Zaujíma ma
4. decembra 2019

Peter Csemez

Riaditeľ digitálnej agentúry
4. decembra 2019

Ako vybrať marketingovú agentúru na spoluprácu

7 min čítanie

Tento článok je určený pre každého, kto už niekedy rozmýšľal nad tým, že zverí marketingové aktivity svojej spoločnosti do rúk agentúry. To je moment, keď vyjdú na povrch otázky rôzneho typu: Je to pre nás vhodné? Oplatí sa mi to? Koľko to bude stáť? atď. Otázok a otáznikov pri riešení tejto situácie môže byť naozaj nespočetne veľa. V článku nájdete tipy, ktoré vám môžu rozhodovanie uľahčiť a pomôcť s výberom agentúry. 

Na čo mi je dobrá agentúra?

Agentúra vie pracovať ako vysunutá súčasť vášho marketingového oddelenia. Je to množstvo ľudí, ktorí majú spolu nazhromaždený veľký objem skúseností, ktoré len tak ľahko žiadny freelancer nedokáže mať. To je jedna z výhod spolupráce s agentúrou.

Spolupráca s agentúrou má veľkú výhodu v tom, že si dokážete prenajať ľudí s rôznymi špecializáciami, čo vám vie ušetriť veľa peňazí, nakoľko interne zamestnať viacerých ľudí už nemusí byť rentabilné.

Pri agentúre si v podstate prenajímate čas a skúsenosti ľudí.

Hlavne zabudnite na to, že si do firmy najmete osobu, ktorá bude vedieť spoľahlivo a zodpovedne obslúžiť najrôznejšie kanály digitálnej komunikácie – správa Facebook stránky, písanie článkov na blog, správa firemného Instagram účtu, nastavenie kampaní na Googli, nastavenie Google Analytics, vypracovanie SEO auditu, atď.

Môžem vám zodpovedne povedať, že takéhoto človeka som zatiaľ počas mojej praxe nestretol.

Viete nájsť ľudí, ktorí sa vyznajú do rôznych foriem komunikácie a tí sú ideálnymi styčnými dôstojníkmi na strane klienta pre spoluprácu s agentúrou. Takýto človek vie maximálne zefektívniť spoluprácu. Ušetriť čas, nakoľko bude vedieť presne povedať, o čo vám ako klientovi ide.

 

Spasí ma agentúra?

Agentúra vás môže spasiť, ale musíte jej dôverovať a veriť tomu, že poznajú svoju prácu, že vedia, čo robia. Vedia vás potom nasmerovať tým smerom, ktorý je pre vás vhodný.

Veľmi dôležitým faktorom pri odpovedi na vyššie napísanú otázku je trpezlivosť. Tú budete potrebovať, rovnako ako budete potrebovať dôveru v prácu agentúry. Nakoľko digitálny marketing nie je kúzlom Harryho Pottera a tým pádom to nie je žiadna magická vec, ktorá prináša svoje výsledky okamžite. Áno, sú prípady, kedy vám vie digitálny marketing veľmi rýchle pomôcť s dosiahnutím výsledkov.

Zo skúseností, ktoré mám, viem, že trvá zhruba tri mesiace, kým sa začnú dostavovať prvé reálne čísla.

Preto, nezatracujte ihneď digitálny marketing, keď vám od začiatku nebude prinášať to, čo si od neho sľubujete. Doprajte mu čas, aby začal nosiť svoje ovocie. Pri plnení cieľov je dôležité mať realistické očakávania. Okrem toho platí jednoduchá poučka. Čím viac peňazí máte k dispozícii, tým viete využiť väčší počet zmysluplných kanálov, ktoré na oplátku prinesú rýchlejšie očakávané výsledky.

Čo spraviť pred výberom agentúry?

V prvom rade si poriadne premyslite, či agentúru naozaj potrebujete. Agentúra vám môže pomôcť, ale na druhej strane je to aj časový a finančný náklad, ktorý musíte investovať z vašej strany. Uvedomte si, či ste ochotný pustiť agentúru do svojich interných dát, ktoré môžu pre svoju prácu potrebovať, tak aby vám prinášali reálne výsledky.

Tiež musíte mať jasný cieľ, čo spoluprácou chcete dosiahnuť, za aký čas to chcete dosiahnuť a koľko peňazí ste ochotný investovať. Berte na vedomie, že pokiaľ nemáte v týchto veciach jasno, tak aj agentúre sa bude ťažko rozbiehať. Vzájomná spolupráca nebude mať jasné pravidlá. Pokiaľ nebudete vedieť čo chcete dosiahnuť, tak je možné, že agentúry budete striedať častejšie, lebo ani ony vám nebudú schopné pomôcť.

Odporúčam vám pripraviť si brief/zadanie, ktoré pred výberom pošlite potenciálnym kandidátom na spoluprácu.

