15 min. čítanie

Ako sa stať kvalitným PPCčkárom

Ak sa zaujímate o marketing, máte radi čísla a baví vás to pretaviť do niečoho, kde niekomu budete vedieť prinášať výsledky a vďaka tomu si aj zarábať, možno je práca PPCčkára pre vás to pravé. K tejto ceste ale vedú viaceré úskalia a snaha, ktoré je možno dobré vopred aspoň z náhľadu spoznať, predtým ako sa pre tento typ práce rozhodnete.

Martin Bulák Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS
Ako sa stať kvalitným PPCčkárom
Zdroj: Depositphotos

V prvom rade vás to musí baviť, tak ako sa to hovorí o každej práci. No to neznamená že vás musí baviť celý život len klikanie kampaní a sledovanie čísel. Musí vás baviť prinášať výsledky vašim klientom v reklamných účtoch ktoré spravujete, alebo ktoré budú spravovať ľudia, ktorých budete mať na starosti.

Je to aj o zodpovednosti, lebo pracujete s financiami. Bez toho, aby vás to bavilo a napĺňalo, to ale nepôjde. Preto treba na to myslieť a veľmi dobre si zvážiť, do čoho sa púšťate. Ak raz pracujete s niekoho financiami, je potrebné myslieť aj na to, že možno od vášho prístupu závisí to, či na konci mesiaca skončí v zisku, alebo strate. No a nakoniec aj na to, že kvôli tomu, že sa vám niečo nechcelo, môžete niekomu položiť biznis. V prípade, že to chcete robiť len kvôli peniazom – prosím, nerobte to.

Výzvy práce PPCčkára

PPCčkár sa pri svojej práci musí popasovať s viacerými výzvami. Skúsim uviesť tie najhlavnejšie, ktoré majú asi najväčší vplyv na to, či sa rozhodnete pre túto prácu, alebo si nakoniec poviete, že to pre vás asi nič nie je.

  • Zvládanie stresu: Ako som spomínal vyššie, pracujete s peniazmi klientov. V prípade, že ide o menších klientov bežiacich na výkonnostnom PPC a nie veľké firmy s vopred naplánovaným budgetom na budovanie brandu, tak je táto téma ešte viac na mieste. Musíte myslieť na to, že klienti od vás očakávajú výsledky. Tie výsledky očakávajú vo forme návratnosti z toho, čo do reklamy investujú. Častokrát tie výsledky očakávajú aj omnoho rýchlejšie, ako sa možno vopred dohodnete. (Pozn.: Rekord, ktorý evidujem, je zatiaľ 3 dni po spustení kampane.)
  • Žiadna pauza: Toto sa dá chápať rôznymi spôsobmi, no ak ste freelancer alebo jediný zamestnanec na pozícii PPC v nejakej firme, tak v podstate si nemôžete zobrať dovolenku. „Nemôžete“ ani ochorieť. Nemôžete v podstate nič, lebo kampane stále bežia. Váš klient si nemôže dovoliť vypnúť reklamy len preto, že ste sa rozhodli ochorieť, lebo by to malo veľký dopad na jeho biznis. Iné je to, samozrejme, pri agentúrach, kde sa vedia ľudia navzájom zastúpiť. U nás v BOOSTERS pracujeme dokonca s neobmedzenou dovolenkou, keďže sa vždy vieme navzájom zastúpiť.
  • Dopady na zdravie: Toto sa možno ani tak netýka špecificky práce PPCčkára, ako kancelárskej práce ako takej. V kombinácii s faktormi stresu, o ktorých píšem v prvom bode, to ale môže byť už špecifickejšie. Každopádne, skôr či neskôr vám začne odchádzať chrbát z dlhého sedenia. Čiže nepostavíte sa zo stoličky ani na to, aby ste založili do poličky nejaké šanóny, lebo vo vašej práci žiadne neexistujú. A ak len trochu beriete tú prácu vážne, tak časom začnete brať magnézium a významne si budete musieť upraviť životný štýl, aby ste to zvládali. Taký silový šport, plávanie, beh, či otužovanie sú dobrým základom ako to dlhodobo „prežiť bez ujmy“.

