Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
|
6 min. čítanie

Ako dopadla dražba TOP slovenských domén a ako dopadne web, ako ho poznáme? (Peter Bíro, SK NIC)

Čo sa stane, keď necháte svoju doménu prepadnúť? V najlepšom prípade ju niekto kúpi a nič sa nestane. V tom horšom sa cudzí človek dostane k vašim faktúram, e-mailom či prístupom do banky. Zistite, ako fungujú aukcie slovenských domén, prečo ich hodnota rastie, ako sa mení internet s nástupom umelej inteligencie a prečo je vaša doména tou najdôležitejšou súčasťou vašej digitálnej identity. Viac informácií nám poskytol Peter Bíro, generálny riaditeľ SK-NIC

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:18 O čo išlo v dražbe unikátnych domén?
  • 05:34 Aké subjekty sa zapájali do danej aukcie a ako to dopadlo?
  • 07:45 Bude SK NIC regulovať aftermarket domén na Slovensku?
  • 15:16 Dotknú sa zmeny v spojení s AI aj domén?
  • 20:24 Aké riziko plynie z exspirovania aktívnej domény?
  • 29:44 Dá sa brániť proti zneužitiu exspirovanej domény?
  • 32:58 Ako fungujú projekty, ktoré podporujú?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Hodnota domén a expirácia ako riziko

Každá doména s koncovkou .sk spadá pod správu SKNIC-u. Kým slovenské domény stoja len niekoľko eur ročne, napríklad chorvátske presahujú hranicu sto eur. Tento rozdiel je dôsledkom umelo znížených cien, ktoré však môžu priniesť aj svoje riziká. Doména je v podstate licencia na používanie určitého mena. Ak si ju vlastník nepredĺži, právo na ňu stráca a získa ju niekto iný.

Mnohé firmy si neuvedomujú, že práve expirácia domény môže byť katastrofou. Stačí, aby si ju niekto iný zaregistroval, a zrazu má prístup k ich e-mailom, faktúram či citlivým údajom. Stalo sa to aj veľkej mediálnej agentúre s miliónovými obratmi, ktorá zabudla na predĺženie domény. Nový vlastník tak mohol sledovať ich internú komunikáciu aj fakturáciu.

Doména preto nie je len technický pojem. Predstavuje súčasť digitálnej identity, ktorej strata môže mať finančné aj reputačné následky.

Aukcie prémiových domén

Na Slovensku sa v posledných rokoch rozbehli aukcie prémiových, najmä jedno- a dvojznakových domén, ktoré boli dlhé roky zablokované. Dôvod bol jednoduchý – išlo o kombinácie ako a.sk, ai.sk či cz.sk, ktoré boli vyhradené pre štáty alebo historicky rezervované.

Tieto domény sa teraz postupne uvoľňujú do aukcií, rozdelených do niekoľkých kôl. V každom kole sa objaví približne 30 až 40 domén, aby sa predišlo chaosu a súťaž bola férová. Niektoré z nich sa predali len za niekoľko tisíc eur, iné vystrelili až na viac než 20-tisíc. Záujem prejavili bežní ľudia, firmy aj mediálne agentúry.

Cieľom dražieb nie je maximalizovať zisk, ale dostať domény do rúk reálnych používateľov. Výťažok smeruje do fondu SKNIC, ktorý financuje projekty v oblasti bezpečnosti, vzdelávania či digitalizácie.

Nové pravidlá pre expirované domény

Doteraz platilo, že ak niekto nezaplatil za svoju doménu, po 40 dňoch od expirácie sa uvoľnila a mohol ju zaregistrovať ktokoľvek. To viedlo k špekuláciám a pretekaniu v rýchlosti serverov, ktoré sa snažili domény „odchytiť“ ako prvé. Nový systém tento proces zmení.

Po novom budú expirované domény najskôr zaradené do krátkej aukcie s nízkou vyvolávacou cenou. Až keď sa o ne nikto neuchádza, uvoľnia sa na voľnú registráciu. Takýto model funguje už v Česku či Estónsku a prináša férovejšie podmienky pre všetkých záujemcov.

Zároveň sa zvažuje zavedenie symbolického depozitu, aby sa predišlo falošným prihadzovaniam. Majitelia domén tak dostanú viac možností, ako svoju doménu zachrániť, a zároveň sa eliminuje priestor pre zneužívanie systému.

Umelá inteligencia a meniací sa internet

Rozvoj umelej inteligencie mení aj spôsob, akým ľudia používajú internet. Prehliadače začínajú ponúkať AI odpovede priamo vo výsledkoch, čo znamená, že používateľ sa často ani nedostane na konkrétny web. To je problém pre dôveryhodnosť zdrojov, pretože ľudia prestávajú overovať informácie a prijímajú prvú zobrazenú odpoveď ako pravdu.

Ak by weby a domény postupne zanikli, vznikla by otázka, z čoho bude AI čerpať informácie. Vlastná doména preto zostáva symbolom nezávislosti a istoty. Kým sociálne siete môžu zmeniť pravidlá či spoplatniť služby, doména zostáva pod kontrolou jej majiteľa.

Prečo sa oplatí vlastniť vlastnú doménu

Domény sú dlhodobo lacné – priemerná cena slovenskej domény je okolo 12 až 15 eur ročne. V porovnaní s inými nákladmi je to zanedbateľná suma. Mnohí však túto hodnotu podceňujú a domény nechávajú prepadnúť. Denne takto na Slovensku expiruje okolo 150 domén.

Ak je doména spojená s e-mailom, riziko je obrovské. Nový majiteľ môže získať prístup k účtom, bankám či cloudovým službám cez reset hesla. Preto je dôležité mať dvojnásobné overenie – napríklad kombináciu e-mailu a SMS autentifikácie.

Ešte vážnejší problém nastáva vo verejných inštitúciách. Predstava, že úrad komunikuje cez e-mail s adresou @gmail.com, je absurdná. Bez vlastnej domény nemá žiadnu kontrolu nad dátami, servery patria súkromnej spoločnosti a štát tak stráca dôveryhodnosť aj bezpečnosť.

Doménový koš ako zbraň útočníkov

Ak doména expiruje, nový vlastník môže aktivovať tzv. doménový koš – nastavenie, pri ktorom všetky e-maily na danú doménu prichádzajú do jedného inboxu. Medzi tisíckami spamov sa môžu objaviť faktúry, bankové správy či iné citlivé dáta. Z nich sa dá jednoducho zistiť, kde bola doména registrovaná, a prihlásiť sa do cudzích účtov.

Ak chce firma doménu zrušiť, musí si najskôr prejsť všetky služby, ktoré ju používajú, a zmeniť prihlasovacie údaje. Ideálne je ponechať si doménu ešte rok či dva a sledovať, čo na ňu prichádza. Ešte lepšie je zaplatiť si ju na desať rokov dopredu – stojí to len pár desiatok eur, ale eliminuje sa riziko krádeže identity.

Doména má totiž často reputáciu, ktorú útočníci dokážu zneužiť. Dôveryhodná doména sa dá použiť na rozosielanie škodlivých e-mailov, ktoré filtre nezastavia.

Fond SKNIC: podpora bezpečnosti a vzdelávania

Výnosy z dražieb domén putujú do fondu SKNIC, ktorý podporuje projekty v oblasti kyberbezpečnosti, vzdelávania a umelej inteligencie. Funguje transparentne, bez zbytočnej byrokracie. Žiadatelia predkladajú jednoduché projekty, ktoré majú mať reálny prínos a potenciál širšieho využitia.

Projekty sú rôznorodé – od vytvárania online vzdelávacích modulov až po technologické riešenia pre školy či neziskové organizácie. Podporené boli aj akademické iniciatívy, napríklad projekt zameraný na klimatickú bezpečnosť v právnom prostredí.

Finančná podpora sa pohybuje od niekoľkých tisíc eur pri menších projektoch až po 30-tisíc pri väčších. Cieľom nie je rozdávať veľké sumy, ale podporiť praktické nápady, ktoré zlepšujú digitálnu gramotnosť a bezpečnosť na Slovensku.

Za desať výziev fond prijal viac než 1 700 žiadostí. Najlepšie projekty sa stretávajú na spoločných prezentáciách, kde môžu spolupracovať a vytvárať nové partnerstvá.

Záver a pohľad do budúcnosti

Digitálna bezpečnosť sa netýka len IT odborníkov, ale každého, kto vlastní doménu či používa e-mail. Nové pravidlá, ktoré majú prísť, prinesú férovejší systém správy domén aj vyššiu ochranu pred špekulantmi.

Slovensko sa tak približuje k modelu, ktorý úspešne funguje v Česku a Estónsku. Budúcnosť domén nie je len o technológiách, ale o zodpovednosti a vedomí, že kontrola nad vlastnou digitálnou identitou je v rukách každého z nás.

Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť „weby pre klientov“ je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby „popadali“. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii „IT project Manager“, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho „mikromanažmentu“. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 „Done is better than perfect“ 👍 „Nestrelíš, nedáš gól“ 👍 „Aj pád na hubu je krok vpred“ 👍 „Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať“ Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do „strieľania“ a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Tento článok ti prináša

SK-NIC, a. s.

Spoločnosť SK-NIC, a. s., spravuje doménu .sk a je uznaná organizáciou IANA od 90-tych rokov. V roku 2006 uzavrela unikátnu dohodu s vládou SR, ktorá prevzala časť kompetencií. SK-NIC má 5900 akreditovaných registrátorov a zabezpečuje 100-percentnú dostupnosť služby DNS. Od decembra 2017 patrí pod globálnu skupinu CentralNic, ktorá je verejne obchodovaná na londýnskej burze, a od roku 2023 nesie názov Tím Internet.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Doručenie tovaru je kľúčová zákaznícka skúsenosť. Prečo nevyberať len na základe ceny (Anton Kukučka, Packeta)
6 min. čítanie

Doručenie tovaru je kľúčová zákaznícka skúsenosť. Prečo nevyberať len na základe ceny (Anton Kukučka, Packeta)

Rýchlejšie doručenie, inteligentné Z-boxy, ekologické riešenia aj nové nápady, ktoré môžu zmeniť spôsob, akým vnímame logistiku. Tento rozhovor ukazuje, že doručenie nie je len o balíkoch, ale o emóciách, dôvere a technológiách, ktoré zlepšujú každú fázu nákupu. Zistíte, prečo je „objednaj si do troch hodín a zajtra to máš doma“ silnejší argument než akákoľvek zľava […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Ecommerce Bridge UPDATE 45/2025
1 min. čítanie

Ecommerce Bridge UPDATE 45/2025

Najnovšiu epizódu podcastu Ecommerce Bridge UPDATE nájdete na všetkých populárnych platformách.    

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
E-commerce expanzia v roku 2026. Ako vybrať podľa potenciálu a nie pocitu (Roman Teuschel, eVisions)
6 min. čítanie

E-commerce expanzia v roku 2026. Ako vybrať podľa potenciálu a nie pocitu (Roman Teuschel, eVisions)

Expanzia e-shopu do zahraničia už dávno nie je len o preklade webu. Úspech v roku 2026 bude patriť tým, ktorí chápu dáta, investujú do dôvery a majú trpezlivosť. Slovensko ako test, Poľsko ako výzva a Nemecko ako cieľ – tak vyzerá cesta mnohých značiek, ktoré sa učia, že marketplace nie je zázrak a rýchle víťazstvá […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet