5 min. čítanie

“Ochotní a usmievaví” kuriéri, alebo ako udržať vysokú kvalitu v logistike (Milan Jurík, DPD)

Povolanie kuriéra je v mnohých prípadoch dosť nevďačné. Nárazovo veľa roboty, neustály kontakt s rôznymi ľuďmi, či stres na cestách. Nájsť preto vhodných kolegov, ktorí to zvládnu dobre robiť roky je extrémne náročné. Či je dnes ťažšie zohnať kvalitného kuriéra ako v minulosti, prečo sú niektorí kuriéri dobrí a iní slabší a aký je trend výdajných boxov nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Milan Jurík, Operations Director v DPD SK.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
|
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:02 Je dnes ťažšie zohnať kvalitného kuriéra ako v minulosti?
  • 04:26 Ako v DPD zabezpečia, aby mali kuriéri svoj štandard?
  • 06:47 Sú na to aj nejaké interné procesy a technológie?
  • 11:00 Je to v konkurenčných spoločnostiach podobné?
  • 11:49 Prečo sú niektorí kuriéri dobrí a iní slabší?
  • 13:57 Aké sú rozdiely medzi regiónmi?
  • 18:25 Dostávajú kuriéri sezónne bonusy?
  • 19:10 Aký je trend výdajných boxov?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Význam kvality v doručovacích službách

V doručovacích službách zohráva kvalita kľúčovú úlohu, najmä preto, že koncový zákazník často vníma celú spoločnosť na základe kontaktu s kuriérom. Kuriér nie je len jednoduchým dopravcom balíkov; jeho práca si vyžaduje zručnosti, ako je ovládanie skenerov, platobných terminálov a iných technologických zariadení, a zároveň schopnosť efektívne komunikovať so zákazníkmi. Kuriér je v podstate posledným alebo prvým bodom kontaktu medzi spoločnosťou a zákazníkom, čo znamená, že jeho správanie môže zásadne ovplyvniť spokojnosť zákazníka s celou službou.

DPD preto investuje značné prostriedky do vzdelávania a školení kuriérov, aby zabezpečilo, že títo pracovníci budú schopní poskytovať služby na najvyššej úrovni. Tieto investície zahŕňajú nielen technické školenia, ale aj súťaže medzi depami, ktoré motivujú kuriérov k lepším výkonom. Vzdelávanie a školenia však nestačia, pretože pracovný trh sa mení a nájsť kvalitného kuriéra je dnes ťažšie, ako kedykoľvek predtým.

Výzvy pri hľadaní kvalitných kuriérov

Atraktivita povolania kuriéra klesá, čo vedie k tomu, že spoločnosti ako DPD musia byť aktívnejšie pri hľadaní vhodných kandidátov. Nie je to len o tom, aby kuriér dokázal doručiť balík z bodu A do bodu B, ale musí mať aj ďalšie zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pre efektívne vykonávanie tejto práce. Kuriéri dnes musia byť flexibilní, schopní rýchlo reagovať na zmeny a zároveň zvládať náročné pracovné podmienky, ako je doručovanie počas letných horúčav alebo v rušnom predvianočnom období.

Napriek tomu, že DPD spolupracuje s externými dodávateľmi, ktorí zabezpečujú kuriérov, stále kladie dôraz na kvalitu ich práce. Firma úzko spolupracuje s personálnym oddelením a zabezpečuje školenia pre všetkých kuriérov, ktorí prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi. To zahŕňa nielen školenia zamerané na bezpečnosť práce, ale aj na konkrétne procesy vyzdvihovania a doručovania balíkov priamo v teréne.

Technológie a ich úloha v doručovaní

Technológie zohrávajú zásadnú úlohu pri optimalizácii doručovacích procesov. Každý deň kuriér dostáva presný rozvrh a trasu, ktorá je optimalizovaná tak, aby minimalizovala najazdené kilometre a zároveň maximalizovala počet doručených balíkov. Príjemcovia sú o svojich zásielkach informovaní nielen deň vopred, ale aj v deň doručenia, a to s presným časovým oknom. DPD umožňuje svojim zákazníkom prostredníctvom aplikácií, ako je MyDPD, meniť čas a miesto doručenia, čo im poskytuje väčšiu flexibilitu.

Táto flexibilita je však občas aj zneužívaná, keď zákazníci menia doručovacie adresy na veľké vzdialenosti, čo môže byť pre kuriérov veľmi náročné. Kuriéri musia denne zvládnuť doručiť stovky balíkov, a pritom dodržať časový harmonogram. Preto nie je vždy možné vyhovieť každému zákazníkovi, najmä ak sa vyskytnú nepredvídané okolnosti.

Odmeňovanie a fluktuácia kuriérov

Odmeňovanie kuriérov v DPD je založené na výkone a ďalších merateľných ukazovateľoch, ako je počet doručených balíkov a dodržanie časového harmonogramu. Kuriéri, ktorí musia prekonávať dlhšie vzdialenosti alebo doručovať v náročných podmienkach, sú odmeňovaní lepšie. Okrem toho sú dôležité aj kvalitatívne ukazovatele, ktoré však nie sú priamo prepojené s odmeňovaním, ale skôr motivujú kuriérov prostredníctvom interných súťaží a iných benefitov.

Fluktuácia v tejto profesii je relatívne vysoká, pohybujúc sa medzi 40-50 % ročne, čo predstavuje pre DPD značné skryté náklady. Firma sa preto snaží minimalizovať túto fluktuáciu, najmä tú neplánovanú, kde kuriér odchádza dobrovoľne kvôli lepšej ponuke alebo iným dôvodom. Cieľom DPD je udržať túto fluktuáciu na úrovni 15 %, čo sa zatiaľ tento rok úspešne darí.

Sezónne výzvy a bonusy

Počas vianočnej sezóny, keď objem doručovaných balíkov výrazne stúpa, je práca kuriérov obzvlášť náročná. DPD preto vypláca sezónne bonusy, ktoré sú naviazané na počet extra doručených balíkov a odpracovaných dní. Tieto bonusy sú formou uznania za prácu v náročných podmienkach, keď je doručovanie obzvlášť stresujúce. Firma sa tiež snaží zlepšovať pracovné podmienky na depách, aby kuriéri mali všetko, čo potrebujú na začiatok aj ukončenie svojho pracovného dňa v poriadku.

Budúcnosť doručovania do boxov a konsolidácia sietí

Doručovanie do výdajných boxov je trendom, ktorý rastie rýchlejšie ako klasické doručovanie na adresu. Hoci je ťažké presne odhadnúť, kam až tento trend dospeje, je jasné, že kuriéri budú ešte niekoľko rokov nevyhnutní. Každá doručovacia spoločnosť momentálne buduje svoju vlastnú sieť výdajných boxov, čo môže viesť k budúcej konsolidácii trhu, kde zostanú len najsilnejší hráči.

DPD si uvedomuje, že Slovensko má obmedzený trh, a preto môže nastať situácia, kde budú doručovacie spoločnosti nútené spolupracovať a využívať spoločné siete boxov. To by mohlo zjednodušiť celý proces doručovania a znížiť náklady.

Záverom možno povedať, že kvalita doručovacích služieb je výsledkom kombinácie kvalitných ľudí, efektívnych procesov a moderných technológií. DPD sa snaží neustále zlepšovať vo všetkých týchto oblastiach, aby poskytla čo najlepšie služby svojim zákazníkom.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

DPD Slovensko

DPD, člen medzinárodnej prepravnej skupiny Geopost, je popredným hráčom v sieti medzinárodnej prepravy balíkov v Európe. DPD ponúka svoje služby doma aj v 230 krajinách sveta.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)
5 min. čítanie

Ako vie banka reálne a naozaj pomôcť e-commerce firme? (Pavol Bogár, Tatra banka)

Bankové subjekty, telekomunikácie či poisťovne nie sú väčšinou príliš pozitívne témy na rozoberanie. Avšak v tomto prípade môže byť opak pravdou. Keď sa banka venuje aktivitám na pomoc podnikateľom a vyvinie pre nich celý ekosystém, zrazu to všetkým zúčastneným dáva zmysel. Ako pristupuje k financovaniu e-shopov Tatra banka, či je takéto financovanie možné len pre […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)
6 min. čítanie

Ako robí online marketing slovenský Decathlon? (Tomáš Obal, Decathlon)

Nahliadnite do zákulisia marketingu a e-commerce jednej z popredných značiek športového vybavenia. Zistíte, aké stratégie používa pri cenovej politike, ako pristupuje k sezónnym kampaniam a zľavám, a aké technológie využíva na meranie úspešnosti kampaní, vrátane nového nástroja Amplitude. Dozviete sa tiež, prečo sa Decathlon na Slovensku vyhýba spolupráci s influencermi a namiesto toho sa orientuje […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+