Výhody práce PPCčkára

Na druhej strane sú tu výhody. Tie aspoň z môjho pohľadu masívne prevažujú nevýhody, aj keď určite netreba podceňovať stres, ktorý sa v iných zamestnaniach nemusí až tak vyskytovať. Niekto môže možno preferovať pokojnú prácu niekde na úrade, so stresovým vrcholom v podobe náročnej voľby že čo si oraziť na obednom menu. A to môže byť pre neho najväčší benefit.

  • Bezpečná kancelárska práca: Možno to vyznie komicky, no skutočne ide o typickú kancelársku prácu, ktorá v samotnom základe mnohým veľmi vyhovuje. Nemusíte sa s ničím špiniť a nemusíte nikam chodiť. „Len“ si klikáte. Ja som už úplne upustil aj od chodenia po klientoch. Nie je to potrebné a aj keď to nebude asi veľmi populárne, čo napíšem, – fyzické návštevy sa preceňujú. Vybavíte si čo potrebujete na hodinovom online meetingu a pokračujete v práci. A aj tá hodina je veľa. Stiahnite to na pol hodinu a venujte sa radšej práci. A s osobou, s ktorou ste chceli mať meeting, si radšej zájdite na pivo.
  • Flexibilita: Nemusíte vstávať ako do fabriky na výmenu smeny. Ja už roky nepoužívam budík a rána mám určite príjemnejšie (paradoxne vstávam skôr, ako keď som ho používal). Máte okrem toho určite aj flexiiblný pracovný čas, keďže je v zásade jedno, či kampane začnete optimalizovať o 7:00, alebo 8:00. Žiadne zázraky aj tak za tú hodinu nevyprodukujete, keďže PPC je o postupných zmenách, implementáciách, testovaní a postupnom nasledovaní stratégie.
  • Peniaze: V neposlednom rade sú to peniaze. Ako PPCčkár ste v podstate odmeňovaný tým, aký úžitok viete klientom priniesť v podobe reálneho prínosu na ich biznis. Vaša odmena bude zrejme v priemere vyššia aj ako odmena iných ľudí v oblasti marketingu. No a rastom vášho skillu budete určite rásť aj tým, čo si dokážete zarobiť.
  • Sloboda: Ako PPCčkár môžete pracovať kdekoľvek. Môžete byť aj doma ako freelancer, alebo aj ako zamestnanec, ak vám to zamestnávateľ dovoľuje. Môžete sa zobrať a ísť do Thajska alebo na Maledivy a pracovať odtiaľ. Je to úplne jedno. Ja aj tento článok píšem v lietadle a ak by Ryanair mal WiFi, namiesto toho by som možno pozeral kampane.

Je to teda práca pre každého?

Určite nie. A nestačí ani to, že ťa to bude baviť. Základom je logické uvažovanie a to hlavne z toho dôvodu, že pracujete so strojmi. Stroje sa k vám budú správať logicky a vy tú logiku budete musieť vyhodnotiť. Musíte chápať, čo sa logicky stane o mesiac, ak zmením hodnotu x o 20 % nahor a čo sa stane, ak ju znížim. Ak si nie ste v tomto istý, ideálne je absolvovať test logického myslenia.

Alfa a omega tejto práce je okrem toho aj správny time management a schopnosť projektového plánovania. Toto je niečo, čo sa dá naučiť, no sú ľudia, ktorí sa do toho jednoducho nikdy nedostanú – čo môže byť spôsobené aj rôznymi miernymi poruchami správania, ktoré možno hovoria len o tom, že by sa mali venovať inej činnosti.

Ako začať

Ja osobne som začal trochu netradične a budem popisovať postup, ktorým som si ja neprešiel. Možno aj preto, lebo v dobe mojich začiatkov s reklamou ešte neexistovali ani PPC systémy ako ich poznáme dnes a ani PPC agentúry.

