
Zmeny už sú v pohybe
Hromadní odosielatelia e-mailov si po novom musia dať pozor na autentifikáciu e-mailov, jednoduché odhlásenie a strážiť si nízku mieru spamu.
Google o zmenách informoval už koncom minulého roka. Od februára 2024 môžu hromadní odosielatelia, ktorí nespĺňajú požiadavky, dostávať upozornenia o chybách a vyzve ich na úpravu. V apríli sa podmienky sprísnia. Odosielatelia, ktorí podmienky nesplnia, sa už nemusia ocitnúť v spame, Gmail sa môže jednoducho rozhodnúť pre úplne odmietnutie doručenia. Od júna by už všetci mali byť plne vyzbrojení s možnosťou odhlásenia sa na jeden klik cez hlavičku správy. Odosielateľom, ktorí podmienku nesplnia, nebude poskytnutá podpora pri otázkach týkajúcich sa doručiteľnosti e-mailov.
Že je všetko samozrejmé? Píše sa február roku pána 2024 a od slovenskej firmy mi prišiel komerčný newsletter, z ktorého sa odhlasuje odpoveďou na e-mail. True story.
Kde začať?
Je nutné dodať, že za hromadného odosielateľa správ je v očiach Gmailu a Yahoo každý, kto posiela viac ako 5 000 e-mailov za jeden deň. Zmena tiež ovplyvní každého, kto používa Gmail ako “Od” adresu pri odosielaní e-mailov prostredníctvom akéhokoľvek poskytovateľa e-mailových služieb.
- Prvé kroky nasmerujte k overeniu domény. E-maily tak získajú väčšiu šancu, že budú doručené do správnej zložky.
- Pridajte možnosť odhlásenia do hlavičky mailu. Doteraz sa vyžadovalo odhlásenie v tele mailu, na čom sa nič nemení. Pre lepšiu užívateľskú skúsenosť sa táto možnosť rozširuje aj do hlavičky.
Vcelku podrobný návod vyššie spomenutých krokov spísala agentúra Lemonito.
“Požiadavky sa uplatňujú na úrovni domény, čo znamená, že sa vzťahujú na všetky e-maily odoslané organizáciou, ktorá doménu používa, nielen na marketing. To zahŕňa najmä obchodné tímy, zástupcov pre rozvoj podnikania a zástupcov pre rozvoj predaja, ktorí sa často vo veľkej miere spoliehajú na taktiku cold e-mailingu. Tieto tímy vyzbrojené generatívnymi nástrojmi AI a platformami pre zapojenie predajcov, sú schopné tvoriť skutočne veľký objem e-mailov,” približuje MarTech.
Ako nespamovať
Sledujete údaje o tom, koľko ľudí vás označilo ako nevyžiadanú poštu? Mali by ste. Teraz bude veľmi dôležité ustrážiť si mieru spamu. Gmail to však stanovil pomerne prísne – ideálne by bolo udržať sa na úrovni menej ako 0,1 %. Určite by však nemala prekročiť hranicu 0,3 %.
Zlé správy: údaje spoločnosti Customers.ai tvrdia, že v mnohých B2B odvetviach je miera nevyžiadanej pošty vysoko nad úrovňou 0,1 %. Dokonca prekračuje hranicu 0,3 %, ktorú by odosielatelia nemali nikdy dosiahnuť.

Zdroj: Customers.ai
Nepodliehajte panike
Prinášať zákazníkom relevantný mailing vie byť oriešok. Ale riešenie sa dá sformulovať do jednej vety: Jednoducho povedané, skúste sa ubrániť tomu, aby vás zákazníci označovali za spam.
- Sústreďte sa na kvalitný obsah.
- Lepšie si premyslite stratégiu zdelení.
- Pomôcť by malo aj prečistenie databázy o neaktívne kontakty.
Koniec koncov, Google podniká kroky na ochranu už dlhodobo. Jedným z nich je rozdelenie inboxu na karty, ktoré automaticky triedia poštu na primárnu, reklamné zdelenia a správy zo sociálnych sietí.
Našej komunity expertov sme sa opýtali, čo si o zmenách myslia a čo by poradili miestnym firmám pri odosielaní hromadných mailov.
Udržať si nízku mieru spamu vie byť niekedy komplikované, vplývajú na to rôzne faktory, ktoré občas nevieme ovplyvniť. No lepšie ako sa začať „opúšťať“, je prijať zmeny ako novú príležitosť vyniknúť a opäť vyšperkovať stratégiu svojho e-mailového marketingu. Prísne pravidlo dodržať 0,1 % spamu asi len tak nezmeníme, čo však robiť môžeme, je pravidelne aktualizovať kontakty, sledovať ich správanie, správne ich zacieliť a ideálne aj prerozdeliť do publík, ponúkať im relevantné informácie a nezabúdať na pekný obsah aj po vizuálnej stránke. Koniec koncov, zámerom je zaujať, mať čo najviac otvorení a obsah emailu predať – takže čím menší spam, tým lepšie pre obe strany.
Marketing Director at Stay Creative
Robte mailing dobre od základu, potom sú skvelé konverzie a minimum spamu. 1. Aký je váš mailingový poskytovateľ? Ľudia často volia nástroje, ktoré majú veľké množstvo kontaktov zadarmo. Tie ale využívajú spammeri a tým zhoršujú aj vašu reputáciu. 2. Máte kvalitné kontakty, ktoré sa dobrovoľne a vedome dostali do vašej databázy? Kvalita mnohonásobne vyhráva nad kvantitou (s tým súvisia lead magnety, double opt-in, spamové pasce). 3. Psychologický efekt mailov: Máte čo povedať? Je to užitočné pre užívateľov (a nielen pre váš predaj)? Je mail užívateľsky príjemný? Segmentujte, píšte aktuálnym kontaktom, ktoré majú záujem. 4) Sledujte užívateľský signál – keď spam skóre presiahne 0,01 %, zmeňte stratégiu.
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání
E-mailová adresa sa dnes stala hlavným platidlom na sociálnych sieťach. Za svoj e-mail si stiahnete e-book, dostanete 10 % zľavu alebo zaručene zbohatnete. S týmto balastom sa e-mailová schránka stáva útočiskom pre všetky (ne)predajné taktiky. Dodržanie prísneho pravidla 0,1 % miery spamu tak prefiltruje odosielateľa, aby do schránok užívateľom prepadli iba tí, ktorí to s obsahom myslia vážne. To kladie dôraz na autenticitu, rozpoznateľnosť značky a emócie. A na technicky správne nastavenie ako je TXT, DKIM či DMARC. Na druhej strane sedí človek. A ten chce čítať e-maily aj od človeka. Cesta k nízkej miere spamu je dláždená maximálnou zodpovednosťou človeka, ktorý kliká na tlačidlo “Odoslať”.
Digital Marketing / Freelancer
Ja osobne sa na túto novinku teším. Denne mažem desiatky SPAMov aj napriek rôznym filtrom. Som presvedčený, že nie som sám a táto zmena teda bude zmenou k lepšiemu a ocení to aj trh. E-mailová komunikácia vie byť veľmi efektívna a toto jej ešte pomôže. Google a iní určili pomerne jasné pravidlá, ktoré je potrebné dodržiavať, aby maily nekončili v spame. Kto sa nimi bude riadiť, má vyhraté. Technické podmienky umožňuje splniť väčšina e-mailových systémov. Tí, ktoré tieto systémy využívajú, by mali pozrieť na nastavenia a upraviť všetko, čo nie je v poriadku (DMARC, SPF a podobne). Nezaškodí aktualizácia databázy a samozrejme kvalitný a relevantný obsah.
CEO imagons
Sofistikovanosť online podvodov je desivá a chápem snahu Googlu ochrániť si zákazníkov. Ako markeťák v IT firme ale nie som nadšená. Komplikáciou je, že sa hodnotí celá doména. Je to síce logické, ale cloudové firmy ako moja majú o starosť navyše. Náš TULIP je dochádzkový systém. Používatelia denne dostávajú maily zo systému, ktorý má rovnakú doménu ako web. Preto do procesu technického zabezpečenia domény a mailingu musím zapojiť IT tím, TULIP vývojárov a tím klientskej podpory. Radím preto kolegom markeťákom z podobných firiem, aby nezabudli u iných oddelení zistiť, či vybrané technické požiadavky spĺňajú tiež. Lebo môžu mať marketingové newslettre v poriadku, a predsa ich Gmail blokne.
Marketing manager v TULIP Solutions
Nové zmeny pre odosielateľov hromadných správ budú mať veľký vplyv na dôveryhodnosť e-mailovej komunikácie. Odosielatelia budú nútení viac zapracovať na kvalite obsahu a celkovej stratégie a frekvencii samotnej komunikácie. Verím, že sa dočkáme kvalitnejších a sofistikovanejších mailov, ako i zvýšenej bezpečnosti. Odosielatelia sa môžu stretnúť s tým, že budú častejšie kontrolovať ich spam rate, či ich e-mailová adresa, z ktorej chodí komunikácia, nie je vylistovaná na rôznych blocklistoch alebo či ich mailová komunikácia spĺňa najnovšie trendy. Ideálne je neustále optimalizovať mailovú komunikáciu, posielať maily v menších objemoch, sledovať či protokoly ako SPF, DKIM a DMARC sú implementované.
