Najcitlivejší na zmenu cien sú Maďari
Prieskum realizovala spoločnosť Kantar v mene Publicis Groupe medzi takmer 3 000 maďarskými, českými, poľskými a slovenskými spotrebiteľmi vo veku od 18 do 55 rokov. Prieskum sa zameral na spotrebiteľské návyky v piatich kategóriách spotrebného tovaru – cukrovinky, nealkoholické nápoje, potraviny, krmivo pre domáce zvieratá a káva – s cieľom zistiť, ako vysoká inflácia a rastúce úrokové sadzby zmenili spotrebiteľské návyky.
Z výsledkov výskumu vyplýva, že najcitlivejší na zmenu cien sú Maďari. Oproti Čechom, ktorí napriek inflácii naďalej míňajú, sú Maďari zdržanlivejší. Správanie Slovákov a Poliakov viac menej kopíruje nákupné správanie našich južných susedov.
Rekordná inflácia a rastúce úrokové sadzby
Najvyššia inflácia bola v apríli 2022 v Českej republike, kde miera inflácie medziročne vyskočila na 11,9 % v porovnaní s 10,2 % v Poľsku, 9,6 % na Slovensku a 8,6 % v Maďarsku. Priemerné bankové úrokové sadzby sa zvýšili aj v Maďarsku, a to o 1 % – zo 4,4 % na 5,4 % – zatiaľ čo v Čechách a Poľsku bol nárast len 0,8 %.
Najodvážnejší v míňaní sú Česi
Zaujímavým výsledkom bolo, ktorý národ bol najcitlivejší na ekonomické tlaky. Najstabilnejší sú Česi, kde 52 % respondentov nezmenilo svoje výdaje a ani neočakáva ich zmenu. Najvýraznejšou zmenou v spotrebiteľských návykoch bolo zníženie výdavkov pomocou troch spôsobov – dočasné zmrazenie výdavkov, menšie nákupy a prechod na lacnejšie značky.
Citlivosť maďarských spotrebiteľov na výdaje ilustruje skutočnosť, že si najčastejšie zvolili prvú možnosť, keď 19 % z nich zmrazilo svoje výdavky (17 % Slovákov, 13 % Poliakov a len 11 % Čechov).
Obľúbené položky v e-shopoch: krmivo pre psov a káva
Vo všeobecnosti pre všetky krajiny platí, že spotrebitelia sa najčastejšie vzdávajú výdavkov na reštaurácie a zábavu, zatiaľ čo najčastejšie si ponechávajú lieky, vitamíny a kávu.
Napriek vysokej inflácii sa niektorých kategórií výrobkov nevzdávame – liekov, vitamínov, úspor, hygienických potrieb, kávy, krmiva pre domáce zvieratá, základných potravín a benzínu. Inflácia mierne ovplyvnila výdavky na kozmetiku, športové vybavenie, domáce potreby a elektroniku, zatiaľ čo najviac sa pokles spotreby prejavil v kategóriách reštaurácií, kultúry, hračiek, cestovania a alkoholických nápojov. V tejto oblasti respondenti najviac znížili alebo zastavili svoje výdavky.