8 min. čítanie

Ako predať eshop a neprerobiť na tom

Prevedieme vás niekoľkými užitočnými tipmi, ktoré vám pomôžu nájsť kvalitného kupca pre váš obchod. Poradíme, aké informácie záujemcom poskytnúť a ako sa nenechať napáliť na predajnej cene.

Zuzana Zicháčková Zuzana Zicháčková
Copywriter v Shoptet
Ako predať eshop a neprerobiť na tom

Nech už je dôvod predaja vášho eshopu akýkoľvek, nenecháme vás v tom samých. Jednak budete potrebovať novému majiteľovi posunúť množstvo informácií a okrem toho určite budete chcieť za svoj obchod získať čo najvyššiu sumu. Ako tým všetkým elegantne preplávať? Poradíme vám v tomto článku, kde zhrnieme všetko dôležité.

Predaj, investícia alebo pôžička

Jedna otázka na začiatok: Chcete svoj eshop naozaj rovno predať? Dobre sa nad tým zamyslite, pretože je to zásadný krok, ktorý už len ťažko zvrátite.

Určite ste do svojho eshopu vložili množstvo energie. Či už ste si ho nechali postaviť, alebo ste na jeho vývoji pracovali sami napr. v rámci nejakého eshopového systému ako Shoptet.

Pozrime sa na to, či ste si dostatočne premysleli všetky možné spôsoby, ako vzniknutú situáciu riešiť. Okrem samotného predaja totiž máte aj ďalšie možnosti.

Pôžička v bankovom ústave

Možno by stačilo chýbajúce finančné zdroje kompenzovať nejakou pôžičkou a takto prežiť problematické obdobie, alebo si dovoliť vložiť do rozvoja eshopu náležité prostriedky.

Pôžičku si môžete dohodnúť jednoducho v banke, ale často za nie celkom ideálnych podmienok. Ďalšou možnosťou je požičať si cez Eshopiště.cz. Funguje to podobne ako v banke, ale veľkou výhodou je, že si výšku úroku a dĺžku splácania budete odsúhlasovať sami s protistranou a nie s bankovým ústavom. Je teda čisto na vás, na akých podmienkach sa s poskytovateľom pôžičky nakoniec dohodnete.

Investor

Okrem pôžičky môžete finančnú injekciu pre svoj eshop získať aj zapojením investora. Ten do vašej firmy vstúpi vo vyššej miere, investíciou si totiž kupuje podiel na zisku, a tak sa stáva vašim spoločníkom.

Je už ale opäť na vás, ako si to medzi sebou nastavíte. Teda aj to, či a do akej miery bude investor zasahovať do strategického rozhodovania. Dôležité je sa taktiež pobaviť o plánovanom využití získaných financií, aká bude ich predpokladaná návratnosť a aký podiel nový spoločník vstupom do spoločného podnikania získa. Investora môžete nájsť opäť na portáli Eshopiště.cz.

Kde ponúknuť svoje eshop na predaj?

Prvé trhovisko, kde môžu podnikatelia vystaviť svoje zavedený online obchod a ponúknuť ho tak na predaj (alebo investíciu), je už spomínané Eshopiště od spoločnosti. Shoptet. Veľkou výhodou je, že sem môžete pridať svoju ponuku úplne zadarmo a nemusíte nič platiť, či už sa s niektorým zo záujemcov dohodnete alebo nie.

Česko je eshopovou veľmocou, v online sa tu podniká naozaj vo veľkom. A tak sa stane, že sa mnoho majiteľov eshopov časom rozhodne svoj projekt podporiť v rámci investícií, pôžičiek alebo svoj obchod predať. Dôvodov na to môže byť veľa a rozhodne to nie je žiadnym znamením zlyhania. Dôležité je svoj eshop dôkladne predstaviť, aby ste ukázali jeho skutočnú hodnotu a potenciál do budúcna.

Aké informácie o eshope uviesť do ponuky?

Vy ste svojim obchodom žili, ale ako ho predstaviť človeku, ktorý o ňom napr. nikdy nepočul. Čo napísať do medailóniku, aby ste potenciálnych záujemcov nielen oslovili, ale taktiež motivovali kúpiť váš obchod?

Pre inšpiráciu sme zostavili zoznam niekoľkých bodov. Pomôžu vám eshop vhodne prezentovať a povedať, že má svoj potenciál a stojí za kúpu/investíciu.

  • Informácia o veku a histórii obchodu – skrýva sa za vašim projektom nejaký príbeh? V skratke ho popíšte a podeľte sa o ideu, s ktorou ste eshop zakladali. Diali sa v priebehu jeho existencie nejaké dôležité zmeny, ktoré ovplyvnili jeho vývoj? Všetko môžete popísať buď priamo do medailóniku alebo v nasledujúcej komunikácii so záujemcami.
  • Dôvody predaja (alebo hľadania investora) – popíšte, prečo ste sa rozhodli svoj projekt predať, podporiť ho investíciou alebo to, na čo konkrétne potrebujete požičať a ako do obchodu pomôže sa ďalej rozvíjať.
  • Čísla obchodu – aký bol obrat za posledný rok? Aký je priemerný ročný čistý zisk obchodu a ako vyzerá po odpočte nákladov na zamestnancov, prevádzku, marketing a pod.? Ako sa obraty a zisky historicky vyvíjali? Verte, že na to všetko bude vážny záujemca zvedavý.
  • Ako si stojí návštevnosť – koľko užívateľov v súčasnosti na eshop prichádza, ako sa tieto čísla vyvíjajú v čase a taktiež odkiaľ návštevníci prichádzajú? Ako podiel z toho spadá pod platené kampane? Pripravte sa k nahliadnutiu relevantných dát z Google Analytics a zo svojich kampaní.
  • Doména a riešenie eshopu – určite uveďte, či je súčasťou predaja aj doména. Odveci nie je ani informácia o pridružených emailových adresách. Na akom riešení obchod funguje? Ďalej uveďte, ako prebiehajú aktualizácie a aké máte skúsenosti so systémom, na ktorom eshop beží.
  • Zazmluvnení dodávatelia a prepravcovia – s eshopom sa obvykle predávajú aj zmluvy s využívanými dodávateľmi tovaru a prepravnými spoločnosťami. Doplňte ich informáciami o tom, ako prebieha objednávanie a či dopravu k zákazníkovi zaisťuje obchod alebo je napríklad dohodnutý dropshipping priamo s dodávateľom.
  • Skladové zásoby – v obchode máte obvykle nejaké produkty skladom. Záujemca určite bude vyžadovať informácie o tom, v akej hodnote a zložení sú aktuálne skladové zásoby a či môže počítať aj s nimi. Súčasťou zmluvy býva tiež inventúry súpis majetku a zásob tovaru.
  • Sociálne siete – patrí k eshopu taktiež Facebook alebo iné sociálne siete? Aká je na nich nastavená stratégia a sú využívané aj na inzerciu?
  • Certifikáty a porovnávače – do akých vyhľadávačov tovaru je obchod registrovaný? Môžete taktiež uviesť, aké certifikáty ste vďaka pozitívnym hodnoteniam od vašich zákazníkov dosiahli.

Samozrejme, sú aj ďalšie užitočné informácie, ktoré nový majiteľ vášho eshopu ocenia. Nemusíte ich všetky hneď písať do predajného medailóniku, ale v následnej komunikácii na ne najskôr príde reč, a tak je dobré vopred si ich pripraviť.

Sú to napr. informácie o konkurencii (ako ju máte zmapovanú a čo robíte inak), o tom, ako funguje marketing a aké aktivity v ňom doteraz dávali najväčší zmysel. Do medailóniku naopak napíšte najlepšie stručný zoznam položiek, ktoré sú súčasťou ponuky, aby to bolo na prvý pohľad jasné.

Ako si stanoviť cenu eshopu pri predaji?

Koľko si vlastne za taký online obchod zapýtať? Odpovedať si na túto otázku nie je také jednoduché. Ale našťastie nemusíte strieľať čiastku „od boku“. Pokiaľ ste si už dávali dohromady nejaké čísla o obratoch a podobne, bude to pre vás jednoduchšie.

Cena menších eshopov sa obvykle pohybuje v násobkoch čistého mesačného zisku. Často sa vychádza z EBIDTA, čiže zo zisku pred započítaním úrokov, daní a odpisov.

Ale cenu nemusí tvoriť iba táto položka. Určite pripočítajte skladové zásoby a prípadný majetok (ak je súčasťou ponuky). Taktiež môžete vziať do úvahy nadobudnuté know-how a značku, ak sa vám podarilo vytvoriť naozaj hodnotný a známy brand. Ak si stále nie ste cenou istí, nastavte ju vyššie a nechajte si tak priestor na prípadné vyjednávanie.

Predaj svojeho eshopu rozhodne neunáhlite a u jednotlivých ponúk si nechajte dostatok času na rozmyslenie. Nenechajte sa zahnať do kúta. Vždy si všetko riadne podložte zmluvou. Ale to už určite viete sami. Ak aj napriek tomu budete mať nejaké pochybnosti, skúste sa obrátiť na Eshopiště, kde vám určite poradia.

Ecommerce Bridge na Marketeris.sk >>

Zdieľať článok
Zuzana Zicháčková
Copywriter v Shoptet

Tvorí obsah pre Shoptet, jednotku na českom a slovenskom trhu v prenájme e-shopových riešení.

Shoptet
Tento článok ti prináša

Shoptet

Shoptet sa na českom a slovenskom trhu špecializuje na prenájom e-shopových riešení, ktoré sú obľúbené najmä pre ich jednoduché a intuitívne ovládanie.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
4 min. čítanie

Ako pracovať s infláciou v roku 2022 v e-commerce svete?

Rok 2022 priniesol mnohé zmeny. Firmy sa stretávajú s nižším dopytom, neistotou, stagnáciou či prepadmi. Aj keď je inflácia prirodzená, tento rok dosiahla svoje 22-ročné maximum. Zákazníci sa dlhšie rozhodujú a presvedčiť ich o kúpe je čoraz ťažšie. Zistite, ako ustáť vlnu inflácie a udržať svoju značku na očiach verejnosti.

Veronika Svajčiaková Veronika Svajčiaková
Content Specialist v Dexfinity
Prečítať článok
3 min. čítanie

Ako eliminovať nedokončené nákupy?

Kvôli nedokončeným nákupom stoja v opustených košíkoch milióny eur. Podľa štatistík až dve tretiny zákazníkov nedotiahne nákup do konca a e-shop opustí tesne pred zaplatením. Aké faktory ovplyvňujú naše nákupné správanie a dá sa nedokončeným nákupom predchádzať?

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Prečítať článok
7 min. čítanie

Pripravte svoj e-shop na hlavnú sezónu

Prelom septembra a októbra predstavuje ten najvyšší čas zhlboka sa nadýchnuť a naplno sa vrhnúť do top sezóny roka – Black Friday a Vianoc. Prečítajte si rady zo všeobecného pohľadu webu, ale taktiež UX, sociálnych sietí, PPC a analytiky a získajte z hlavnej sezóny maximum. 

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Prečítať článok