Očakávania obchodníkov na podporu predajov
Optimizmus podnikateľom nechýba, nárast tržieb v tomto roku očakáva až 93 percent respondentov. V prieskume v roku 2022 to bolo len 77 percent opýtaných obchodníkov. Zároveň 30 percent očakáva, že v porovnaní s vianočným obchodom v roku 2022 sa predaj dokonca výrazne zvýši. Na podporu predajov plánujú využiť aj najnovšie technológie.
Respondenti v priemere očakávajú, že štvrtina vianočných predajov sa uskutoční v dňoch, ako sú Black Friday, Prime Day alebo Cyber Monday. Viac ako štvrtina (26 percent) dokonca očakáva, že v týchto dňoch sa zrealizuje 25 až 40 percent predaja.
Obchodníci plánujú dávať ešte vyššie zľavy
Akcie typu Black Friday sa z americkej kolísky pevne usadili aj v regióne DACH. Tri štvrtiny respondentov plánujú ponúknuť vyššie zľavy oproti minulému roku. V priemere ide o zľavy vo výške 23 %. Pre porovnanie, v roku 2022 bola priemerná zľava 21 %.
- Zľavy vo výške 10 – 20 % chce udeliť 37 % opýtaných.
- Zľavy vo výške 21 – 24 % plánuje 40 percent respondentov.
- Zľavy vo výške 25 – 40 % chystá až 19 % účastníkov prieskumu, pričom v minulom roku to bolo len 10 %.
Marketing vianočných predajov na plný plyn
Do nástrojov umelej inteligencie chce investovať 56 % opýtaných maloobchodníkov. Plánujú využívať nástroje umelej inteligencie ako je ChatGPT s cieľom optimalizovať procesy, rýchlejšie analyzovať potreby zákazníkov a pružne prispôsobovať marketingovú stratégiu.
Vo štvrtom kvartáli maloobchodné spoločnosti, ako aj spoločnosti zaoberajúce sa elektronickým obchodom, zvyšujú svoje marketingové aktivity. Medzi tri hlavné oblasti, do ktorých investujú najviac, patria:
- Reklama na sociálnych sieťach, ako sú Facebook, Instagram a TikTok (53 %).
- Aktualizácia produktových stránok / SEO (49 %).
- E-mailový marketing (48 %).
Ružové okuliare a reálne výzvy
Napriek spomínanému optimizmu podnikatelia v maloobchode a e-commerce v súčasnosti čelia niekoľkým výzvam. Obávajú sa najmä konkurencie zo strany väčších značiek elektronického obchodu, ako sú Amazon alebo Etsy (55 %). V roku 2022 vyjadrilo znepokojenie len 39 %.
Obavy smerujú aj k vplyvu inflácie na predaj (52 percent), ako aj možného narušenia dodávateľského reťazca či nedostatku zásob (47 percent). Výzvou môže byť aj málo zamestnancov a kvalifikovaných pracovníkov, ktoré je vo vypätom období častým kameňom úrazu. Takmer 39 % respondentov už spolupracuje s externými pracovníkmi alebo to plánuje urobiť vo štvrtom štvrťroku. Medzi tri najdôležitejšie oblasti využívania externých odborníkov patria:
- Služby elektronického obchodu (43 %)
- Marketing v sociálnych médiách (42 %)
- Marketingové a obchodné poradenstvo (39 %)
Country Manager DACH v spoločnosti Fiverr, Florian Müller, vníma dôležitosť konkurencieschopnosti: “Mnohí maloobchodníci musia v tohtoročných vianočných predajoch ešte silnejšie konkurovať veľkým značkám e-commerce, aby dosiahli svoje predajné ciele vo štvrtom kvartáli. Na tento účel už mnohí z nich inovujú a využívajú odborné znalosti externých talentov, ktorí sa vyznajú v digitálnom marketingu, dokážu zrýchliť kampane, optimalizovať dosah na zákazníkov a vytvoriť lojalitu k značke.”
Pozadie prieskumu a jeho metodika
Spoločnosť Censuswide, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, uskutočnila na objednávku spoločnosti Fiverr prieskum na vzorke 3 016 majiteľov a manažérov malých a stredných podnikov vo veku 18 rokov a viac. Zamerali sa na oblasť maloobchodu alebo elektronického obchodu v období od 21. 9. 2023 do 2. 10. 2023 v Nemecku, Spojenom kráľovstve, USA, Holandsku, Francúzsku a Austrálii. V rámci štúdie v roku 2022 bolo v období od 26.10.2022 do 02.11.2022 oslovených 2 514 majiteľov a manažérov (vo veku 18 rokov a viac) v maloobchode alebo elektronickom obchode.