Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
3 min. čítanie

Ako budú riešiť vianočné nákupy Česi a Slováci?

Hoci v spoločnosti ešte stále badať obavy z ďalšieho ekonomického vývoja, Slováci plánujú na darčeky míňať o niečo viac. Naopak, Česi si radšej utiahnu opasky.

Ako budú riešiť vianočné nákupy Česi a Slováci?

Z prieskumu nákupného poradcu Heureka vyplýva, že tradícia štedrých sviatkov a potreba dopriať aj najbližším sa na Slovensku stále drží. Minuloročné Vianoce výrazne poznačila vojna na Ukrajine, energetická kríza a rozbiehajúca sa inflácia. Preto až 44 % respondentov plánovalo na vianočných darčekoch šetriť. V tohtoročnom prieskume ich počet klesol na 32 % a naopak, narástol počet tých, ktorí plánujú minúť viac ako pred rokom – a to o 12 %. Slováci si aj tento rok na Vianoce doprajú, keďže plánovaný vianočný rozpočet stúpol o +5 % na 292 €.

Zaujímavosťou je, že je len o pár percent nižší ako vianočný rozpočet Čechov. “Vzhľadom na vyššiu životnú úroveň obyvateľov Česka to znamená, že Slováci chcú na Vianoce míňať výrazne vyššiu časť svojich príjmov,” vysvetľuje Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.

V Česku bude menej darčekov za menej peňazí

Česi plánujú hľadať výhodné ponuky a využívať zľavy. Podľa Heureky plánuje tento rok takmer 30 % respondentov minúť na vianočné darčeky menej ako minulý rok. Popri zľavových výpredajoch (najmä Black Friday) chcú tiež vyberať lacnejšie varianty darčekov alebo ich vyrábať. Takmer 10 % žien sa plánuje pustiť do vlastnoručnej výroby, čo je takmer dvakrát viac ako mužov. Dvaja z troch respondentov však na Vianociach nechcú príliš šetriť a plánujú minúť podobnú sumu ako vlani.

“Vidíme, že vyššie ceny darčekov neodrádzajú ľudí od nakupovania vo všeobecnosti, ani nie sú dôvodom na obmedzenie počtu osôb, ktoré plánujú obdarovať. V skutočnosti len 12 % respondentov uviedlo, že budú kupovať darčeky pre menej ľudí ako minulý rok,” komentuje Michal Vodák, marketingový a obchodný riaditeľ skupiny Heureka, a dodáva: “Takmer polovica respondentov plánuje kúpiť darček pre 5 až 9 ľudí. Nie je veľkým prekvapením, že viac darčekov budú kupovať skôr ženy, takmer tri pätiny z nich očakávajú nákup pre 5-9 ľudí, zatiaľ čo každý druhý muž plánuje obdarovať maximálne 4 osoby zo svojho okolia.”

Na Slovensku fičí online

Slovenská vzorka respondentov obľubuje výhody online nákupov a až 16,5 % nakupuje darčeky počas celého roka. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy vianočných darčekov pred nákupom v kamenných predajniach a kupujú online minimálne polovicu z nich.

Priemerne obdarujeme 5,7 blízkych. Prieskum však odhalil veľký rozdiel medzi mužmi a ženami, ktoré obdarovávajú výrazne väčší počet blízkych (6,6 verzus 4,8). Ženy tiež začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži. Dvojnásobne viac žien začína nakupovať už v septembri a októbri a naopak, dvojnásobne menej ich nakupuje v decembri a tesne pred Vianocami. Podľa Heureky aj Česi nakupujú vianočné darčeky skôr, čo môže vzhľadom na široké zastúpenie českých e-shopov na Slovensku spôsobiť u vybraných produktov problémy s dostupnosťou.

Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva kvalita, nasleduje cena, tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov. “Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že Slováci šetria spôsobom “menej darčekov menšiemu počtu ľudí”, kým Česi skôr kúpou lacnejších darčekov,” zhŕňa v jednej vete rozdiely medzi vianočnými nákupmi Slovákov a Čechov Jan Mayer.

Plánovanie Čechom šetrí

Podľa prieskumu v Česku takmer 19 % respondentov nákupy plánuje a darčeky nakupuje priebežne počas celého roka. Približne 13 % začína nakupovať v septembri a intenzívne nákupy rieši v októbri a novembri asi pätina. Približne 15 % respondentov sa pri nákupoch v decembri oddáva adrenalínovým nákupom. Zaujímavé je, že výrazne viac mužov (takmer 9 %) neplánuje kúpiť žiadne darčeky. Tento názor zastávajú len necelé 3 % žien.

Necelých 17 % opýtaných Čechov nakupuje darčeky výlučne online. Len 2 % ľudí chodia nakupovať výlučne do kamenných obchodov.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?
5 min. čítanie

Prieskum o zákazníckej skúsenosti Slovákov odhaľuje dôležité oblasti. Ako to využiť v e-commerce?

Zákazníci sú náročnejší než kedykoľvek predtým. Očakávajú rýchlosť, pohodlie a zároveň osobný prístup. Ak chcete osloviť zákazníkov, nestačí len predávať – oplatí sa budovať vzťahy a prinášať hodnotu, inak riskuje stratu lojality. Prieskum zákazníckej skúsenosti KPMG Customer Experience Excellence 2024 odhaľuje, ktoré faktory dnes rozhodujú o úspechu značiek a ako sa im prispôsobiť. Aké ponaučenia […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+