CMO @ Trustmatic I Director of Marketing @ Certn
Zmeny vyplývajú z novej európskej legislatívy o digitálnych trhoch, ktorá stanovuje kritériá, podľa ktorých sa niektoré online platformy považujú za tzv. „strážcov prístupu“. V súčasnosti je to šesť veľkých technologických spoločností, ktoré predstavujú akúsi “bránu prístupu” medzi ich komerčnými používateľmi a spotrebiteľmi. Týmto platformám to umožňuje určovať si vlastné pravidlá s vplyvom na digitálny trh. Nová legislatíva určuje týmto spoločnostiam povinnosti a zakazuje im určité formy správania. Jednou z týchto foriem je zákaz sledovania koncových používateľov mimo základnej platformovej služby strážcov prístupu na účely cielenej reklamy bez súhlasu koncového používateľa.
Právnička a mediátorka
Nové pravidlá sú určite výzvou pre odosielateľov hromadných správ. Zároveň však veľká príležitosť ako znova zvýšiť hodnotu e-mail marketingu, najmä pre najväčší podiel užívateľov práve služby Gmail. Keďže Gmail blokuje viac spamu, užívatelia budú menej otravovaní nevyžiadanými správami. To môže ovplyvniť ich postoj k e-mailovej komunikácii v e-commerce. Čím menej otravnej nevyžiadanej pošty, tým väčšie vnímanie spotrebiteľa relevantného obsahu a menšie nutkanie spotrebiteľa automaticky kliknúť na odhlasovanie. Preto aj veľmi pozitívne vnímam zvýšenie bezpečnosti a dôveryhodnosti. Chvíľku potrvá, kým sa pozitívny vplyv zmien prejaví. Z dlhodobého hľadiska je to určite krok správnym smerom.
IT Business analyst ~ Marketing & Sales Automation Specialist ~ CRM Implementation
E-mailová autentifikácia je základom pre dobrú doručiteľnosť už mnoho rokov. Bohužiaľ tento technický aspekt e-mailovej komunikácie bol dlhodobo podceňovaný ako zo strany IT správcov, tak aj zo strany poskytovateľov nástrojov. Krok Googlu a Yahoo tak smeruje práve k tomu, aby tieto požiadavky boli splnené a aby mohli prevádzkovatelia schránok efektívnejšie chrániť svojich klientov – vlastníkov schránok. Tieto požiadavky však tiež pomáhajú chrániť vlastníkov domén proti ich zneužitiu v e-mailovej komunikácii. Práve táto ochrana potom brandu umožní mať pevnú reputáciu, ktorá je základom dobrej doručiteľnosti.
CEO, Mailkit/Omnivery
E-mail marketing je skvelým nástrojom pre e-shopárov a úplne všetci by ho mali robiť. Komunikácia so zákazníkmi musí byť konzistentná a opakovaná. Nemala by byť zameraná iba na predaj. Keď zákazníkom dáte v 4 e-mailoch super informácie a hodnotu, prečo by mali váš e-mail otvoriť, tak radi v 5. e-maile využijú vašu ponuku (napríklad zľavy). Píšte správy tak, aby ste ich chceli čítať vy. A nevymýšľajte bicykel, prihláste sa do newslettera konkurencie, ktorá to robí dobre a inšpirujte sa! Toto je základ, technicky to musí vyriešiť váš nástroj na hromadnú rozosielku.
Online podnikatel
Dlhé roky som presvedčený o tom, že kvalitný e-mail marketing stojí na precízne premyslenej stratégii, správnom spôsobe zbierania kontaktov a pútavom/personalizovanom obsahu, ktorý doručujeme do schránok rôznych ľudí s rôznymi záujmami. Ak sa niečo z vyššie menovaného nedodržiava, potom prichádzajú rôzne problémy, ktoré môžu ohroziť doručiteľnosť budúcich e-mailov. Odporúčame pri e-mailingu používať domény 3. rádu, ktoré minimálne chránia hlavnú doménu. Prípadne si zaregistrujte separátnu doménu pre tieto aktivity. Prispôsobte sa zmenám. Jednoduchšie to nebude a e-mailing začína byť dôležitejším než kedykoľvek predtým. Vlastniť kvalitnú databázu je obrovská hodnota.
👨💼 CEO a spoluzakladateľ YNK media ➡️ Člen skupiny visibility360.group 📧 E-mail marketingový špecialista