  • (Ne)potrebujete školu: V prvom rade začnem s tým, čo určite „nepotrebujete“ – školu. A to hlavne z toho dôvodu, že žiadna škola (aspoň teda na Slovensku) vás PPC nenaučí. Dôvod, prečo to píšem s „ale“ je ten, že určite je lepšie tú školu mať, a to školu zameranú na marketing či informatiku, alebo akýkoľvek technický obor, ktorý vás bude na toto predurčovať. Hlavne to teda u potenciálneho zamestnávateľa bude zohrávať veľký faktor v rozhodovaní či vás prijať.
  • Hrajte sa: Presne tak. Ak sa chcete do toho dostať, začnite tak, že sa s tým budete hrať. Sami na vlastnom. Urobte si web, kľudne aj nejaký pokusný vo WordPresse na službu XY a hrajte sa. Vytvorte si Google Ads účet pod svojím e-mailom, spustite nejaké kampane a sledujte, ako sa to bude správať. Verte mi – tých 50 €, ktoré do toho investujte, sa vám na vašich začiatkoch mnohonásobne vráti.
  • Zamestnajte sa:
    • a) Inhouse – Pri tejto voľbe sa myslí to, že budete robiť na klientskej strane. Určite je najlepšie začať v malej firme. Ideálne tam, kde budete musieť s niečím vy začať a prejsť si celým procesom úplne od piky. Horšia voľba je veľká firma či štátna, so striktne zadanými procesmi, kde budete fungovať ako stroj v obrovskej mašinérii procesov a k vám sa dostane len úloha nahodiť kampane s predvoleným rozpočtom na predvolenú dobu, bez nejakých zmysluplných cieľov či očakávaní. Pri malej firme si okúsite viaceré funkcie, viaceré stoličky, získate nadhľad a zmysel pre efektivitu.
    • b) V agentúre – Ak sa zamestnáte v agentúre, čaká vás zase rozhľad z pohľadu širšieho spektra oblastí ku ktorým si pričuchnete. Na druhej strane viacerým veciam sa nebudete môcť venovať tak detailne, lebo nebudete pracovať len na jednom projekte. Na druhej strane, mnohým veciam sa priučíte, keďže získate za pomerne krátky čas vedomosti, ktoré ste predtým museli samoštúdiom alebo systémom pokus-omyl riešiť samostatne a zdĺhavo.
  • Neviete sa zamestnať? Stážujte – A ponúknite agentúre prácu aj zadarmo. Hlavne počas štúdia nie je lepšej príležitosti, ako začať so stážou v nejakej (kvalitnej) agentúre, ak sa tomu chcete venovať. Veľmi dobre si rozmyslite, že či chcete mať po ukončení vysokej školy v životopise brigádu v McDonalde alebo stáž v reklamnej agentúre, len preto, že ste si mysleli, že tie peniaze ako 20-ročný fagan skutočne potrebujete (nie nepotrebujete).

Ako kariérne rásť

Práca PPC špecialistu nie je len o celoživotnom klikaní kampaní a rozhodovaní sa o tom, ktoré zlé kľúčové slovo vylúčim alebo akej kampani navýšim či nenavýšim rozpočet. PPCčkár vie kariérne rásť a v prípade, že je šikovný a práca ho baví, tak ten rast môže byť celkom rýchly.

  • Ako PPC stážista ste úplne na začiatku a nepotrebujete nič vedieť. Jediné, čo sa od vás očakáva, je to, že budete počúvať, zapisovať si a plniť úlohy od seniora, ktorého budete mať v danej agentúre alebo firme prideleného. Hlavne to nepokašlite. To odporúčanie alebo neodporúčanie môže následne definovať to, ako sa bude vyvíjať vaša ďalšia kariéra, a tým aj váš život. A ako bolo spomenuté, neočakávajte žiadny plat (ak nejaký bude, bude to fajn benefit).
  • Ako PPC junior budete začínať v agentúre, kde sa od vás takisto nebudú očakávať veľké zázraky (ak ich niekto od vás očakáva, tak rýchlo utekajte). Nemusíte mať ani skúsenosti s jednotlivými systémami, no oproti stážistovi sa už čaká aspoň to, že viete, čo chcete a uvedomujete si veľmi dobre, o čom tá práca je a čo obnáša. Budete plniť zadané úlohy a pracovať na kampaniach mimo strategických vecí. Odmenou bude pre vás vzdelávanie od prideleného seniora a možno aj celkom príjemný plat.
  • Ako PPC medior už viete kvalitne pracovať s analytikou, máte rozhľad aj do iných systémov, niečo ste si „odklikali“ a s PPC pracujete už aspoň 3 roky. Za tento čas ste sa naučili ako nastaviť propagáciu v jednotlivých PPC systémoch tak, aby sa dokázala správne vyhodnocovať a viete vytvárať samostatne kampane tak, aby vám niekto musel hovoriť čo robiť. Znovu vaša odmena na trhu porastie.
  • Ako PPC senior máte ďalšie roky skúseností, máte rozhľad z rôznych oblastí a viete na akýkoľvek biznis a akýkoľvek projekt vyprodukovať zmysluplnú PPC stratégiu. Okrem toho ste to už vy, kto zaškoľuje stážistov a juniorov. Takisto ste schopní samostatne komunikovať výsledky vašej práce verejne, a to buď formou článkov, videí, podcastov alebo na konferenciách. Ste v pozícii, kde si už vy určujete podmienky a trh sa ide o vás potrhať.

No nemusí to byť zďaleka len takto priamočiare. Ľudia sú rôzni a špecificky PPCčkári sú zväčša introverti. Môžete si pri tomto popise povedať, že vás nikto nedostane do toho, aby ste niečo prezentovali a nevidíte sa ani v nejakom zaškoľovaní iných ľudí. Pokoj, nič nie je povinné, je to len nejaká „feature“, ktorá vás môže posunúť. No ak vynikáte v inej „feature“, tak si možno vystačíte aj bez toho.

Môžete kľudne zostať aj na pozícii mediora a robiť PPC konzultanta, pričom sa zameriate na konzultovanie výkonu kampaní. Môžete robiť audity reklamných účtov, navrhovať zmeny a následne ich aj riešiť. Znovu vaša cena na trhu rastie.

Alebo si jednoducho vypichnete jednu z „funkcií“ seniora a budete sa venovať len tomu. Môžete byť dobrý Team leader, no nemusí sa vám chcieť verejne hovoriť, alebo sa niekde prezentovať. Tak budete Team leader. Práce je dosť pre všetky funkcie. Stačí si len vybrať.

Vedieť len PPC nestačí

Keď sa budete chcieť dať na túto prácu a budete začínať, treba si uvedomiť, že nestačí len ovládať „PPC“ (tým je myslené ovládanie samotných reklamných systémov). Toto z vás kvalitného PPC špecialistu nikdy nespraví.

Onoho času som vytvoril PPC komunitou overený zoznam znalostí a zodpovedností jednotlivých úrovní PPC špecialistu, ktorý vám ponúkne náhľad do rozsahu znalostí kvalitného PPC špecialistu. Ale poďme pekne po poriadku.

Čo treba ovládať okrem samotných systémov?

