3 min. čítanie

Ako dopadol prieskum Európskej komisii? Väčšina eshopov porušuje zákony EÚ falošnými recenziami

Podľa prieskumu Európskej komisie takmer dve tretiny internetových obchodov a platforiem vyvolali pochybnosti o spoľahlivosti spotrebiteľských recenzií. Európska komisia a Úrady pre ochranu spotrebiteľa (CPC) preverili webové stránky týkajúce sa online spotrebiteľských recenzií. Prieskum sa uskutočnil na základe výskumu Market Monitoring Survey 2020 a ukázal, že spotrebitelia sa pri rozhodovaní spoliehajú na recenzie.

Ako dopadol prieskum Európskej komisii? Väčšina eshopov porušuje zákony EÚ falošnými recenziami

Väčšina popredných webov pochybila. Nevedeli dokázať pravosť svojich recenzií a nedostatočne informovali spotrebiteľov

Orgány 26 členských štátov EÚ, Islandu a Nórska skontrolovali 223 popredných webových stránok. Takmer dve tretiny internetových obchodov, marketplace, rezervačných webových stránok a vyhľadávačov vyvolali pochybnosti o spoľahlivosti recenzií.

Z 223 webových stránok, ktoré boli skontrolované, 144 z nich nemohlo dokázať prijaté opatrenia na zabezpečenie autentických recenzií, resp. či recenzovaný produkt alebo službu spotrebitelia reálne použili. Presne 104 webových stránok neinformovalo spotrebiteľov o spôsobe zhromažďovania a spracovávania recenzií. Viac ako polovica webových stránok (118) neobsahovala informácie o tom, ako sa predchádza falošným recenziám. Okrem toho 176 webov nevarovalo pred zákazom zavádzajúcich recenzií. 

Orgány na ochranu spotrebiteľa dospeli k záveru, že 55 % kontrolovaných webových stránok porušuje smernicu o nekalých obchodných praktikách, ktorá vyžaduje, aby webové stránky poskytovali spotrebiteľom pravdivé informácie na zabezpečenie informovaného rozhodnutia. 

zdroj:pixabay.com

Prísne dodržiavanie predpisov a ochrana spotrebiteľov. Na rad prídu opatrenia proti nekalým praktikám webov

“Spotrebitelia sa pri nákupoch alebo rezerváciách veľmi často spoliehajú na online recenzie. Nechcem, aby sa spotrebitelia nechali klamať. Trvám na jednom konkrétnom bode: online podniky musia spotrebiteľom poskytovať jasné a viditeľné informácie o spoľahlivosti takýchto recenzií. Dnešné výsledky nás vyzývajú k dôslednej náprave. Zabezpečíme dodržiavanie záväzných právnych predpisov EÚ,” povedal Didier Reynders, člen Komisie pre spravodlivosť.

Až 71 % spotrebiteľov považuje recenzie za dôležité napríklad pri rezervácii ubytovania 

Od 28. mája tohto roku sa začnú uplatňovať predpisy, ktoré zakazujú predaj, nákup a predkladanie nepravdivých spotrebiteľských recenzií s cieľom propagovať výrobky.

Európska komisia uvádza, že vnútroštátne orgány podniknú ďalšie kroky. Orgány budú kontaktovať príslušných obchodníkov, aby upravili svoje webové stránky. Ak to bude potrebné, začnú s opatreniami v súlade s vnútroštátnymi postupmi.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy. marketérov a všetkých fanúšikov ecommerce. Prinášame novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta ecommerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články