Podľa nedávnej správy spoločností Retail Economics a Tradebyte hodnota maloobchodného vývozu nepotravinového tovaru z UK do EÚ od prvého hlasovania o Brexite klesla o 5,9 miliardy libier.
Čísla hovoria jasne: zatiaľ čo sa očakáva, že online maloobchod prinesie ekonomikám EÚ 323 miliárd libier ročne, obchodné trenice obmedzili túto príležitosť podnikom so sídlom v Spojenom kráľovstve. Hodnota nepotravinárskeho maloobchodného exportu klesla od roku 2019 takmer o 18 %. Najviac zasiahnutý je sektor Obuv a oblečenie.
Pokles sa pripisuje celému radu faktorov vrátane zvýšených nákladov na logistiku, zložitosti registrácie subjektu EÚ na obchodovanie a väčšieho oneskorenia na už aj tak konkurenčnom trhu. Odevný sektor, ktorý bol kedysi medzi troma najväčšími exportérmi, zaznamenal dramatický pokles exportných hodnôt, pričom dominantnými kategóriami sa stali Zdravie & krása, Elektronika, DIY & Záhrada.
Napriek týmto výzvam je tu aj svetlá stránka. Online trhoviská sa ukázali ako dôležitý kanál pre britské značky a maloobchodníkov, vďaka čomu sa lepšie orientujú v novom obchodnom prostredí. Viac ako dve pätiny ročného online predaja nepotravinových výrobkov v EÚ (v hodnote 322,6 miliardy GBP) sa v súčasnosti uskutočňujú prostredníctvom trhovísk. Tieto platformy ponúkajú zjednodušený prístup k bohatej a mladšej demografickej skupine spotrebiteľov
Koncentrácia predaja medzi najväčšími trhmi EÚ znamená, že 10 najlepších online trhov má najväčší podiel na online predaji nepotravinových výrobkov, pričom samotný predaj na trhoch predstavuje najmenej 133 miliárd GBP v európskom e-commerce. Pre britské značky a maloobchodníkov to predstavuje príležitosť prispôsobiť sa a prosperovať v novom prostredí.
Aby podniky uspeli, musia uprednostniť agilitu, inovácie a zapojenie zákazníkov. Využitím online trhovísk a vývojom stratégií na orientáciu v zložitosti nového regulačného prostredia môžu britské značky a maloobchodníci zmierniť vplyv Brexitu a využiť nové príležitosti.
Hoci brexit priniesol pre e-commerce Spojeného kráľovstva značné výzvy, priniesol aj príležitosti na rast a prispôsobenie. Keďže odvetvie sa neustále vyvíja, je nevyhnutné, aby si podniky udržali náskok a využili príležitosť na podporu inovácií a úspechu v digitálnej ekonomike.