  • Analytika – ovládať aspoň základy analytiky je pre kvalitného PPCčkára taký základ. Pochopenie atribúcie, vplyvu jednotlivých kanálov v nákupnom procese. Schopnosť nastaviť sledovanie na webe či inde a následne to celé vyhodnotiť a navrhnúť podľa toho zmeny.
  • Webové platformy – mať prehľad v možnostiach jednotlivých platforiem je niečo, bez čoho sa len ťažko zaobídete. Schopnosť aspoň navrhnúť možnosti integrácií výkonnostného marketingu pre WordPress, Shoptet či iné systémy je niečo, s čím sa budete stretávať veľmi často.
  • Programovacie jazyky – zároveň sa potrebujete častokrát aj hrabať v kóde a tam budete potrebovať HTML. Určite vám v mnohých prípadoch pomôže aj CSS, ak budete chcieť navrhnúť alebo otestovať iné zobrazenie prvkov. No a JavaScript je niečo, na čom sú postavené všetky skripty v platformách. Ten, kto ho ovláda, má veľmi uľahčenú prácu a vyhráva.
  • UX – jedna z najdôležitejších schopností PPCčkára. Ak posielate z reklám užívateľa na web, na ktorom sa ľudia cítia zle, nemajú k nemu dôveru alebo sa tam nevedia navigovať, mali by ste byť schopní tieto veci minimálne pomenovať a konkretizovať, kde sú možné problémy. Inak vám kampane nikdy nebudú fungovať.
  • SEO – podobne veľmi dôležitá schopnosť, ktorá má ešte priamejší vplyv na kampane ako samotné UX. Nejde o to, aby ste ovládali nákup spätných odkazov, alebo aby ste ovládali všetky SEO skratky a implementácie. Ide hlavne o to, aby ste vedeli, ako má vyzerať dobre navrhnutá štruktúra webu, ako majú vyzerať URL. Mali by ste byť schopní overiť a vyhodnotiť indexáciu a následne aj navrhnúť úpravy na webe, ktoré by stav mohli zmeniť.
  • Copywriting – navrhnúť kvalitné nadpisy produktov či kategórií je skôr vecou SEO, no copywriting budete potrebovať na kvalitne spracované popisy produktov, kvalitné články, alebo aj iné textácie na weboch. Je dokázané, že kvalitne spracovaný produktový popis má priamy dopad na konverznú mieru, tým pádom aj výkonnosť kampaní, na ktorých budete pracovať. Znovu platí, ak toto nebudete vedieť minimálne identifikovať a pomenovať, budete vo svojej práci stratení.
  • Prezentácia – alebo prezentačné schopnosti netreba podceňovať. Ak nebudete len na svojom piesočku a budete robiť pre firmu, ktorá vás zamestnáva či pre viacerých klientov, tak sa bez toho nezaobídete. Ako odprezentujete klientovi výsledky, ktoré nevyzerajú veľmi ružovo? Má to zabaliť? Chcete mu skutočne pokaziť chuť podnikať? Dobre sa nad tým zamyslite. 🙂

Uff. A teraz si určite poviete – to všetko toto musím skutočne vedieť? Bez toho to nejde? Ale ide. Veď postupne. Nik učený z neba nespadol. Treba len na to myslieť a nech je to memento pre tých, ktorí si možno budú po zoznámení sa s PPC platformami myslieť, že celé PPC majú v malíčku. Nie, ani túto oblasť neobchádza Dunning-Kruger, tak pozor na to.

Zoberie vám prácu AI?

Nedá mi nezastaviť sa aj pri tejto dookola omieľanej téme. Vždy, keď mi niekto povie, že moju prácu zoberie AI, tak viem, že ďalší rok budem mať určite viac práce. Zatiaľ to aspoň vždy platilo.

S AI a machine learning je to tak, že sú v PPC systémoch integrované už roky. Systémy sa postupne transformujú a platformy veľmi významne tlačia na ich integráciu. Je to ale dôvod sa nejak obávať? No, ak sa neadaptujete, tak možno. Ale takto je to v každej oblasti v živote. Musíte sa vzdelávať, musíte sa prispôsobovať technologickému vývoju a vývoju na trhu.

AI a machine learning robí a bude robiť len jedno – bude nás stále odbremeňovať od práce, ktorú sa nám nechce robiť, nerobí nám radosť, je monotónna a lepšie ju vie robiť stroj. Stroje vám prácu nezoberú, oni vás od práce oslobodia, na to aby ste sa mohli venovať užitočnejším činnostiam. V PPC je to napríklad kreatíva, alebo povedzme správna stratégia. Nie že by na týchto veciach predtým nezáležalo. No veľmi záležalo aj na tom, kto ako dobre niečo „vyklikal“. Situácia sa mení a treba sa k tomu len adaptovať.

