazníkov vyplniť nevyhnutné minimum polí. Absolútnou nutnosťou sú len tri kolónky – číslo platobnej karty, dátum exspirácie a CVC kód. Každé ďalšie pole navyše predstavuje pre zákazníka zbytočnú prekážku na ceste k zaplateniu.
Elektronické peňaženky pre vyššiu konverziu
Novým trendom v online platení sú elektronické peňaženky a úložiská, ktoré prakticky nahrádzajú peňaženku s plastovými kartami – Google Pay, Apple Pay a Click to Pay. Zákazníci nechcú zložito prepisovať údaje z karty a ani ju mať fyzicky pri sebe, a preto vsádzajú na elektronické peňaženky. Medziročne dokonca pozorujeme mierny pokles zobrazenia formulára na platbu z anonymnej karty v prospech platieb pomocou Apple Pay a Google Pay.
V GoPay sa zákazníkom snažíme maximálne uľahčiť platenie. Najnovšie sme preto na stránku pre platbu anonymnou kartou pridali možnosť prekliknúť sa na platbu Google Pay, Apple Pay aj Click to Pay. Platobná brána navyše automaticky rozpozná zariadenie aj prehliadač zákazníka a podľa toho mu ponúkne dostupné úložiská. Od nasadenia tejto úpravy pozorujeme pozitívny rast konverzie – oproti roku 2022 máme o bezmála 2 % viac dokončených platieb!
Prečo sa sústredíme na elektronické peňaženky? Ich jednoduchosť má vplyv na úspešnosť platieb v porovnaní s platbou z anonymnej karty. Apple Pay dosahuje rekordnú 95 % úspešnosť! Google Pay nestojí pozadu a je o 3 % úspešnejší v porovnaní s platbou z anonymnej karty.
Celkovú užívateľskú prívetivosť GoPay vnímajú nielen používatelia, ale aj naši obchodníci. Napríklad Martin Palenčík, sales director z e-shopu www.mtbiker.sk, hodnotí rozhranie v porovnaní s ostatnými platobnými bránami pozitívne.
Responzívny dizajn
Alebo optimalizácia pre mobilné zariadenia. Že je väčšina online nákupov v dnešnej dobe realizovaná z mobilných zariadení nie je žiadne tajomstvo. Len v GoPay využíva mobilnú verziu brány až 65 % nakupujúcich.
Platobná brána by s týmto scenárom mala počítať a ponúkať optimalizované zobrazenie špeciálne pre telefóny a tablety. Nič totiž neodradí zákazníka od platenia tak, ako zle zobrazené rozhranie na mobile. Alebo dokonca nefunkčné prvky.
GoPay platobná brána ponúka aj optimalizáciu pre telefóny a tablety. Platobná brána automaticky rozpozná zariadenie zákazníka a prispôsobí zobrazenie. Vďaka tomu môžu zákazníci pohodlne zaplatiť na akomkoľvek zariadení.
V medziročnom porovnaní dát dokonca vnímame s inovovaným platobným rozhraním rast konverzie platieb z mobilnej brány. Oproti roku 2022 je celkový počet úspešných platieb o 3 % vyšší.
Inline x redirect zobrazenie
Nemalú úlohu v konverziách hrá aj typ zobrazenia platobnej brány. V základe rozširujeme dva typy – inline a redirect zobrazenie.
V prípade zobrazenia brány ako redirect dochádza počas platby k presmerovaniu zákazníka na platobnú bránu. Platobná brána tak pôsobí oddelene od e-shopu, pretože beží na inej doméne a obsah pôvodného e-shopu nie je pre zákazníka v okamihu platby viditeľný. Po zaplatení sa zákazník vracia späť na e-shop.
Pri inline variante naopak nedochádza k viditeľnému presmerovaniu zákazníka z vášho webu a brána tak pôsobí viac ako súčasť e-shopu. Platobná brána sa otvorí v modálnom okne nad pôvodným e-shopom a po dokončení platby sa zase zavrie.
Prečo je inline zobrazenie úspešnejšie?
GoPay ponúka ako redirect, tak inline zobrazenie. Ktoré je ale lepšie? Aby sme to zistili, zanalyzovali sme takmer 160 000 transakcií z rôznych e-shopov. Z našej analýzy vyplynulo, že 83 % najvýkonnejších e-shopov integruje platobnú bránu metódou redirect a zvyšných 17 % ide cestou inline integrácie.
Najlepšie e-shopy s inline integráciou v našej štúdii mali o 1,7 % viac konverzií ako tie, čo využívali redirect integráciu. Inline integrácia dlhodobo pre e-shopy funguje lepšie. Využite kúzlo inline brány vo váš prospech a integrujte platobnú bránu s týmto typom zobrazenia.
Inline verziu brány si vďaka vyššej konverzii obľúbili aj naši obchodníci. Pozitívnu spätnú väzbu na tento typ zobrazenia sme získali od Petra Šiguta, CEO webu Hlídačky.cz.
Pozrite sa na vizuálne porovnanie typov platobných brán – naľavo je zobrazenie typu inline, napravo zobrazenie typu redirect.
Presmerovanie z košíka na platobnú metódu
Prechod z e-shopu do platobnej brány by mal byť pre zákazníka maximálne bezproblémový. V ideálnom prípade by ani nemal poznať, že platobná brána je aplikácia tretej strany. Mal by mať stále pocit, že je na pôvodnom e-shope.
Preto sa zamerajte na platobnú bránu, ktorá umožňuje presmerovanie priamo na platobnú metódu, ktorú si zákazník vyberie v košíku na vašom e-shope.
Základom je tiež správne nastavenie platobnej brány pri zakladaní platby. Zákazník by nemal opakovane zadávať informácie, ktoré už raz zadal vo vašom e-shope. Vďaka flexibilite platobnej brány GoPay môžete informácie jednoducho cez API preniesť na platobnú bránu.
Presmerovanie z e-shopu priamo na platobnú metódu demonštrujeme na obrázku nižšie. Zákazník už nemusí voliť platobnú metódu na platobnej bráne a môže sa rovno sústrediť na zaplatenie objednávky.
Bezpečnosť
V dobe vysokej aktivity kybernetických “šmejdov” je bezpečnosť platobného riešenia rozhodujúcou otázkou. Zákazníci musia mať istotu, že ich osobné a platobné údaje sú dostatočne chránené.
Pri výbere preto zvážte aj tento bod. Zvoľte zavedenú platobnú bránu s najvyšším stupňom zabezpečenia (PCI DSS certifikáciou a SSL šifrovanie), ktorému zákazníci dôverujú. Dôveryhodná platobná brána by tiež mala ponúkať ochranu proti podvodom a možnosť dvojfaktorovej autentizácie (3D Secure overenie).
Pre GoPay je bezpečnosť prioritou. Transakcie neustále monitorujeme a vďaka tomu efektívne detekujeme fraudové (podvodné) transakcie. Okrem toho disponujeme najvyšším stupňom zabezpečenia certifikáciou PCI DSS a platby overujeme cez 3D Secure zabezpečenie.
Nastaviteľný vzhľad
Platobná brána by mala byť v ideálnom prípade kompatibilná so vzhľadom vášho webu, aby nedochádzalo k narušeniu celkovej estetiky.
Zamerajte sa preto pri výbere na možnosti customizácie vzhľadu platobného rozhrania. Prispôsobenie vzhľadu umocňuje dôveru zákazníkov k plateniu. Na platobnej bráne s vaším logom alebo ikonickou farbou si bude zákazník vždy istý, že platí vášmu e-shopu.
Veľa platobných brán vám umožní nastaviť vlastnú farbu rozhrania alebo nahrať vaše logo. Ale pozor na prehnane farebné prostredie alebo vlastné obrázky v pozadí! Esteticky je to síce pekný prvok, ale zbytočne odvádza zákazníkovu pozornosť od platenia.
Branding brány má pozitívny vplyv na konverziu
Na základe našej analýzy najúspešnejších e-shopov sme zistili, že 67 % týchto e-shopov využíva vlastnú farbu a logo v platobnej bráne. Aj táto maličkosť sa pozitívne podpisuje na konverziu.
Viete, že GoPay platobná brána ponúka vlastný branding brány? Môžete si nastaviť farebnú schému platobnej brány aj nahrať vaše logo do hlavičky platobného rozhrania. Vaša platobná brána bude vďaka tomu nezameniteľná!
Záverom
V tomto článku sme sa vám prezradili význam vzhľadu a používateľského prostredia platobnej brány, aj na čo si pri výbere dať pozor. Na záver vám dáme bonusovú radu – v prípade užívateľského prostredia a optimalizácie sa riaďte predovšetkým dátami, nie dojmami. Pri výbere platobného riešenia sa zamerajte na efektivitu a percentuálne množstvo konverzií.
V nasledujúcom diele sa pozrieme na ďalšie kľúčové faktory výberu – a to na platobné metódy, ktoré nesmú na vašom e-shope chýbať a ako funguje cenotvorba platobných brán.