Ak ste brief nikdy nepísali, tak sa môžete inšpirovať na stránke Asociácie Digitálnych marketingových Agentúr (ADMA). Na stránke sa nachádzajú briefy pre najčastejšie využívané oblasti z digitálneho marketingu. Pokojne sa inšpirujte, alebo aj sťahujte. Pokiaľ ste aspoň na väčšinu vecí odpovedali kladne, ste ochotný podstúpiť takúto zmenu, ste pripravený investovať váš čas, dôveru a peniaze, tak môžete pristúpiť k výberu agentúry.

Pri rozmýšľaní o výbere si prosím pozrite ilustračný obrázok, nakoľko ten zobrazuje realitu, v ktorej sa vy sami musíte rozhodnúť, že ktoré dva body z trojuholníka budete preferovať, resp. ktoré zodpovedajú vašim požiadavkám a možnostiam. Nezabudnite, že je nemožné a nereálne vyžadovať od agentúr všetky tri body.

Keď sa na obrázok pozriete zo všeobecnej roviny, tak zistíte, že to je aplikovateľné v podstate na čokoľvek v rámci obchodu a služieb a podľa všetkého aj váš biznis sa riadi týmto trojuholníkom.

Pokiaľ nie ste ochotní akceptovať fakt, že vám agentúra vie splniť len dva z troch bodov, tak si marketingové aktivity radšej skúste obslúžiť interne.

Zdroj: www.rapidbi.com

Ako vybrať marketingovú agentúru?

Začnem tým ako si ju nevyberajte. Nepozerajte sa primárne na cenu, lebo keď sa aj služby rovnako pri agentúrach nazývajú, neznamená to, že sa za nimi skrýva úplne to isté. Pokiaľ sa rozhodnete ísť podľa ceny, tak môžete dopadnúť tak, že budete porovnávať hrušky s jablkami.

Ako si ju teda máte vyberať? Ja odporúčam ísť podľa týchto bodov:

  1. Sedí mi typovo agentúra? Sú tam ľudia, ktorí rozumejú tomu čo robíme a ako to robíme? Cítim sa s nimi dobre? Sme predsa ľudia a vzťahy sú to najdôležitejšie. Preto sa rozhodnite pre agentúru, pri ktorej sa budete dobre cítiť. Je to dobrý predpoklad na vhodnú spoluprácu.
  2. Má referencie z vertikály, v ktorej podnikám? Pokiaľ áno, tak vám vedia rýchlejšie nakopnúť veci, nakoľko nebudú robiť kroky, ktoré majú vyskúšané, že v danej vertikále nefungujú. Týmto si kúpite aspoň čiastočne know-how, ktoré už inde vyskúšali.
  3. Preferujete osobný kontakt? Tak si vyberajte agentúru z vášho mesta, alebo z blízkeho okolia. Mítingy sa v dnešnej dobe riešia aj vzdialene cez rôzne aplikácie, ale pocit z priameho kontaktu sa tak ľahko nahradiť nedá.
  4. Ponúkaný rozsah služieb. Je vhodné, pokiaľ vám jedna agentúra zabezpečí čo najviac činností z určitej oblasti. Keďže sme v téme digitálneho marketingu, tak sa snažte o agentúru, ktorá vám pokryje oblasti, ktoré potrebujete využívať. Kúskovanie vecí na rôzne agentúry / ľudí môže spôsobiť to, že sa v tom časom stratíte, ale pokiaľ aj nie, tak budete určite potrebovať viac času na komunikáciu s rôznymi ľuďmi / agentúrami. Pokiaľ máte veľa voľného času, tak môžete pokojne zadať každú činnosť niekomu inému, ale v tom prípade musíte byť silný vo vedení projektov, aby to bolo možné ustáť.

Na čo si dávať pozor?

Hlavne na to, aby ste nekúpili mačku vo vreci. Pozerajte sa na skúsenosti agentúry, nie po množstve certifikátov, ktorými sa v dnešnej dobe každý oháňa. Okrem toho dajte na vnútorný pocit, ktorý ste mali z komunikácie a stretnutia s agentúrou.

Ako si nastaviť spoluprácu?

Možností je viacero, ale najdôležitejšie je, správne si zadefinovať štartovaciu pozíciu, aby ste voči nej mohli porovnávať obdobia, ktoré budú nasledovať. V rámci toho je žiadúce, aby ste mali nejaké KPI (Key Performance Indicator), ktoré chcete sledovať. Tento parameter si môžete doladiť aj s agentúrou, ktorá vám dá zrkadlo z pohľadu ich skúseností.