Ako ďalej

Ok. Ste senior a všetko uvedené máte v malíčku (ha ha). Ako pokračovať, aby vás práca ďalej napĺňala a aby ste sa vedeli ďalej zdokonalovať a aj kariérne napredovať?

  • Tvorte kurzy – ak už skutočne máte skill na vysokej úrovni a k tomu zodpovedajúcu prax a skúsenosti, je fajn sa o tieto vedomosti podeliť aj s inými. Predajom kurzov si navyše môžete aj niečo zarobiť. Nemusíte sa obávať o svoje know how. Žiadnu čarovnú formulku nemáte – a ak tvrdíte, že áno a oni vám to uverili, tak ste skutočne dobrý marketér.
  • Píšte články – možno to vyznie komicky, ale písaním článkov viete pomáhať aj sebe. Ja keď o niečom píšem, tak je to aj za tým účelom, aby som sa o tej téme dozvedel čo najviac. Teda aby som sa to naučil. Bežne by som si to možno neštudoval tak do hĺbky, no ak niečo chcete zverejniť a má tam byť vaše meno, tak si dáte sakra záležať.
  • Píšte prípadové štúdie – toto je pre nás najlepší obchodný kanál. Niekto zamestnáva drahých obchodníkov, ktorí mu prinášajú nekvalitné leady. My nikoho nenaháňame a ponechávame leady, nech sa pekne nahrejú pomaličky samé. Tá kvalita je na neporovnanie. Určite odporúčam.
  • Prednášajte – toto je možno také posledné štádium, možno s výnimkou silného nutkania rozprávať, alebo keď vás niekto náhodou do toho dotlačí. No je fajn prednášať o niečom, čomu aspoň trochu rozumiete, však. Mnohí hlavne v tejto oblasti prekonajú určitú bariéru, naberú novú skúsenosť a takisto nové kontakty. Je to niečo, čo vás posunie v roli seniorného špecialistu na najvyšší level.

Nech už sa rozhodnete akokoľvek, ak ste dočítali až sem, tak to znamená, že vás téma PPC kariéry zaujíma. Prajem vám teda veľa úspechov v kariére a pevné nervy s projektami, na ktorých budete pracovať. A ak vás táto téma skutočne zaujala, neváhajte mi napísať e-mail alebo na FB, rád zodpoviem vaše otázky.

Zdieľať článok
Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS

Majiteľ a senior PPC špecialista s 10+ r. skúsenosťami vo firme špecializujúcej sa na PPC na Google a Facebooku.

Tento článok ti prináša

Boosters

Boosters je tím marketingových špecialistov, ktorí sa zameriavajú na platené kampane, najmä v Google Ads a Facebook Ads. Sú držiteľmi individuálnych certifikácií Facebook Ads a Google Premier Partner. Ponúkajú férový a transparentný prístup, kvalitnú komunikáciu a odbornosť založenú na dátach.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Ako využiť analýzu kľúčových slov?
4 min. čítanie

Ako využiť analýzu kľúčových slov?

Kvalitná analýza kľúčových slov je pre SEO základ. Ale nielen pre neho. Často sa v praxi stretávam s tým, že analýza kľúčových slov je buď zle urobená, alebo nie je dostatočne využívaná. Ako ju teda správne používať?

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
Prečítať článok
Sú Performance Max kampane trhák alebo prepadák?
4 min. čítanie

Sú Performance Max kampane trhák alebo prepadák?

Google pred nejakou dobou začal opúšťať SMART kampane a priniesol nám novinku v podobe Performance Max formátu. Ten, na rozdiel od ostatných reklamných formátov od Google, má k dispozícii celý jeho reklamný priestor. Na kampaň teda narazíte ako vo vyhľadávacej sieti (vyhľadávače, nákupy, mapy,…), tak v tej obsahovej (YouTube, Gmail, Blogger,…). Máte teda šancu potenciálneho […]

Filip Svárovský Filip Svárovský
CEO Tanganica
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+