Trh so zdravými potravinami si našiel stabilné miesto v spoločnosti a samotní spotrebitelia aktívne vyhľadávajú výrobky, ktoré pozitívne prispievajú k ich fyzickému zdraviu. Pre väčšinu týchto spotrebiteľov však samotný vplyv na osobnú pohodu nestačí.
Až 70 % spotrebiteľov verí, že zdravé potraviny by nemali poškodzovať životné prostredie a 54 % spotrebiteľov je ochotných prevziať zodpovednosť za zdravie planéty a prispôsobiť tomu svoj jedálniček, uvádza sa v správe spoločnosti Tetra Pak.
Tieto dva prístupy sa prejavujú v rastúcom počte “flexitariánov”, ktorí zámerne znižujú spotrebu mäsa. Polovica všetkých spotrebiteľov tvrdí, že obmedzuje alebo dokonca vylučuje mäso zo svojho jedálnička.
Prieskum Tetra Pak Index 2023 potvrdzuje, že znižovanie spotreby mäsa je celosvetovým trendom a fenoménom. Pokiaľ ide o dôvody zníženia spotreby mäsa, 56 % respondentov uvádza zdravotné dôvody, ktoré ich viedli k prijatiu flexitariánskej, pescatariánskej, vegetariánskej alebo vegánskej stravy. Viac ako tretina (36 %) však ako hlavnú motiváciu uvádza životné prostredie.
Ukrojiť si z pohodlia pre dobro planéty
Z prieskumu tiež vyplýva, že pohodlie spotrebiteľov už nie je najvyššou prioritou. Približne 70 % respondentov by obetovalo pohodlie v prospech zdravších výrobkov, čo je zrejme dlhodobý trend. Motiváciu žiť zdravšie príliš neovplyvňuje ani hospodárska kríza – v súčasnosti by len 17 % spotrebiteľov radšej ušetrilo a obmedzilo nákupy zdravých potravín a nápojov.
Ako s tým naložiť?
Môžeme očakávať, že počet ekologicky uvedomelých spotrebiteľov v budúcnosti porastie. Ak chcete so svojím podnikaním uspieť v meniacich sa časoch, pokúste sa vo svojej ponuke zdôrazniť prepojenie medzi zdravou výživou a environmentálnymi hodnotami. Vyvíjajte a propagujte výrobky alebo služby, ktoré sú nielen zdravé pre spotrebiteľov, ale aj šetrné k životnému prostrediu. Zároveň sledujte, čo chcete komunikovať a aká je skutočnosť. Globálna značka Unilever v súčasnosti čelí vyšetrovaniu podozrenia z greenwashingu.
Index Tetra Pak vychádza z výskumu v spolupráci so spoločnosťou Ipsos. Brazília, Čína, Nemecko, India, Keňa, Južná Afrika, Južná Kórea, Španielsko, Spojené kráľovstvo a USA.