Banská Bytrica
2. Október udalosť už prebehla
Trenčín
23. Október udalosť už prebehla
Poprad
6. November udalosť už prebehla
Bratislava ⭐
3. December Streda 17:00
Žilina
22. Január už čoskoro
Prešov
12. Február už čoskoro
Nitra
5. Marec už čoskoro
Michalovce
26. Marec už čoskoro
Zvolen
16. Apríl už čoskoro
Trnava
7. Máj už čoskoro
Bardejov
11. Jún už čoskoro
Košice
24. September už čoskoro
Trenčín
8. Október už čoskoro
Poprad
22. Október už čoskoro
Banská Bystrica
12. November už čoskoro
⭐ Bratislava
3. December už čoskoro
|
6 min. čítanie

Z lajčíkov a komentárov sa nenajete. Ako by mali e-shopy pristupovať k social media? (Rasťo Kiavčin)

Je social media manažér len „ten /tá, čo pridáva príspevky na Facebook“? Vo výživnom rozhovore sme praskli veľa bublín o práci v marketingu, komunite a o tom, ako sa mení svet sociálnych sietí pod vplyvom umelej inteligencie. Dozviete sa, prečo sa neoplatí „omlaďovať publikum“, ako vyzerá ideálny brief, prečo by zakladatelia e-shopov mali tvoriť obsah osobne a ako sa dá organický dosah prepojiť s UGC či humorom. Nechýbajú ani tipy na najlepšie profily, ktoré sa oplatí sledovať, a pohľad do budúcnosti práce social media manažéra, ktorého pozícia je oveľa strategickejšia, než sa na prvý pohľad zdá. Viac informácií nám poskytol Rasťo Kiavčin, founder Digitálci.

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

V rozhovore sa dozviete:

  • 02:17 Čo sú to Digitálci a kto je Rasťo Kiavčin?
  • 05:18 Zmenila sa rola sociálnych sietí a ich využitia e-shopmi za posledné roky?
  • 11:10 Aký typ obsahu momentálne najviac na sociálnych sieťach funguje?
  • 23:22 Má zmysel budovanie komunity aj pre malé e-shopy?
  • 26:20 Dáva zmysel v roku 2025 riešiť obsah len organicky?
  • 31:04 Kto bude tvoriť obsah na sociálne siete? Ľudia či AI?
  • 37:01 Je najdôležitejšie pri ľuďoch vedieť, koho vlastne potrebujete?
  • 43:24 Dá sa obsah v začiatkoch podnikania riešiť aj výhradne cez AI?
  • 51:24 Akú má Rasťo radu pre e-shopy, ako robiť správne social?
Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Organika stále dáva zmysel

Aj keď platená reklama hrá čoraz väčšiu úlohu, organický obsah má stále svoje miesto. Hodí sa najmä pre osobné značky alebo unikátne produkty, ktoré si vedia okolo seba vybudovať komunitu. Dôležité je však neísť slepo za trendmi. Kľúčom je pochopiť, ako funguje scenáristika – či už pri tvorbe karuselu, statusu na LinkedIne alebo videa. Každý formát potrebuje premyslenú štruktúru, pointu a rytmus.

Na to pomáha aj nástroj ChatDigity, vytvorený pre digitálnych tvorcov. Dokáže spraviť základnú SEO analýzu biznisu a navrhnúť obsah, ktorý odpovedá na reálne problémy či túžby publika. Ak napríklad prevádzkujete kvetinárstvo, systém vám odhalí, že ľudia najčastejšie riešia, ako predĺžiť životnosť kvetov vo váze. Z takého poznania potom vznikne obsah, ktorý má skutočnú hodnotu.

Ako tvoriť obsah, ktorý funguje

ChatDigity vie pripraviť návrhy scenárov a príspevkov, ktoré sa dajú ďalej rozvíjať. Dobrý tvorca si z nich vezme len „punchlines“, pridá rušivé elementy a upraví ich podľa svojho štýlu. Výsledkom sú videá a posty, ktoré pôsobia prirodzene a zaujmú už v prvých sekundách.