Ďalej to je model spolupráce a odmeňovania, kde je viacero možností a záleží už len od agentúry, akým spôsobom funguje. Môže ísť o “feečka” (agentúrne poplatky), ktoré si účtujú za služby; plošné mesačné odmeny, ktoré zahŕňajú všetky poskytnuté služby; hodinové sadzby; percento z preinvestovaných peňazí; platba za dosiahnutý výkon, prípadne môže ísť o kombináciu rôznych typov odmeňovania.

Platba za výkon sa vám môže javiť ako najvhodnejšia forma spolupráce, ale v tom prípade musíte mať stránku nastavenú tak, že sa reálne aj nejaký výkon dá vyhodnocovať. Táto forma vás však môže v určitom momente stáť viac peňazí, ako spolupráca postavená na feečkach hodinových sadzbách. V našej agentúre sa na úvod spolupráce vyhýbame tomuto modelu spoplatnenia, nakoľko málokedy máme k dispozícii dostatočné množstvo relevantných dát, podľa ktorých by sme vedeli takýto model nastaviť.

V tomto prípade začíname s určitou testovacou prevádzkou a s testovacím obdobím, ktoré nám dá dostatok informácii.

Keď už sú dohodnuté pravidlá, tak príde na rad spôsob reportovania, ktorý môže byť nastavený rôznymi spôsobmi. V prípade menších vecí je to mesačný report, ktorý môže aj nemusí byť spojený so stretnutím/telefonátom. Pri živších veciach, ktoré sa vyvíjajú dynamickejšie sa môžu veci reportovať týždenne, prípadne aj po dňoch. Reportovanie aj v tomto prípade môže byť spojené so stretnutím/telefonátom.

Pokiaľ dostávate reporty len mailom, tak sa uistite, že všetkému z reportu rozumiete. Nie je totiž nič horšie, ako keď nerozumiete tomu, ako na tom sú vaše kampane. V tom prípade sa nebojte ozvať, aby vám zodpovedná osoba vysvetlila všetky potrebné veci, ktoré sa v reporte nachádzajú. Musíte predsa hovoriť rovnakým jazykom, aby komunikácia správne fungovala a mohla sa rozvinúť vzájomná chémia.

Táto fáza je aj o súhre agentúry a klienta, lebo bez feedbacku klienta na činnosť agentúry, ktorá je vykazovaná v reporte, agentúra nebude vedieť, či ide dobrým smerom alebo nie a úpravy v kampaniach bude robiť podľa seba.

Preto nezabúdajte dávať feedback a pýtať sa otázky.

Veľkým plusom pre agentúry je aj informácia o tom, ako sa hýbe váš biznis počas marketingových aktivít. Niektoré veci vidí agentúra priamo z dát, ktoré má k dispozícii, ale nie vždy tomu tak je a vtedy je táto informácia veľmi dôležitá.

Výhody a nevýhody spolupráce s agentúrou

Nevýhody spolupráce s agentúrou:

  • Môže to byť finančne náročnejšie. Pripravte sa na to, že to nie je 100€ alebo 200€ za prácu agentúry
  • Ťažší spôsob kontroly
  • Pomalší reakčný čas
  • Neznalosť vášho biznisu a spôsobu fungovania

Výhody spolupráce s agentúrou:

  • Veľké množstvo skúseností
  • Ušetrenie času aj financií
  • Rýchlejšie naštartovanie zmien a prinesenie výsledkov
  • K dispozícii sú odborníci na rôzne oblasti digitálneho marketingu
  • Nezaujatosť a strategický nadhľad
  • Lepšie cenové podmienky v prípade nákupu lokálnych digitálnych médií

Pár slov na záver?

Proces, ktorý som opísal nie je žiadna raketová veda. Pokiaľ sa budete riadiť aspoň čiastočne tým, čo som popísal vyššie, tak chybu určite neurobíte. Prinajhoršom stratíte pár mesiacov, kým spoluprácu zadáte opäť niekomu ďalšiemu, ale na druhej strane budete skúsenejší, čo je na nezaplatenie.

Posledná rada na záver. Vyskúšajte si sami niektoré marketingové platformy, aby ste nadobudli aspoň aký-taký obraz o tom, že ako fungujú a akú úroveň zručností na ne potrebujete, aby ste ich vedeli aspoň ako tak obslúžiť. Potom sa budete na prácu agentúry pozerať so zmenenou optikou.

Držím vám palce, či už si pre spoluprácu agentúru vyberiete, alebo nie.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Peter Csemez

Riaditeľ digitálnej agentúry

Riaditeľ digitálnej agentúry paravan interactive, ktorá patrí medzi najstaršie agentúry pôsobiace v digitálnom marketingu. Držiteľ titulu Master in Digital Marketing z prestížnej IEBusiness School.

Tento článok prináša

Paravan interactive je online reklamná agentúra so sídlom v Bratislave. Sme špecialisti na PPC reklamu, reklamné kampane na internete a online marketing.

Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.