Základom je vedieť rozprávať príbeh. Každý post je malý scenár. Aj keď AI dokáže veľa, autenticitu a nápad človeka zatiaľ nenahradí.

Pozícia social media manažéra

Sociálne siete dnes nie sú len o pridávaní príspevkov. Social media manažér je dirigent orchestra, ktorý koordinuje grafikov, copywriterov, editorov a performance tím. Musí rozumieť stratégii, dátam aj psychológii publika. Je to náročná, podceňovaná, no extrémne dôležitá pozícia.

Mnohí zakladatelia firiem si neuvedomujú, že existujú dve odlišné roly – social media manažér a content creator. Prvý je stratég a koordinátor, druhý je tvorca, ktorý píše, fotí, strihá a tvorí grafiky. Ideálne fungujú v tandeme: content creator pripraví obsah, social media manažér ho usmerní, zverejní a vyhodnotí.

Realita práce a preceňovanie „socky“

Práca na sociálnych sieťach býva často zľahčovaná. „Veď on len pridáva posty.“ V skutočnosti ide o pozíciu, kde sa spája komunikácia, analytika, kreativita aj stresový manažment. Social media manažér musí reagovať na potreby oddelenia reklamy, ktoré žiada nové kampane, aj na reakcie publika, ktoré denne prichádzajú v komentároch.

Okrem toho je aj spojkou medzi marketingom a zákazníckym servisom. Sleduje náladu komunity, zisťuje sentiment a pomáha nastavovať tone of voice značky. To, ako značka komunikuje v komentároch, sa priamo premieta do vnímania jej kvality.

Interný človek alebo externá spolupráca

Otázka, či mať social media človeka interne alebo externe, nemá univerzálnu odpoveď. Záleží od typu firmy, objemu práce a dostupnosti talentov. Mnohé značky, najmä regionálne, bojujú s tým, že nevedia nájsť človeka ochotného pracovať interne.

Pomôcť vie kvalitný konzultant, ktorý pomôže definovať, koho firma vlastne hľadá a aké výstupy potrebuje. Je to lacnejšia a efektívnejšia investícia než zlá voľba zamestnanca.

Zároveň platí, že mladí ľudia by nemali utekať hneď po prvom roku práce. Práve tie tri či štyri roky strávené v kancelárii či agentúre sú najhodnotnejšie. Tam sa človek „nabombí“ skúsenosťami, pochopí biznis zvnútra a získa nadhľad. Nomádenie z pláže príde časom, keď už vie, čo robí.

Prvé kroky pre majiteľov e-shopov

Začínajúci podnikatelia často riešia všetko sami. Ak však nemajú marketingové vzdelanie, umelá inteligencia im sama o sebe nepomôže. Je ako orchester bez dirigenta – nástroj je výborný, ale bez človeka, ktorý vie, čo chce, nevznikne hudba.

Najlepšie, čo môže majiteľ urobiť, je venovať aspoň 20 hodín základnému vzdelaniu v marketingu. Potom môže začať pracovať s AI, pochopiť jej logiku a tvoriť zadania, ktoré dávajú zmysel. Vhodné je pridať sa k e-commerce komunitám, mastermindom alebo programom ako Digitálna univerzita, kde sa dá učiť z praxe.

Umenie správneho promptu

Umelá inteligencia vie byť neuveriteľne efektívna, ak dostane presné inštrukcie. Väčšina používateľov však zadáva všeobecné príkazy typu „napíš mi príspevok“, čo vedie k priemerným výsledkom. Rovnako ako v známej knihe Stopárov sprievodca galaxiou, aj tu platí, že ak sa zle spýtaš, dostaneš síce odpoveď, ale úplne inú, než si chcel.

Troling ako stratégia

Niektoré značky, ako Ryanair či Domino’s, dokázali využiť humor a provokáciu ako marketingovú zbraň. Ich komunikácia je odvážna, miestami až drzá, no presne cielená. Ryanair sa nebojí zosmiešniť vlastných zákazníkov ani úradníkov Európskej komisie. Vie, že jeho publikum tvorí široká masa ľudí, ktorí prichádzajú na sociálne siete kvôli zábave.

Takýto štýl však nefunguje pre každého. Jeho úspech stojí na autenticite a pochopení DNA značky. To isté platí pre ďalšie značky, ktoré Rasťo spomína – Martinos, McDonald’s CZ, Goldbee, Luxor, Dyson, Duolingo, Kaufland, Actin, WillGain, Subway Surfers či kaviareň Black. Každá z nich má svoj tón, konzistentnú identitu a odvahu byť iná.

Nepokúšajte sa omladzovať publikum

Jednou z najväčších chýb, ktoré firmy robia, je snaha „omladiť“ publikum. Ak značka cieli na ľudí 50+, ktorí majú peniaze a záujem o produkt, nemá zmysel lákať dvadsiatnikov len preto, že „mladší je trendy“. Prídu ďalší päťdesiatnici, ktorí budú chcieť to isté. Lepšie je rozvíjať to, čo funguje, než meniť cieľovku nasilu.

Dôležitosť briefu

Najväčší odkaz celého rozhovoru znie jasne: brief je základ. Ak nie je jasne definovaný cieľ, stratégia a scenár, projekt sa rozpadne. Silný brief pomáha nielen pri tvorbe videí či kampaní, ale aj pri hľadaní ľudí, nastavovaní cieľov a plánovaní obsahu. Ak nie je jasný, treba ho doplniť konzultáciou alebo vzdelávaním.

Záver

Marketing nie je o slepom kopírovaní trendov. Je o pochopení publika, práci s dátami, odvahe tvoriť a schopnosti učiť sa. Ak sa spojí stratégia, kreativita a disciplína, sociálne siete prestanú byť „nutným zlom“ a stanú sa silným motorom rastu značky.

Rozhovor uzatvára vtipná poznámka: „Napíšte nám do komentára, keď áno, a keď nie, tak nepíšte.“ Výstižné zakončenie diskusie, ktorá bola rovnako úprimná ako praktická.

Zdieľať článok
Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge

Online marketingový nadšenec, tvorca obsahu, novinár, event manažér, projekťák a špecialista na sociálne siete… Aktuálne to hrotím so Štefanom v Ecommerce Bridge. Robíme veľa, dobre a kvalitne. Vravíš, že sa také nedá? Sleduj nás a dokážeme ti, že áno! 🚀

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Doručenie tovaru je kľúčová zákaznícka skúsenosť. Prečo nevyberať len na základe ceny (Anton Kukučka, Packeta)
6 min. čítanie

Doručenie tovaru je kľúčová zákaznícka skúsenosť. Prečo nevyberať len na základe ceny (Anton Kukučka, Packeta)

Rýchlejšie doručenie, inteligentné Z-boxy, ekologické riešenia aj nové nápady, ktoré môžu zmeniť spôsob, akým vnímame logistiku. Tento rozhovor ukazuje, že doručenie nie je len o balíkoch, ale o emóciách, dôvere a technológiách, ktoré zlepšujú každú fázu nákupu. Zistíte, prečo je „objednaj si do troch hodín a zajtra to máš doma“ silnejší argument než akákoľvek zľava […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
Ecommerce Bridge UPDATE 45/2025
1 min. čítanie

Ecommerce Bridge UPDATE 45/2025

Najnovšiu epizódu podcastu Ecommerce Bridge UPDATE nájdete na všetkých populárnych platformách.    

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
E-commerce expanzia v roku 2026. Ako vybrať podľa potenciálu a nie pocitu (Roman Teuschel, eVisions)
6 min. čítanie

E-commerce expanzia v roku 2026. Ako vybrať podľa potenciálu a nie pocitu (Roman Teuschel, eVisions)

Expanzia e-shopu do zahraničia už dávno nie je len o preklade webu. Úspech v roku 2026 bude patriť tým, ktorí chápu dáta, investujú do dôvery a majú trpezlivosť. Slovensko ako test, Poľsko ako výzva a Nemecko ako cieľ – tak vyzerá cesta mnohých značiek, ktoré sa učia, že marketplace nie je zázrak a rýchle víťazstvá […]

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet